Toyota Prius Plug in Hybrid 2018 PHV hvid danske plader i fart
© Toyota

Toyota er sent ude - men nu er den her

Toyota Prius Plug-in-hybrid. Bilen bliver verden første serieproducerede med solceller på taget - men på bekostning af sikkerhedsudstyr

26. april 2018 af Mikkel Thomsager
Toyota Prius Plug in Hybrid 2018 PHV hvid danske plader i statisk skråt forfar
© A. Hansen

Hvor er vi?

Holte nord for København. 

Toyota Prius plug-in blev lanceret andre steder i Europa allerede i sidste år, men den danske importør ville vente, til bilafgiftsspørgsmålene var afklarede og effekten af dem var slået igennem.

Derfor denne sene introduktion af Prius som opladningshybrid kun for Danmark.

Toyota Prius Plug in Hybrid 2018 PHV hvid danske plader i fart skråt bagfra
© Toyota

Hvad er nyt?

Navnet Toyota Prius er synonym med hybridbiler. Den aktuelle model blev præsenteret i 2016, men kun som konventionel hybrid. Opladningshybriden fulgte godt et år senere, men altså ikke i Danmark.

Dette er således blot en Prius med ekstra batterier (125 kg), og kabel-adgang. Og så alligevel ikke, for opladningshybrid-modellen (forkortet PHV for Plug-in Hybrid Vehicle), benytter ganske vist samme motorer og teknik, men den ser anderledes ud både forfra og bagfra.

Ikke mindst kendes den nye model på, at den ikke har de distinkte "Z"-formede lygter, som kendetegner den almindelige Prius. Opladningshybriden har derimod vandrette lygter, og den ser i det taget mindre star wars-agtig ud.

Prius PHV har en teoretisk el-rækkevidde på 65 km og hertil den samme 122 hestes 1,8 liters benzin-motor, som den almindelige Prius hybrid.

Den samlede effekt fra to elmotorer er på 103 hk, hvoraf de 31 hk er fra en hjælpe-motor.

Toyota Prius Plug in Hybrid 2018 PHV kabine
© Toyota

Hvem er konkurrenterne?

Ifølge den danske importør har Prius PHV ikke en direkte konkurrent, hvilket måske er en erkendelse af, at den til en startpris af 333.970 kr. er en del dyrere, end den oplagte konkurrent, Hyundai Ioniq, der starter ved 263.975 kr.

Toyota pointerer dog, at Prius er mere avanceret og bedre udstyret end Hyundai, hvilket i nogen grad er sandt.

Blandt andet fås Prius opladningshybrid som den første serieproducerede bil i verden (siger Toyota) med solceller på taget. Solcellerne virker på forskellig vis alt efter om bilen kører eller er parkeret, men den maksimale gevinst er 1.000 km om året.

Merprisen er 20.000 kr. Men vælger man denne løsning, må man give afkald på en del udstyr, herunder sikkerhedsudstyr, som man ellers kan få i en anden udstyrsvariant til samme pris.

Startprisen er i øvrigt den samme, som for den almindelige Prius hybrid med samme udstyr. Den fås dog fortsat i en billigere version med mindre udstyr.

Toyota Prius Plug in Hybrid 2018 PHV hvid danske plader svinger
© Toyota

Hvornår lanceres den?

Toyota er klar til at levere bilen fra maj, og da Danmark er kommet på Prius PHV-vognen længe efter, at resten af Europa har fået bilen, bliver der ikke umiddelbart leveringsproblemer.

Vi synes... 

Kia Niro, som teknisk set er en søstermodel til Hyundai Ioniq opladningshybrid, løb med nyhedssalget i 2017, om end det var et lille salg, så måske Prius PHV stadig kan fange noget af den stigende interesse for opladningshybrider. Men det er aldrig en fordel, at komme efter konkurrenterne med en dyrere bil.

Teknisk set har Prius PHV dog noget at byde på, el-rækkevidden er en smule længere, end konkurrenternes, og så ser den bedre og mere civil ud, end den konventionelle Prius.

Vi har meget mere om Prius PHV i et kommende nummer af Bil Magasinet, som du kan tegne abonnement på her. Om ikke andet, så for at bakke op om Danmarks eneste bilmagasin for entusiaster og bilbegejstrede. Vi har brug for det.

et billede

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...