Toyota eksperimenterer med ny type brintbil

Toyota er blandt de få bilmærker med en brintbil på markedet. Nu præsenterer de en ny brintbil, der fungerer efter et andet princip

16. december 2021 af Mikkel Thomsager

Toyota og Hyundai er blandt de få bilmærker, der markedsfører brintbiler også i Danmark. Hyundai nedsatte midt i 2021 prisen på sin nydelige brint-SUV, Hyundai Nexo til 545,815 kr., mens Toyota fra starten i februar 2021 prissatte sine lækre Toyota Mirai stærkt ved 499.990 kr.

Mens andre bilmærker holder sig tilbage, præsenterer Toyota nu en ny konceptbil, som kører på brint – men denne gang efter et andet princip end de to kendte brintbiler.

Mens både Toyota Mirai og Hyundai Nexo benytter en såkaldt brændselscelle, der omdanner brint til strøm i en elektrokemisk proces, hvis eneste affaldsstof er rent vand, så benytter den nye Toyota brintbil en traditionel forbrændingsmotor, som forbrænder brint i stedet for benzin.

Motoren fra Yaris GR

Toyotas nye brintbil er en ombygget udgave af Toyotas rally-raket, den 3-dørs Yaris GR. Den benytter det tredelte brinttanksystem fra Toyota Mirai, men motoren er en modificeret udgave af den 3-cylindrede 1,6-liters motor, som leverer 261 hk i lommeraketten.

Hvor meget effekt, den leverer med brint, siger Toyota ikke noget om, og det er ærgerligt, for netop effekten er udfordringen ved at bruge brint i en forbrændingsmotor. 

Brint forbrænder hurtigere end benzin, hvilket er godt for reaktionsevnen. Men energiindholdet er betydeligt mindre, hvorfor effekten fra den samme motor også er mindre.

BMW brintbil med V12-motor 

BMW har tidligere eksperimenteret med brint i forbrændingsmotorer. H2R hed en konceptbil fra 2004 (foto herover), som angiveligt satte flere hastighedsrekorder for brintbiler. Men den besynderligt udseende bil understregede også udfordringen for brint i forbrændingsmotorer. 

Den benyttede nemlig en tilpasset udgave af BMW's 12-cylindrede, 6,0 liters motor, men ydede kun 285 hk. 0-100 km/t blev klaret lige under 6,0 sekunder, men topfarten var 300 km/t.

Året efter præsenterede BMW en 7-serie med samme motor og teknologi, men siden har også BMW konstateret, at den bedste måde at bruge brint i personbiler på er via en brændselscelle.

I 2017 præsenterede så Toyota Corolla H2, som er en racerbil med brintforbrændings-motor. Den deltog sågar i et 24-timers løb i Japan. Den benyttede samme 3-cylindrede 1,6-liters motor som den nye Yaris brintkonceptbil, men Toyota valgte at benytte Corolla-karrosseriet for at få plads til fire brinttanke i bilen. 

Heller ikke dengang meldte Toyota noget om motorens effekt.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...