
Toyota og Hyundai er blandt de få bilmærker, der markedsfører brintbiler også i Danmark. Hyundai nedsatte midt i 2021 prisen på sin nydelige brint-SUV, Hyundai Nexo til 545,815 kr., mens Toyota fra starten i februar 2021 prissatte sine lækre Toyota Mirai stærkt ved 499.990 kr.
Mens andre bilmærker holder sig tilbage, præsenterer Toyota nu en ny konceptbil, som kører på brint – men denne gang efter et andet princip end de to kendte brintbiler.
Mens både Toyota Mirai og Hyundai Nexo benytter en såkaldt brændselscelle, der omdanner brint til strøm i en elektrokemisk proces, hvis eneste affaldsstof er rent vand, så benytter den nye Toyota brintbil en traditionel forbrændingsmotor, som forbrænder brint i stedet for benzin.

Motoren fra Yaris GR
Toyotas nye brintbil er en ombygget udgave af Toyotas rally-raket, den 3-dørs Yaris GR. Den benytter det tredelte brinttanksystem fra Toyota Mirai, men motoren er en modificeret udgave af den 3-cylindrede 1,6-liters motor, som leverer 261 hk i lommeraketten.
Hvor meget effekt, den leverer med brint, siger Toyota ikke noget om, og det er ærgerligt, for netop effekten er udfordringen ved at bruge brint i en forbrændingsmotor.
Brint forbrænder hurtigere end benzin, hvilket er godt for reaktionsevnen. Men energiindholdet er betydeligt mindre, hvorfor effekten fra den samme motor også er mindre.

BMW brintbil med V12-motor
BMW har tidligere eksperimenteret med brint i forbrændingsmotorer. H2R hed en konceptbil fra 2004 (foto herover), som angiveligt satte flere hastighedsrekorder for brintbiler. Men den besynderligt udseende bil understregede også udfordringen for brint i forbrændingsmotorer.
Den benyttede nemlig en tilpasset udgave af BMW's 12-cylindrede, 6,0 liters motor, men ydede kun 285 hk. 0-100 km/t blev klaret lige under 6,0 sekunder, men topfarten var 300 km/t.
Året efter præsenterede BMW en 7-serie med samme motor og teknologi, men siden har også BMW konstateret, at den bedste måde at bruge brint i personbiler på er via en brændselscelle.
I 2017 præsenterede så Toyota Corolla H2, som er en racerbil med brintforbrændings-motor. Den deltog sågar i et 24-timers løb i Japan. Den benyttede samme 3-cylindrede 1,6-liters motor som den nye Yaris brintkonceptbil, men Toyota valgte at benytte Corolla-karrosseriet for at få plads til fire brinttanke i bilen.
Heller ikke dengang meldte Toyota noget om motorens effekt.
