2019 Toyota Corolla Hybrid red paris
2019 Toyota Corolla Hybrid © S. Bachmann

Toyota: Derfor er hybridbiler en genvej til lavere CO2-udslip

Toyota har ingen elbiler med i Paris, for teknologien og markedet er først klar om to-tre år. Lige nu er hybridbiler koncernens bedste bud, og den nye Corolla bliver langt fra kedelig, lyder det

12. oktober 2018 af Steen Bachmann


Hvor har I ingen elbiler på standen i Paris?

"Vi fokuserer på hybridbiler, fordi det er en billig måde at nedsætte CO2-udslippet på. Du skal huske, at målet er lavere CO2-udslip – ikke at få så mange elbiler på gaden som muligt," siger Paquet Thiebauit, director technical affairs, Toyota Europe, til Bil Magasinet.

Den generelle opfattelse er ellers, at vi skal have flere elbiler?

"Ja, men vi følger markedet. Toyota har valgt endnu ikke at markedsføre elbiler, fordi markedet og infrastrukturen ikke er klar til det. Men inden for to-tre år introducerer Toyota også elbiler – i første omgang i Kina og efterfølgende andre steder i verden herunder Europa. Som verden ser ud nu, er hybriddrivliner vores bedste bud på en CO2-venlig transportform." 

"Vi har lavet undersøgelse af brugen af Toyotas hybridbiler i Rom, London og Paris, og her er konklusionen, at de kører i elektrisk mode i mere end halvdelen af tiden. Det er en billig måde at nedsætte CO2-udslippet på, og teknologien er her allerede. Knap 50 pct. af vores bilsalg i Europa lige nu er hybridbiler."

2019 Toyota Corolla Sport Tourer Hybrid
2019 Toyota Corolla Sport Tourer Hybrid © S. Bachmann


Er der et miljømæssigt problem i at bruge litiumbatterier i hybridbiler?

"Ingen nuværende batterityper er særlig miljøvenlige, men udviklingen går stærkt, og vi arbejder på at minimere brugen af skadelige materialer. Batterierne i vores biler produceres i Japan under samme miljø- og arbejdsmiljøkrav som de øvrige komponenter i bilen." 

"Når en hybridbil skal skrottes, tager vi batteriet ud og genbruger det. I første omgang vil det indgå i batteribanker eller stilles op i en husstand, så det kan hjælpe med at afbalancere strømforbruget. Når batteriet er slidt op, vil materialerne blive udvundet og genbrugt i nye batterier. Nikkel, kobolt og litium er alt for værdifulde materialer til at smide væk."

Benzinromantikere beklager sig over, at hybridbiler er kedelige?

"Toyota har investeret massivt i motorsport de seneste år og har vundet Le Mans med en hybridracerbil, så der er masser af plads til entusiaster og biler, der også er sjove at køre. Den nye Corolla Hybrid fås med benzin- og elmotor og 122 hk, men vi lancerer også en sportslig variant med toliters benziner og 180 hk. Hybriddrivlinen giver et så kraftigt sejtræk, at den i hvert fald ikke er kedelig at køre."

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.