Toyota Corolla GR Sport Touring Sports

Tag, sidespejle og alufælge i sort finish understreger det sportslige udtryk i GR Sport-versionen. Forlygterne er full LED.

Måske er det svært at tro på, men dette er faktisk en fed Toyota Corolla, BUM!

Testbilen er beviset på, at du sagtens kan finde masser af sjov i Toyota's Corolla. Den hedder GR Sports og har 184 hk samtidig med et stort bagagerum til alt dit habengut.

17. juli 2020 af Mikkel Thomsager

Vi kører Toyota Corolla GR Sport 

I en tidligere stortest i Bil Magasinet vandt Toyota Corolla Touring Sports andenpladsen i en hektisk test af stationcars. Vanevinderen Ford Focus henviste Corolla med den lille hybriddrivline på 122 hk til andenpladsen, blandt andet under henvisning til et manglende kraftoverskud i motorrummet.

Bil Magasinet har aldrig været fan af CVT-gearet, som altid er en del af Toyota’s hybriddrivline. CVT står for “Continuously Variable Transmission” eller trinløs automatik, populært kaldet elastikgear, fordi effekten kommer forsinket og efter, at chaufføren har trådt på speederen og motoren er gået op i omdrejninger.

Denne test stammer fra Bil Magasinet, som du bør abonnere på ved at klikke hér, hvis du hver måned vil være fuldt opdateret på de seneste bilnyheder!

Toyota Corolla GR Sport Touring Sports

Reduceret elastik-effekt i Toyota Corolla

Elastik-effekten er reduceret i den seneste generation af Toyota’s hybridbiler, fordi elmotoren er blevet kraftigere. Men med kun 122 hk, som i den Corolla, der deltog i stortesten i seneste nummer, foranlediges man stadig til at træde hårdt speederen i længere tid, hvilket stadig giver en hvis elastikeffekt og en anstrengt motorlyd.

Med 2,0-liters motoren og i alt 184 hk reduceres elastikeffekten yderligere. Først og fremmest forledes man ikke til at træde hårdt på speederen i samme grad, fordi der er masser af moment ved lave omdrejninger. Og selv når man træder hårdt på speederen, synes responstiden kortere. Hertil kommer muligheden for selv at vælge gear via skiftepaler på rattet.

Toyota Corolla GR Sport Touring Sports

En fin førerplads, der afspejler den sporty fremtoning. Instrumenterne er delvis digitale. Rattet har skiftepaler.

GR-Sport udstyret gør Corolla lækker

Det er måske mere en bagdel, der er fjernet, end en fordel, der er tilføjet, men den kraftigere motor giver anledning til at forholde sig til Corolla’ens andre kvaliteter. Med den seneste generation er mange funktioner hentet fra dyrere biler. Blandt andet et stort head-up display i farver på forruden, LED-forlygter med automatisk nedblænding, elbagklap, komplet sikkerhedspakke inklusive en udmærket adaptiv fartpilot samt mange fine små detaljer som varme i rat og sprinklerdyser, elegante sportsæder i dellæder og LED-lysbåndet i bagagerummet, der gør det let at bruge pladsen i mørke.

Med GR Sport-udstyrsniveauet følger desuden 2-tonet lak og 18” alufælge, som klæder den i øvrigt sporty udseende Corolla. Selv i standardversionerne fremstår den nye Corolla som om, karrosseriet er sænket. Den nærmest kryber hen af vejen.

Med introduktionen af model C-HR lovede Toyota, at det var slut med kedelige biler. Med 184 hk lever Corolla GR Sport op til løftet.

Toyota Corolla GR Sport Touring Sports

Sædedesignet er standard for Corolla, mens dellæder-­betrækket følger med GR Sport.

Toyota Corolla 2,0 Hybrid GR Sport Touring Sports | Specs

Priser

  • 413.990 kr.
  • 1.000 kr. Årlig afgift

Motor & systemydelse 

  • R4, 1.987 cm3, 16V, benzin + el
  • 184 hk ved 6.000 o/min
  • 190 Nm ved 4.400 o/min

Præstationer 

  • 180 km/t Topfart
  • 8,1 sek. 0-100 km/t
  • 18,9 km/l WLTP

Mål og vægt 

  • 465/179/144 cm L/B/H
  • 1.635/320/750 kg Vægt/last/påhæng
  • 581-1.589 liter Bagagerum
  • 225/40R18 Dæk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...