Biltest af Toyota Corolla Sedan 1,6 Linea TERRA
Biltest af Toyota Corolla Sedan 1,6 Linea TERRA© bilmagasinet.dk

Toyota Corolla Sedan 1,6 Linea TERRA

Den anonyme slider

27. april 2000 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen & Thomas Hjortshøj

En Corolla med VVT-i får arbejdet fra hånden i en ruf

AnsigtsløftET eller ej, Toyota Corolla er af den type, der gør sin pligt uden faldera og store overskrifter.

Den nye Corolla har fået et nyt næseparti. Måske lidt pænere, håber japanerne, for den nu udgåede model var lidt for aparte for hr. Jensen. Og så var der også noget i starten med en for blød undervogn, som der dog kom skik på.

Men en Corolla står stadig og ser lidt gammeldags ud ved siden af eksempelvis Toyotas egen, iøjnefaldende Yaris, der puffer frækt til fordommene om japanernes kedelige design.

Heller ikke inde i en Corolla er der de voldsomme ændringer. Sådan skal en Corolla åbenbart strikkes sammen - masser af gråt plastik, men kontakter og greb, der bare fungerer.

Der mangler ikke noget i udstyr, men design og materialevalg er stadig ikke spændende. Men god lyd og vejviser kan du få: Til multi-displayet kan der vælges mellem tre forskellige radioer og to cd-valgmuligheder, og navigation koster 7.500 kroner ekstra. De gammeldags bøjlehængsler på bagagerumsklappen er til gengæld standard.

Lige så med Corolla-motorerne. Det spiller, uanset om der trilles fornuftigt eller fyres op til en gang fantastisk Toyota. Nyt i motorteknik er VVT-i-systemet med computerstyret ventilmekanisme. Det skulle i teorien resultere i mindre forurening, lavere forbrug og mere trækkraft, og det er ikke ren fantasi. Når man kører ud ad landevejen, mærkes det tydeligt, at Corollaen har noget at have teorierne i. Bilen er hurtig i antrittet med sine 110 hestekræfter, og der er et hæderligt træk op gennem omdrejningsregisteret, hvilket er nok så vigtigt.

Det er da også Corollaens tekniske niveau, der hiver stjernerne hjem. Køreegenskaberne er sikre, uden at bilen bliver kedelig at køre, og en dagsmarch på tværs af landet trætter ikke i en Corolla. Det er også en slags køreglæde.

Corollaen er stadig indbegrebet af den anonyme og effektive japanske hverdagsslider.

Corolla 1,6 Sedan Linea TERRA 188.995 kr.

Tekniske data
R4, 1598 cm3, 16V, DOHC. Ydelse: 110 hk ved 6000 o/min. 150 Nm ved 3800 o/min. Topfart: 195 km/t. 0-100 km/t: 10 sek. EU-mix: 14,3 km/l. Årlig afgift: 2.300 kr.

Totaløkonomi:
En ny Corolla Sedan er ikke helt billig i indkøb, og konkurrenterne presser på. Men mærket er nærmest en institution i Danmark, og langtidskvalitet har altid været det bedste argument for en god brugtpris. Efter tre år og 50.000 km har bilen tabt 30 procent eller ca. 57.000 kr.
Reservedelsindeks: 106
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 646 kr.
30.000 km: 1.580 kr.
45.000 km: 646 kr.

Vi synes:
En god hverdagsårgang uden garvesyre. Tåler 15 års brug

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...