Toyota Corolla cross test priser


© Søren Juul

Toyota Corolla Cross: Test af Toyota's nye hybridbil

Toyota lancerer endnu en crossover – nu er det blevet Corolla's tur, og vi tester og gennemgår den

14. september 2023 af Søren Juul og Steen Bachmann

Test og priser på Toyota Corolla Cross

Her kan du læse alt om Toyota, der med Corolla Cross fortsætter crossover-manien. Vi gennemgår de tekniske specifikationer, priser og har naturligvis også testet bilen. 

Test af Corolla Cross 1,8: Troværdig SUV-oplevelse

Søren Juul, september 2023

Med 959 solgte eksemplarer i det første halvår af 2023 er Toyota Corolla Cross et godt eksempel på, at elbilen stadig ikke er for alle.

Her får man en højbenet SUV, der skal fodres med en tankpistol i stedet for en ladestander, mens 5. generation af Toyota’s forfinede hybriddrivlinje klemmer mange kilometer og lidt CO2 ud af hver liter benzin ved hjælp af en assisterende elmotor og et lille batteri, der oplades med bremseenergi.

Corolla Cross virker stor

Som i en elbil er det bare at sætte gearvælgeren i Drive og træde på speederen, for en trinløs, automatisk e-CVT-gearkasse tager sig af resten. Corolla Cross fås med to motorer: en kraftig 2,0’er med 197 hk – eller den mere prisbevidste 1,8’er med 140 hk, som vi tester i dag. Prisen for Toyota Corolla Cross starter ved 344.900 kr. og er dermed et godt stykke under de 516.990 kr. som den fuldvoksne, efter danske forhold, SUV Toyota RAV4 koster.

Corolla Cross syner stor udefra, skønt den deler platform og akselafstand med Golf-klassebilen Toyota Corolla hatchback.  

Udstyr i Corolla Cross

Det laveste af tre udstyrstrin hedder Active og byder på en fuld pakke af sikkerhedsudstyr kaldet Toyota Safety Sense 3.0 og brugbart udstyr som LED-forlygter, adaptiv fartpilot og meget mere. Testbilen er med mellemste udstyrstrin Style, som beriger turen med praktiske tagrælinger, nøglefri adgang, 18” fælge og trådløs opladning af mobil.

Tilsæt en Comfort Style pakke til 20.000 kr. og man er fuldt ekviperet med bagklap, p-sensorer for og bag med bremsefunktion og blind spot-monitor, der holder øje med bagfrakommende og tværgående trafik, når du åbner døren. Man savner ikke mere fra udstyrslisten – og ros til Toyota for at lave en stor, tydelig 12,3” skærm i midterkonsollen, der kan parres trådløst med Apple CarPlay. 

SUV-agtig oplevelse

Bag rattet sidder man højt og SUV-agtigt i behagelige sæder, der i førersiden byder på en behagelig lændestøtte. Selve instrumentpanelet kunne godt have brugt lidt mere kærlighed fra designernes side:

Med store, rustikke knapper til sædevarmen, USB-stik i stedet for USB-c og en stor, klodset gearvælger, der manuelt skal flyttes i park er layoutet Toyota Classic før bossen Akio Toyoda udstedte et dekret om, at det skulle være slut med at bygge kedelige biler i 2017.

Alt virker solidt og som noget, der kan bruges i årevis af en familie med friluftsinteresser. Pladsen er god foran, mens bagsæde og bagagerum ikke er noget at prale af. Det går an, men målene er mere Golf-klasse end SUV.

Corolla Cross kører godt

Køreegenskaberne er glimrende, så længe speederen berøres nænsomt. Affjedringen er komfortabelt afstemt – og med så høj fjedervandring, at man sagtens kan høvle Corolla Cross ned ad en hullet grusvej uden at skulle bekymre sig om undervognens velbefindende.

På motorvej går det også fint derudad med en godkendt retningsstabilitet. Det er først, når man beordrer drivlinen til at lave noget, at stemningen falmer en smule: Den lille hybridmotor føles for svag til bilen og den larmer, når speederen trædes ned. e-CVT-gearkassen holder maskineriet ved det optimale omdrejningstal mens du accelerer, hvilket måske er effektivt, men der lyder en høj klagesang fra motorrummet. Der er en løsning på dét problem: Vælg den 30.000 kr. dyrere 2,0’er, der med 197 hk kan accelerere hurtigere og hurtigere falde til ro, når du slipper speederen. 

Vi synes

I byen gør den lille motor det fint, hvor den med hybrid-teknikken ofte kører smidigt afsted på elmotoren alene. Alt i alt giver det god mening, at markedet har taget så godt imod Corolla Cross, der leverer ægte SUV-stemning til familiebilpris. 

TestbvToyota Corolla Cross 1.8 Hybrid Style e-CVT

Systemydelse 140 hk

0-100 km/t 9,9 sek.

Topfart 170 km/t

CO2-udslip 113 g/km

Forbrug (WLTP) 20 km/l

Dimensioner L/B/H 446/183/162 cm

Køreklar vægt/påhæng 1.535/750 kg

Bagagerum 433 liter

Pris 384.990 kr. 

Test af Toyota Corolla Cross - den er jo fed!

Steen Bachmann, 2022

Den nye Corolla Cross får ikke mindre end tre Bil Magasinet-læsere til at henvende sig i løbet af min testuge. Alle tre er mænd i 30’erne og 40’erne i ført arbejdstøj og alle tre vil lige vide, om det er en ny og mindre RAV4? Svaret er tæt på, men det er en den første høje Corolla med tilnavnet Cross.

Corolla Cross ser ud af langt mere end en almindelig Corolla, og man sidder rent faktisk højere i det udmærkede stole. Det gavner udsynet, men først og fremmest er fordelen, at man stiger ind og ikke ned i bilen.

Bilen er 14 cm kortere end Toyota RAV4, men har noget af den samme SUV-stil over sig, og i kabinen er her så god plads både for og bag, at man ikke føler, at man kører i en lille mellemklassebil.

Det er simpelthen lykkedes Toyota at give Corolla Cross en fornemmelse af at være en større bil, end den er.

Læs også: Alle de bedste plugin-hybrider på markedet!

Toyota Corolla cross test priser
© Steen Bachmann

Toyota Corolla Cross med firehjulstræk

Corolla Cross har et lille batteri, som den selv lader undervejs og som opsamler og genbruger energi fra nedbremsninger.

Bilen har et CO2-udslip på 114 g/km og får derfor ikke rabat på afgiften som den større og langt kraftigere RAV4 plugin-hybrid med firehjulstræk, 306 hk og en elektrisk rækkevidde på op til 75 km. RAV4 plugin koster fra 513.990 kr., så der er en betydelig prisforskel.

Alle varianter af Corolla Cross fås med firehjulstræk til en merpris på 40.000 kr.

Flot forbrug!

Drivlinen har en 2-liters benziner uden trykladning og med en ydelse på 152 hk helt oppe ved 6.000 o/min. Toyota har fået bedre styr på sin trinløse gearkasse, men glem alt om at komme hurtigt op i fart.

Selv om her også er en kraftig elmotor, farer benziner stadig op i omdrejninger, og det bliver man helt træt af at høre på. Systemydelsen for både benzin og el er 197 hk, hvilket er tilstrækkeligt.

Lad i stedet den udmærkede adaptive fartpilot bestemme tempoet, glid med trafikken og nyd bilens rolige bevægelser og Toyota-agtige måde at køre på.

Vi synes

Det er en rigtig vellykket kombination af moderne SUV og sparsommelig familiebil, der i min test over 700 km primært med motorvej med 110 og 130 km/t gik 18,2 km/l i snit. Det er vildt flot.

Testbilen: Corolla Cross 2,0 Hybrid Style Comfort

Systemydelse 197 hk

0-100 km/t 7,7 sek.

Topfart 180 km/t

CO2-udslip 114 g/km

Forbrug (WLTP) 18,9 km/l

Forbrug (test) 18,2 km/l

Dimensioner L/B/H 446/183/162 cm

Køreklar vægt/påhæng 1.435/750 kg

Bagagerum 433 liter

Pris 404.990 kr. (Corolla Cross 1,8 fås fra 344.990 kr.)

Der er tre udstyrsversioner: Active, Style og Elegant. Testbilen er en Style med Comfort-pakke (elbagklap, udvidet p-sensor for og bag, blindvinkelalarm mod trafik bagfra, trafik ved åbning af dør og ved tværgående trafik).

Priser på Toyota Corolla Cross

Toyota Corolla Cross 1,8 (140 hk)

  • Active: 344.990 kr.
  • Style: 364.990 (Comfort-pakke kan tilføjes for 20.000 kr.)

Toyota Corolla Cross 2,0 (197 hk)

  • Active: 374.990 kr.
  • Style: 394.990 (Comfort-pakke kan tilføjes for 20.000 kr.)
  • Elegant: 439.990 kr. (Luxury-pakke kan tilføjes for 25.000 kr.)

Til Corolla Cross 2,0 kan tilkøbes AWD for 40.000 kr. uanset udstyr

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...