Toyota Corolla cross test priser


© Steen Bachmann

Toyota Corolla Cross: Test af Toyota's nye hybridbil

Toyota lancerer endnu en crossover – nu er det blevet Corolla's tur, og vi tester og gennemgår den

20. november 2022 af Steen Bachmann, Thomas Saks, Mikkel Østrup-Jeppesen

Her kan du læse alt om Toyota, der med Corolla Cross fortsætter crossover-manien. Vi gennemgår de tekniske specifikationer, priser og har naturligvis også testet bilen. 

Test af Toyota Corolla Cross - den er jo fed!

Steen Bachmann

Den nye Corolla Cross får ikke mindre end tre Bil Magasinet-læsere til at henvende sig i løbet af min testuge. Alle tre er mænd i 30’erne og 40’erne i ført arbejdstøj og alle tre vil lige vide, om det er en ny og mindre RAV4? Svaret er tæt på, men det er en den første høje Corolla med tilnavnet Cross.

Corolla Cross ser ud af langt mere end en almindelig Corolla, og man sidder rent faktisk højere i det udmærkede stole. Det gavner udsynet, men først og fremmest er fordelen, at man stiger ind og ikke ned i bilen.

Bilen er 14 cm kortere end Toyota RAV4, men har noget af den samme SUV-stil over sig, og i kabinen er her så god plads både for og bag, at man ikke føler, at man kører i en lille mellemklassebil.

Det er simpelthen lykkedes Toyota at give Corolla Cross en fornemmelse af at være en større bil, end den er.

Toyota Corolla cross test priser
© Steen Bachmann

Toyota Corolla Cross med firehjulstræk

Corolla Cross har et lille batteri, som den selv lader undervejs og som opsamler og genbruger energi fra nedbremsninger.

Bilen har et CO2-udslip på 114 g/km og får derfor ikke rabat på afgiften som den større og langt kraftigere RAV4 plugin-hybrid med firehjulstræk, 306 hk og en elektrisk rækkevidde på op til 75 km. RAV4 plugin koster fra 513.990 kr., så der er en betydelig prisforskel.

Alle varianter af Corolla Cross fås med firehjulstræk til en merpris på 40.000 kr.

Flot forbrug!

Drivlinen har en 2-liters benziner uden trykladning og med en ydelse på 152 hk helt oppe ved 6.000 o/min. Toyota har fået bedre styr på sin trinløse gearkasse, men glem alt om at komme hurtigt op i fart.

Selv om her også er en kraftig elmotor, farer benziner stadig op i omdrejninger, og det bliver man helt træt af at høre på. Systemydelsen for både benzin og el er 197 hk, hvilket er tilstrækkeligt.

Lad i stedet den udmærkede adaptive fartpilot bestemme tempoet, glid med trafik og nyd bilens rolige bevægelser og Toyota-agtige måde at køre på.

Vi synes

Det er en rigtig vellykket kombination af moderne SUV og sparsommelig familiebil, der i min test over 700 km primært med motorvej med 110 og 130 km/t gik 18,2 km/l i snit. Det er vildt flot.

Testbilen: Corolla Cross 2,0 Hybrid Style Comfort

Systemydelse 197 hk

0-100 km/t 7,7 sek.

Topfart 180 km/t

CO2-udslip 114 g/km

Forbrug (WLTP) 18,9 km/l

Forbrug (test) 18,2 km/l

Dimensioner L/B/H 446/183/162 cm

Køreklar vægt/påhæng 1.435/750 kg

Bagagerum 433 liter

Pris 404.990 kr. (Corolla Cross fås fra 364.990 kr.)

Der er tre udstyrsversioner: Active, Style og Elegant. Testbilen er en Style med Comfort-pakke (elbagklap, udvidet p-sensor for og bag, blindvinkelalarm mod trafik bagfra, trafik ved åbning af dør og ved tværgående trafik).

Toyota Corolla cross test priser
© Toyota

Gennemgang af Corolla Cross

Thomas Saks

Gennemgangen herunder er fra første gang, vi prøvede Corolla Cross. Siden har vi kørt den i længere tid i Danmark og er blevet klogere på bilen. Det kan du læse mere om i testen herover.

Toyota har i den grad fået smag for de højbenede modeller og lancerer nu endnu en mellemklasse SUV – denne gang med Corolla-badge på bagsmækken. Den lander størrelsesmæssigt mellem C-HR og RAV4 i klassen over Aygo X og Yaris Cross.

Der er god grund til at gafle kunder her, for mellemklasse-SUV’erne er der, hvor væksten er størst, og derfor skal den højbenede Corolla også lokke nye købere i butikken.

Ikke til campingvogn

Den tilladte påhængsvægt er på 750 kg, og det er absolut ikke prangende. Ifølge Toyota skyldes det sikkerhedshensyn i hybridsystemet, så batteriet ikke lider overlast.

Designmæssigt minder Corolla Cross om RAV4 med sorte kontrastplastkanter og markerede skærme. Det får den til at se lidt muskuløs ud. Fronten er vellykket og giver indtryk af en solid bil, mens bagenden er til den anonyme side. Flotte 17- eller 18-tommer alufælge, afhængig af udstyrsversion, klæder bilen.

Velkendt kabine

I kabinen er du ikke i tvivl om, at du sidder i en Toyota, og fans vil føle sig hjemme med det samme. Kvaliteten er fin og indretningen praktisk og funktionel. Der er digitalt cockpit med forskellige visningsindstillinger og en velfungerende 10,5” touch skærm.

Men ikke alt er digitaliseret, og rigtige knapper er der masser af. Sjovt nok er de knapper, du ofte skal bruge små, mens knapperne til sædevarmen er gigantiske. Gearstangen er den gammeldags slags, som skal skubbes i P manuelt, når du forlader bilen.

Toyota Corolla cross test priser
© Toyota

Flere kræfter

Motormæssigt fås Corolla Cross udelukkende med en 2.0 liters hybridmotor med 197 hk. Det lyder af meget, men i realiteten føles den halvstore bil ikke speciel hurtig. Den ledsages af en e-CVT gearkasse, som bidrager til at holde brændstofforbruget nede.

Den nye generation hybridteknologi er fintunet på en række punkter, og Toyota har bl.a. forbedret lydbilledet. Ved kvikke accelerationer lyder den dog lige anstrengende nok.

De mærkbare forbedringer findes i en kraftigere motorydelse med flere elektriske hestekræfter. Sammenlignet med den foregående hybridgeneration vrides 13 ekstra heste ud af motoren. Systemet gør, hvad det kan, for at balancere benzin og strøm, så forbruget holdes nede. Batterietsvægt er reduceret med 40 procent.

Behageligt bekendtskab

Toyota forventer at sælge flest Corolla Cross med forhjulstræk. En firehjulstrukket udgave har samme antal heste men en ekstra elmotor på bagakslen. Lettere offroad kørsel går an, men i dagligdagen skal værdien ved firehjulstrækket findes i et bedre vejgreb.

Begge udgaver leverer en positiv køreoplevelse med høj komfort og fin affjedring. Der er lidt meget vindstøj, som umiddelbart kommer fra de ret så store sidespejle. Dynamisk er Corolla Cross ikke, men som hverdagsfamiliebil er den fin.

Toyota Corolla cross test priser
© Toyota

Starter billigt

Toyota har valgt at starte med et højt niveau af komfort- og sikkerhedsudstyr i udgaven Active, og i det lys virker fraprisen på 364.990 kr. ikke helt gal.

Men du vil formentlig gerne have mere udstyr, og ved at smide 20.000 kr. mere på bordet får du Style-udgaven, som Toyota forventer de fleste vil vælge. Her kører du på 18” alufælge og der skrues yderligere op for komfortudstyr med bl.a. nøglefri adgang og trådløs opladning af mobil. 

Vil du have firehjulstræk skal der yderligere 40.000 kr. på bordet. Så begynder prisen at kravle pænt opad. 

For tæt på storebror

Topmodellen Elegant Luxury koster lige under en halv million med firehjulstræk, og så er der lige pludselig ikke langt til en RAV4 plug-in hybrid med mere plads, flere kræfter og mulighed for ren elektrisk kørsel. Den koster næsten det samme.

Corolla Cross leverer på mange afgørende punkter et solidt indtryk og er en interessant familiebil med god brændstoføkonomi, men den sætter ikke nye normer i klassen, og den attraktive pris på RAV4 som plug-in hybrid er værd at have i baghovedet.

Læs også: Test af Corolla - Dur den stadig i 2022?

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...