Toyota chef erkender: Ny Supra skulle være kommet noget før

Det er 16 år siden, den sidste Toyota Supra forlod samlebåndet. Siden har verdens Supra-fans ventet på en afløser, og tiden er så rigeligt inde til at komme med en efterfølger mener chefingeniør Tetsuya Tada-san.

19. marts 2018 af Mathias Brandt

Det er ikke så underligt, at I læsere bliver vilde, hver gang vi skriver om den kommende Toyota Supra – det gør vi også. Men Toyota er ikke de hurtigste til at udvikle og lancere en ny sportsvogn. Tænk bare på Lexus (ejet af Toyota), som brugte adskillige år på at udvikle og fintune den legendariske Lexus LFA, der på mange måder var foran sin tid. Hvem husker ikke den sindssygt omdrejningsvillige V10 og det omfattende kulfiberarbejde, der var lavet på den bil. Det tog bare alt for lang tid at få den klar.

Toyota Supra har uden tvivl fået ekstra mange fans verden over, efter den havde hovedrollen i den første (og bedste) Fast and Furious-film. Med Paul Walker i hovedrollen som undercoverbetjent, strøg den direkte ind i bilhjertet hos de mange fans – og de vil naturligvis have mere.

Det er 16 år siden, at den sidste Toyota Supra forlod samlebåndet, og først nu har de vist en racerudgave af efterfølgeren.  Fabrikken holder stadig igen med mange detaljer og ikke mindst det endelige udseende. Rygterne siger, at vi skal vente helt til januar 2019, før Toyota viser gadeversionen af Supra til Detroit Auto show i USA, hvilket der stadig er lang tid til. 

© Toyota

Under et interview, som er bragt på den australske hjemmeside Drive, undskylder Supra’s chefingeniør, Tetsuya Tada-san for den lange ventetid og erkender, at de kunne have lanceret en ny Supra lang tid før.

Det er ikke nogen hemmelighed, at den nye Supra bliver udviklet i tæt samarbejde med BMW. De to bilproducenter er nemlig gået sammen om at udvikle en fælles platform, som kan bruges på tværs på både Supra og BMW Z4. Tilbage i 2012, mens Toyota lige var blevet klar med GT86, pakkede Tada-san en kuffert og rejste til München, hvor han i al hemmelighed holdt møder med BMW om et fremtidigt samarbejde – det er disse møder, vi ser frugterne af nu. Et samarbejde, der i øvrigt også betød udveksling af hybridteknologi, brintteknologi samt dieselmotorer mærkerne i mellem. 

Få 3 numre af Bil Magasinet for 99 kr. lige hér

Fra starten af har det været meget vigtigt, at de to bilen skulle have hver sin identitet. Men fælles for dem bliver, at de som udgangspunkt kommer til at køre med en rækkesekser og baghjulstræk, et perfekt layout eftersom begge biler oprindeligt har kørt med 6-cylindrede motorer, med cylinderende placeret på en lige række. Vi er spændt på at se, hvordan hardcore Supra-fans vil have det med, at så meget af den grundlæggende teknik bliver udvikler i Tyskland, af BMW og ikke af Toyota i Japan. Men det må tiden vise, nu skal de bare skynde sig at få bilerne køreklar og ud på vejen. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...