Mød Toyota Celica Carlos Sainz Edition
Det er lang tid siden, der har været en "Vmax-bil" i Bil Magasinet, så Bjørn Grann fra Horsens var lidt forbeholden, da vi spurgte, om ikke han havde lyst til at være med i artiklen. “Okay, men så skal I ikke tage billeder af motorrummet,” sagde han, “... for det er fyldt op med kromrør og blå slanger, som jeg syntes var smart for en 8-9 år siden”. Men hans bil havde ingen forbehold!
Den firehjulstrukne Celica hyler, skriger og hvæser af begejstring over endelig at være sluppet ud af Bjørn’s garage, og efter en tankfuld 100 oktan har jeg sjældent oplevet en så ivrig Toyota med så meget ketchupeffekt (at det hele kommer på én gang).

For at kunne deltage i WRC rally-VM skulle Toyota bygge 5.000 gadebiler. I 1992 blev Celica Carlos Sainz Limited Edition lanceret i Europa opkaldt efter den spanske rallyverdensmester.
Bygget for at kunne deltage i rally-VM
Carlos Sainz Limited Edition blev bygget i 5.000 eksemplarer 1992-93 for, at Celica kunne få lov til at deltage i rally-VM. Den er opkaldt efter den spanske rallyverdensmester Carlos Sainz, som havde vundet VM for Toyota to gange, og adskiller sig fra den almindelige Celica med større luftindtag på kølerhjelmen og i fronten, vandkølet ladeluftkøler i stedet for luftkølet og en mere aggressiv motorstyring.
Af de 5.000 eksemplarer kom 3.000 til Europa, og derfor er det ikke svært at finde en original bil i dag.

Turboen hvæser og hvisler, bare man tænker på at træde på eller slippe speederen. Bjørn’s Celica vil fremad!
Skålformede sportsstole i Celica Carlos Sainz
Kabinen er som i den almindelige femte generation af Celica med skålformede sportsstole, store analoge instrumenter med speedometer og omdrejningstæller foran føreren, aircon og et lidt stort og tykt rat.
Jeg sætter mig til rette, træder koblingen i bund og drejer den tynde nøgle. Nu lyder der først en metallisk hvæsen fulgt af et tordenskrald fra den eftermonterede sportsudstødning med en diameter som en faldstamme. Motoren hoster utålmodigt i tomgang som en racermotor, så lad os prøve at give gas.

Den røde coupé farer hvæsende hen ad vejen og leder efter en grusvej, hvor den kan lave ballade og kaste med sten.
Nu tager fanden ved Celica'en!
Jeg finder første gear i den 5-trins manuelle gearkasse med temmelig lang vandring, dapper speederen og slipper koblingen. Ha-hump! Så holder vi der.
Bjørn griner, og opfordrer mig til at prøve igen, for motoren skal bare have nogle omdrejniger. Den kan tåle det! Ja, det skal du satme ikke sige to gange, så nu giver jeg den 4.000 o/min og slipper koblingen brat. Celica’en skriger af henrykkelse og pisker op i omdrejninger.
Lige før 5.000 tager fanden ved den, mens blow-off ventilen hyler og hvæser helt ekstremt højt (Bjørn vil føre den tilbage til den originale ventil, for man bliver træt af at høre på al den hvæsen i længden, siger han).
Tredje gear fra 5.000 til 7.000 o/min går lige så hurtigt, som du kan sige “hurtigt”, så hvad sker der? Det kan da umuligt være de originale 208 hk, der flår os fremad på den måde?

Skålformede sportsstole var en del af standardudstyret på Carlos Sainz Edition, der kostede 520.000 kr. i Danmark i 1993.
Motoren er byttet til en "lidt" kraftigere
Neeej, forklaringen er, at Bjørn har skiftet Rev2 3S-GTE-motoren ud med en Rev4 med “lidt højere” ydelse og større turbo. Det kan jeg bekræfte, for 80 til 130 km/t på den østjyske motorvej er overstået lige så hurtigt som på en sportsmotorcykel. Og det sker med hujen, hvæsen og hissen, mens hele bilen ryster af lykke over endelig at være sluppet ud af garagen, hvor den har været opmagasineret i årevis.
Bjørn er det modsatte af øm over sin bil, for den har kun godt af at blive luftet, som han siger. Så det gør vi. Lyden, synet og den hysteriske og højlydte hvæsen signalerer 90’er-rallybil, og sådan har man det også bag rattet.
Tak for turen – det var sjovt!

Husk at tjekke!
- Motor og gear
- Den 2-liters turbomotor (3S-GTE) er udviklet til brug i rally-VM, hvor den ydede over 400 hk. De 208 hk i gadeudgaven betyder, at der intet er at frygte, så længe den har fået jævnlige olieskift. Motorens og bilens originalitet kan tjekkes af en aut. Toyota-forhandler, hvor du også kan købe en kompressionstest for at undersøge motorens stand.
- Undervogn
- Alle Celica GT-Four har permanent firehjulstræk med 50/50-fordeling for/bag, central visko-kobling og spær på bagakslen. Komponenterne er solide, men tjek, at undervognen ikke har været skadet. Toyota kan stadig skaffe originale reservedele.
- Interiør
- 1990’er-Toyota’er er solidt bygget uanset om vi taler Corolla, Carina eller Celica. Få gerne et aircon-service med i købet, og tjek, at alt virker.
- Sikkerhed og rust
- Der er høj sikkerhed på grund af firehjulstrækket ... så længe du holder på og giver gas! En specialbil som en Carlos Sainz Edition må ikke have rust overhovedet.
1993 Toyota Celica Turbo 4WD Carlos Sainz Limited Edition
- Nypris: 520.000 kr.
- Pris i dag: fra ca. 200.000 kr.
- Motor: R4, 1.998 cm3, 16V, turbo
- Ydelse:
- 208 hk ved 6.000 o/min,
- 275 Nm ved 3.200 o/min
- Topfart: 230 km/t
- 0-100 km/t: 7,9 sek.