Toyota Celica comeback med patent i usa
© Harald Dawo

Ny coupé? Toyota sikrer sig igen Celica-navnet

Den 15. januar 2021 sikrede Toyota varemærket på navnet Celica i USA. Vi tager et kort dyk igennem Celicas historie, og giver bud på, hvordan en Celica kunne se ud i 2021.

29. januar 2021 af Frederik Hauschildt

Kommer Toyota Celica tilbage?

Det første, du skal vide om Toyota er, at de gode til varm luft. Når Toyota fornyer varemærkeretten på gamle, efterspurgte navne, har det nærmest trykladt den luft, Toyota mange gange bare har lukket ud i atmosfæren uden anden aktion. Allerede i 2010 så vi, at de sikrede sig navnet Toyota Supra. Vi måtte vente 10 år, før vi så en Supra hos en Toyota-forhandler igen. 

Så når Toyota sikrer sig varemærket på endnu et historisk navn, så skal det i første omgang tages med et gran salt. Navnet Celica har nemlig været sikret flere gange: I 2017 sikrede Toyota sig navnet, men det har endnu været ubrugt. Det fornyede varemærke på Celica kan med andre ord bare være en opfriskning, så de ikke mister navnet.

Der er håb for Celica

Det er ikke alle faktorer, der taler imod en ny Celica. I de seneste nyheder fremviste Subaru deres BRZ til lancering i 2022. Det er et gennemgående facelift, hvori motor samt in- og eksteriør har fået en overhaling. Før faceliftet blev bilen drevet af en 2,0 liters sugeboxer med 200 hk. Subarus overhaling øger størrelsen til 2,4 liter, og det giver 231 hk. Også modsat sidste 'generation' af platformen, lancerede Toyota ikke deres variant af samme bil samtidig.

Det kan altså tyde på, at de holder noget tilbage. At Toyota handler så kort tid efter fremvisningen af Subaru BRZ kan også tyde på en vis sammenhæng mellem de to. Helt skævt ville det altså ikke være, hvis Toyota beslutter sig for at kalde en faceliftet GT86 for Celica.

Hvordan ville en ny Celica se ud?

Mange af dem, der i dag køber sportscoupéer ville måske pointere, at Celica er en firehjulstrukket rallybil med turbo: Motoren ligger på tværs, og hvis du ikke køber rally-versionen, så spises du af med forhjulstræk. 

Men bilen af hele 7 generationer har ikke altid været sådan. Indtil 4. generation trak coupéen udelukkende på baghjulene, og det hovedsageligt med sugemotor. Det var sågar de gamle Celica'er, der ved hjælp af en 6-cylindret sugemotor, affødte Supra.

De to vinkler

Celicas historie kan groft set opdeles i to epoker: Før og efter 4. generation. Her blev Supra til sin egen, særskilte model, og Celicas rolle blev genopfundet. Det var også her, Celica gik fra baghjulstræk med motoren på langs, til for- eller firehjulstræk med motoren på tværs. Afhængigt af, hvilken en af vinklerne, Toyota følger, kan produktet blive vidt forskelligt:

Toyota Celica comeback med varemærke i usa carlos sainz edition
© Toyota UK - Toyota Blog

Den gamle vinkel

Toyota Celica startede i 1970 som en sporty coupé med fokus på køreegenskaber. Den baghjulstrukne bil tog inspiration fra amerikanske pony-cars, og med et facelift i 1975 fik bilen en Mustang-lignende fastback-bagende. Både motoren og bilen var dog langt mindre end de amerikanske modstykker, og fokus på køreglæde igennem undervognen var langt højere end i tilsvarende amerikanske biler.

Kigger man på datidige reklamer og omtale, sælges bilen også som en sporty indskydelse i hverdagen: "Det er en Toyota, der får dig til at se frem til hverdagens til-og-fra," siger fortælleren i den amerikanske reklamevideo herunder.

Til disse værdier, ville en genopståen Toyota Celica med GT86-undervogn passe strålende. Læs om Mikkel Thomsagers mening på GT86/BRZ her.

Den nye vinkel

Celica blev større og tungere igennem årene, indtil 4. generation ankom i 1985. Her havde Celica fået motoren på tværs, topmodellerne havde firehjulstræk og bilen var mindre og lavere end tidligere. Der var sket et paradigmeskift: Celica skulle til at imponere med mere end bare udseende og køreegenskaber. 3. generation havde haft overraskende god succes i verdensmesterskabet i rally, WRC, så Celica blev målrettet rally. Toyota Supra blev udviklet som særskilt model, og bibeholdt baghjulstræk.

Toyota udviklede sågar en variant af 5. generation Celica, der skulle bruges som homologeringsbil til WRC. Den hed Carlos Sainz Limited Editon, og vi kørte den i 2017.

Med Toyotas nutidige fokus på firehjulstræk og rally med blandt andet GR Yaris, er der altså banet vejen for, at en ny Celica kunne efterleve det forbillede, som 5. og 6. generation satte i 90'erne. Måske kunne vi se endnu en sportscoupé fra Toyota snart? Måske en, der gør brug af Toyotas 261 hk 3-cylindrede turbobenzinmotor?

Hvad tror du?

Hvordan ville den idéelle Toyota Celica se ud, hvis den blev lanceret i 2021? Skulle den være en baghjulstrukket søsterbil til Supra, eller et firehjulstrukket rally-monster? Måske en kombination? Lad os høre din mening i kommentarsporet på Facebook!

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...