Toyota Aygo X priser
© Toyota

Toyota Aygo X: Gennemgang og priser på Toyota's nye crossover i mikroformat

Aygo X har intet andet til fælles med den gamle Aygo end navnet. Til gengæld betræder den lille ny relativt uberørt territorium som en mikro-crossover.

19. september 2022 af Emma Steensen og Mathias Brandt

Godt bud på en funky bybil

Med ganske få konkurrenter, der indtil videre tæller biler som Suzuki Ignis og Fiat Panda Cross, er vi vidner til fødslen af en ny klasse af mikrobiler, med Toyota Yaris X som det nyeste bud.

Selvom den er højere, bredere og længere end den oprindelige Toyota Aygo, formår den alligevel at bevare sit lille og overskuelige udtryk. Med en lille venderadius, øget siddehøjde og en prisstærk profil gør det Aygo X (udtales "Cross") til et godt bud på en fiks bybil. 

Det funky design med store plastikskærmkanter og de såkaldte krydderifarver, som følger "gratis" med, når man vælger nogle af de dyre udstyrsvarianter, kan virke tiltalende på især det unge publikum, hvor de ældre formentlig vil sætte pris på let indstigning og godt overblik over omgivelserne.

De to mindst udstyrede varianter har Toyota ikke de store forventninger til. Det skyldes blandt andet at varianten Essential eksempelvis ikke en gang har en radio. 

Se den fulde prisliste i bunden af artiklen (eller klik her). 

Baseret på en Yaris-platform

Den nye miniput på stylter bliver højere, længere og bredere end Aygo og er desuden bygget på samme GA-B-platform som Toyota Yaris.

De fleste danskere kender sikkert allerede en almindelig Aygo, som første gang blev lanceret herhjemme i 2005. 

Med introduktionen af den helt nye Aygo X får Aygo et løft - bogstaveligt talt. Bilen er designet, udviklet og produceret i Europa for at imødekomme den fortsatte efterspørgsel af en kompakt og økonomisk tilgængelig bybil.

Aygo X bliver lanceret i fire forskellige krydderifarver, som Toyota har døbt kardemomme, chili, ingefær og enebær. Fælles for dem er, at de i kombination med det sorte tag samt et sort bagparti. Disse særlige farver følger gratis med, når du kommer op i udstyrsvarianterne Pulse og Envy.

Læs også: Test af Fiat 500e.

Det er ikke kun udvendigt, at krydderifarverne gør sig sig gældende. I kabinen vil man ligeledes opleve at farverne går igen bl.a. på bilens instrumentpanel og i centerkonsollen. 

Toyota Aygo X priser
© Toyota

Lille og stor på samme tid

Den helt nye Aygo X bliver som nævnt bygget på GA-B platformen ligesom Yaris og Yaris Cross, men er tilpasset med reducerede for- og bagudhæng. Aygo X måler 370 cm, hvilket er 24 cm længere end sin forgænger, mens akselafstanden samtidig er øget 9 cm.

Hjulene er vokset i forhold til den gamle Aygo, hvor 14” fælge var standard på den billigste udgave, og 15” alufælge prægede bilen, når det skulle gå vildest for sig. Men Aygo X kan ikke fås med mindre hjul end 17” og på flere udgaver er store 18” alufælge standard.

Aygo X har en lille venderadiuser på 4,7 meter, og gør det nemt at manøvrere rundt i selv de smalleste områder i byen.

Det er ikke kun på hjulstørrelsen og i længden, at den nye Aygo X har haft vokseværk. Aygo X måler 174 cm i bredden og er således næsten 13 mm bredere end sin forgænger. Det har samtidig gjort det muligt at rykke forsæderne 20 mm længere væk fra hinanden, hvilket øger skulderpladsen med 45 mm.

Vokseværket har også haft positiv indflydelse på bagagerummet, der er vokset 125 mm i længden og rummer 231 liter op til bagagerumsdækkenet, hvilket er 63 liter mere sammenlignet med seneste generation Aygo

Endelig har vokseværket også medført, at Aygo X er blevet 50 mm højere og nu måler 1.510 mm i højden. Desunden kan Aygo X leveres med et stoffoldetag, der kan rulles tilbage som en gammeldags sardindåse.

Læs også: Danske priser på første elbil fra Toyota's nye undermærke

Toyota Aygo X priser
© Toyota

Lavere støjniveau i Aygo X

Toyota har angiveligt arbejdet meget med støjniveauet i kabinen, og det skulle være reduceret betragteligt gennem brug og optimering af lydisolerende materialer. Ser man på et såkaldt artikuleringsindeks, der bruges til objektivt at måle i hvor høj grad, baggrundsstøj forstyrrer menneskelig tale, ses det, at Aygo X har forbedret sig med 6 procent.

Toyota har samarbejdet med JBL om lyden til Aygo X. Lydsystemet består af fire højttalere og en 200 mm subwoofer placeret i bilens bagagerum.

Kabinen er udstyret med en 9” touch skærm, ambiente belysning og trådløs opladning. Toyotas nye infotainmentsystem, der netop er introduceret i Yaris Cross, kan også fås i den nye Aygo X. 

Det rummer bl.a. navigation, der konstant opdateres med data trukket fra skyen, hvilket sikrer, at man hele tiden er orienteret om den aktuelle trafiksituation. Med Toyotas ”over-the-air”-opdateringer skal man samtidig ikke bekymre sig om selv at opdatere softwaren i systemet. Det sker nemlig helt automatisk.

Toyota Aygo X priser


© Toyota

Aygo X får masser af sikkerhedsudstyr som standard

Aygo X kan fås med fuld LED-lyspakke, hvilket dækker over kørelys, forlygter og baglygter.

Selv den billigste udgave af Aygo X har vigtigt sikkerhedsudstyr som bl.a. automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse cyklistgenkendelse, vejkrydsassistent, der nødbremser, hvis man overser en modkørende i et vejkryds, vognbaneassistent med aktiv styring og adaptiv fartpilot.

Motormæssigt kommer Aygo X med en trecylindret 1.0-liters benzinmotor på 72 hk, og den får et forventet gennemsnitligt brændstofforbrug ved blandet kørsel på 21,3 km/l og en CO2-udledning på 107 g/km.

toyota aygo x
© Søren Juul

Test af Toyota Aygo X: Opblæst bykonge

Af Søren Juul

Siden 2005 har Aygo været kendt som Toyota’s trilling født i et samarbejde med Peugeot og Citroën om en billig mikrobil. Nu kører japanerne egne veje. Næste generation af Aygo hedder X til efternavn, og det er en større bil designet med en sund dosis humor og kæk crossover-attitude – men den er stadig til at betale. Priserne starter ved 129.990 kr. i en basisversion uden radio, men her har vi fat i en udstyrsrig Aygo X med Active-udstyr, der koster fra 144.990 kr. 

Testbilen er tillige iført rød læbestift og sideskørter, undervognen er skudt i vejret og i hvert hjørne sidder store, smalle aluhjul. Kombineret med sit “bobbeltag”, der ligner noget en elefant har sat bagdelen på, har Aygo X nogle sjove tegneserie-agtige proportioner i en bilklasse, hvor udviklingen synes gået i stå. Sidste store nyhed var Hyundai i10 fra 2019, mens ærkerivalen VW Up ikke har ændret sig meget siden debuten i 2011.

Aygo X kan forsimplet beskrives som en forkortet udgave af den seneste, køreglade Yaris. De to biler er bygget efter samme platformsfilosofi, så spændt begiver jeg mig ud i den københavnske trafik, der afslører, at testbilen medbringer rustik arvegods fra sin forgænger: En lille 3-cylindret 1,0-liters sugemotor med 72 hk. Den giver stadig associationer til en plæneklipper, når du drejer nøglen, for den sitrer uskønt i tomgang så det mærkes i pedalerne, og forlanger omdrejninger og koblings­fileri ved igangsætning for ikke at stalle. Drejningsmomentet er ifølge Toyota forbedret, så det kan mærkes i byen, men med 93 Nm ved 4.400 o/min skal der knokles med gearstang og masseres speeder for at følge trafikken blandt kvikke elbiler. 

toyota aygo x

Den gamle Aygo ligner nu en legetøjsbil ved siden af Aygo X, der er 23,5 cm længere og 12,5 cm bredere.

© Søren Juul

Bag rattet er stemningen god, når du ikke lige skal accelerere til anstrengte lyde fra motorrummet. Du sidder højt i en velindrettet og rummelig kabine foran, der syner moderne med en 8” skærm i midten indrammet af en nydelig lakeret ellipseramme. Her kan du tilkoble Apple CarPlay og Android Auto (med kabel på udstyrsniveau Active), spotte forhindringer på bakkameraet, og der er både automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, vejbaneassistent og fjernlysassistent som standard udstyr).

Det er en bybil med få ­minusser: C-stolpen koster på udsynet skråt bagud, bagdørene åbner begrænset op og de bageste sideruder kan kun åbnes på klem. Men som nøjsom og ungdommelig sparegris, der snildt kan medbringe et par venner til en strandtur om sommeren, er den et rart bekendtskab. 

Nuvel, der er et liv udenfor Valby Bakke, så jeg tager Aygo X på motorvejen, hvor den bliver udfordret. Motoren forlanger nedgearinger på de kuperede dele af Holbækmotorvejen, hvis der skal overhales. Over 120 km/t er der ikke meget overskud at hente. Det er imponerende, hvor lidt brændstof motoren bruger, selv om den knokler løs uden nogle former for elektrisk tilskud: Over en uge med pendling på tværs af Sjælland var det umuligt at klemme forbruget ned under 18 km/l i praksis.

At den højbenede lille fætter samtidig er retningsstabil og falder til ro på vejen ved motorvejshastighed, gør Aygo X til en bedre pendlerbil end frygtet. Om det er klassens bedste bil lige nu må en sammenligningstest afgøre.

Vi synes

Bortset fra flere kræfter er det svært at ønske sig mere i den nye og vellykkede Aygo X.

Toyota Aygo X priser

Fra nogle vinkler ligner Toyota Aygo X sig selv. Formen på bagklappen er meget lig den nuværende generation.

© Toyota

Hvad koster ny Aygo X?

Fra Active alle varianter af Aygo X som "Air" hvilket inkluderer stoffoldetag for 12.000,- mere.

En 5-trins manuel gearkasse er standard, men for 20.000,- ekstra fås den med trinløs S-CVT gearkasse.

Som sagt forventer Toyota ikke at sælge nogle af de to første udstyrsvarianter, men at Active bliver den klart mest populære variant. Fælles for alle varianterne er den store sikkerhedspakke der følger med som standardudstyr. 

  • Essential: 129.990,-
  • Play: 144.990,-
  • Active: 144.990,-
  • Pulse: 164.990,-
  • Envy: 169.990,-

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...