Biltest af Toyota Avensis 2,0 D-4 Terra
Biltest af Toyota Avensis 2,0 D-4 Terra© bilmagasinet.dk

Toyota Avensis 2,0 D-4 Terra

Avensis på sprøjten

26. april 2001

Af: Karsten M. Lemche

Toyota blev det tredje mærke med direkte indsprøjtning

EFTER FEM ÅR med udvikling af dieselmotorer i højsædet er fokus nu flyttet tilbage til benzinmotorerne. Toyota er det tredje mærke, der introducerer benzinmotorer med direkte indsprøjtning i familiebiler, og Avensis blev den første model med den nye motor.

Den allerførste benzinmotor med direkte indsprøjtning var den legendariske Mercedes-Benz 300 SL, bedst kendt som mågevinge-modellen. Den tre liter store motor ydede 215 hk, og det var ganske imponerende dengang i 1950erne.

På familiebil-fronten var Mitsubishi i 1997 først med den meget omtalte GDI-motor, der ikke var så økonomisk, som reklamerne antydede. Mediernes hetz over den fejlagtige markedsføring overskyggede dog, at den nye motor var mere kultiveret, og på flere områder var GDI-motoren mere venlig ved miljøet.

Bilindustriens beslutningstagere kunne dog godt se, hvilken vej vinden blæste, så i dag har alle store fabrikker benzinmotorer med direkte indsprøjtning under udvikling. Renault var nummer to på markedet med IDE-motoren, og efter Toyota er også VW kommet med på vognen med Lupo FSI.

Den direkte indsprøjtning er interessant, fordi den giver fuldstændig kontrol over blandingsforholdet mellem benzin og luft i cylinderen lige før antænding. Dermed kan man minimere mængden af uforbrændt benzin, hvilket fører til en mere ren forbrænding – altså det, som miljøentusiasterne hungrer efter.

Direkte indsprøjtning er andet trin i udviklingen af benzinmotoren, siden karburatorerne blev afløst af elektronisk styret indsprøjtning. Det første trin er indførslen af drive-by-wire-speeder, hvor speederkablet bliver afløst af en elektronisk forbindelse mellem speeder og motorstyring. Men det er peanuts i forhold til næste skridt, som bliver elektroniske ventiler. I dag trækkes ventilerne trukket af motoren, og det nedsætter motorens effektivitet med ca. 15 pct. Men de elektroniske ventiler er en helt anden historie, som du kan læse om i Bil Magasinet i den nærmeste fremtid.

Den nye motor i den velkendte Toyota Avensis har tilnavnet 4D, er på to liter og yder respektable 150 hk, der giver fine præstationer. Men med tanke på teknikken er økonomien på 13 km/l ikke videre prangende, for til sammenligning yder den nye Ford Mondeos 2-litersmotor med traditionel indsprøjtning 145 hk og kører 12,5 km/l.

Toyota Avensis 2,0 Terra Sedan

Tekniske data
R4, 1.998 cm3, 16v, 150 hk ved 5.700 o/min, 200 Nm ved 4.000 o/min, 0-100 km/t: 9,1 sek., Topfart: 210 km/t, EU-mix: 13,0 km/l. Årlig ejerafgift: 3.360 kr.

Totaløkonomi:
-
Reservedelsindeks: 105
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 1.089 kr.
30.000 km: 1.790 kr.
45.000 km: 1.945 kr.

Vi synes:
Ny benzinmotor næsten lige så god som en diesel

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...