Et kig i bakspejlet: Avensis skulle realisere din drengedrøm

Da Toyota lancerede Avensis prøvede de at lokke købere til med løfter om drengedrømme, suveræne køreegenskaber og uanede mængder af udstyr

21. september 2019 af Victor David Kraft

"Drengedrømmen skal udleves"

Velkommen til Bil Magasinet oktober 1998. Et par måneder forinden har Leonardo Di Caprio erklæret landesorg i de danske kvindehjerter, da han sammen med Titanic ramte bunden af Atlanterhavet. Mens de grådkvalte kvinder tager for sig af lommetørklæderne, kan den moderne mand godt føle sig rådvild, for hvad skal han dog gøre af sig selv midt i denne tudekoncert? "Bare rolig", siger Toyota, "han skal udleve sin drengedrøm." 

... med 128 hk 

Her er Toyota Avensis. Den afløser Carina E, og som du kan se i reklamen ovenfor, går Avensis direkte efter struben på din indre drengerøv. For lige under 200.000 kr. får du Avensis 1,6 Terra med 110 hk, men hvis du bokser med de tunge drenge, så får du 128 hk og en 0-100 tid på 9,3 sekunder i Avensis 2,0 Sol.

Men hvad koster den?  

Toyota Avensis starter fra 199.993 kr., men er du hårdt pumpet alfahan, får du Avensis 2,0 Sol for 234.996 kr. Det er på sin plads at minde om, at en 2-liters motor koster fra 270.481 kr., hvis den skal ligge i en Ford Mondeo 2,0 Expressive. I Mondeo'en får du godt nok automatgear, men det er alligevel ikke noget for en bølle som dig. 

Toyota Avensis reklame 1998
Toyota Avensis

Det skrev vi dengang

Mikkel Thomsager kørte i 2000 Toyota Avensis 1,6 Terra, og hvis der var noget, der også dengang kunne fyre op for vores egen chefredaktør, så var det løfter om køreglæde og motorkraft. Det skulle vise sig, at Avensis'en dog ikke formåede at skubbe Thomsager derud, hvor mundvandet for alvor er svært at holde inde. 

"Her er en Toyota, der placerer sig præcist på markedet, med distinkte værdier af den slags, vi alle leder efter. Alligevel gør den ikke indtryk", skrev Mikkel Thomsager dengang. 

Biler var dengang - som det er i dag - et spørgsmål om image, og selvom reklamefolkene hos Toyota gjorde sit for at pakke Avensis ind i BMW-superlativer, mandehørm og baconsvøb, så vurderede Thomsager, at den nye Toyotamodel havde et centralt problem: Signalværdien var til at overse i feltet af stærke mellemklassebiler. 

Men de kører endnu!

Reklamen står tilbage i dag tilbage som en stor joke, og vi kan kun grine af idéen om, at Avensis skulle være synonym med drengedrømme. Vi kan slå os på lårene af grin over reklamen, men vi skylder vi dog alligevel Avensis et anerkendende nik, og af og ser den årvågne bilentusiast hvorfor: modellen kører derude endnu! 

Test af Avensis fra Bil Magasinet december 2000

Velkommen til filosoffens hjørne

Her er et virtuelt rum, hvor der er plads til at nørde de sider af tilværelsen, bilerne viser os. Jeg er universitetspraktikant og studerer filosofi, så derfor handler mine skriverier om, hvad bilerne kan fortælle om os selv, vores historie og vores samtid.

Intet er på forhånd dømt ude - så længe det handler om biler! Du er derfor velkommen til at komme med indspark og spørgsmål. Send en mail på [email protected]

Du kan blandt andet se gamle reklamer, der har været bragt i Bil Magasinet. Så er du ikke i tvivl om, at vi har rykket os - i hvert fald når det gælder reklamelayout.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.