Biltest af Toyota Avensis 1,6 Terra
Biltest af Toyota Avensis 1,6 Terra© bilmagasinet.dk

Toyota Avensis 1,6 Terra

Et spørgsmål om image

23. november 2000

Af: Mikkel Thomsager & Karsten Lemche

En bil med BMW-kvaliteter - men den hedder Toyota

KAN MAN VÆRE der så meget, at man ikke er der? Undskyld det filosofiske spørgsmål, men efter at have gået den faceliftede Avensis efter i fuger og syninger, begynder man at undre sig over nogle af livets store gåder.

Det er ikke, fordi Toyota selv stiller spørgsmålene, og hvis de gjorde, ville det kun være, fordi de også havde svarene. Her er en nydelig bil, som kører godt, fungerer godt og holder godt. Alligevel gør den et lige så stort indtryk som avisen fra i går. Her er en Toyota, der placerer sig præcist på markedet, med distinkte værdier af den slags, vi alle leder efter. Alligevel gør den ikke indtryk.
Misforstå mig ikke. Dette er ikke indledningen til endnu en sang om ligegyldige japanske biler uden karakter – fred være med Mazda-Man. Den nye Avensis har karakter. Alligevel er den svær at huske, når man remser mellemklassebilerne op.
Faceliftet er det bedste bevis på, at Toyota godt kan og vil stå ved designet. Den udvendige del af revisionen er nemlig så forsigtig, at den er næsten usynlig, og det gælder også i kabinen.

De store forandringer er sket i motorrummet, og det er godt nok, for den nye 1,6 liters motor med VVT-i-topstykke fungerer fremragende. Den er smidig og omdrejningsvillig med en velklingende, frigjort motorgang. Umiddelbart kan det være svært at finde alle 110 hk, men begynder man at udforske motoren, opdager man, at den har flere talenter end som så. Og det er der heller ikke noget nyt i, for Toyota har altid været på forkant med motorudviklingen.

Spørgsmålet er, om ikke Toyota efter 30 år på det danske marked er nået til det punkt, hvor mærket skal transformeres fra en japansk brugsbil til en mærkevare, man køber, fordi mærket har en værdi i sig selv. Opremser man de indlysende superlativer, der omgiver Toyota, minder de til forveksling om dem, vi gerne hægter på BMW.

De nye Avensis-priser antyder, at det er ved at gå den vej. Priserne starter nu ved 207.993 kr., altså ikke på den tilbudsrigtige side af 200.000. Og selvom den grænse er mere psykologisk end praktisk, er det alligevel tankevækkende. Måske glemmer du Toyota, næste gang du remser mellemklassebiler op. Men Toyotas biler har faktisk kvaliteterne til at være de første, du nævner. Det er bare et spørgsmål om image.

Toyota Avensis 1,6 Terra 207.993 kr.

Tekniske data
R4 1.587 cm3, 16V. 110 hk ved 6.000 o/min. 150 Nm ved 3.800 o/min. 0-100 km/t: 11,3 sek. Topfart: 195 km/t. EU-mix: 14,1 km/l. Årlig ejerafgift: 2.760 kr.

Totaløkonomi:
Sikker som penge i banken - næsten. Efter tre år og 50.000 km har den tabt ca. 62.000 kr. (30 procent).
Reservedelsindeks: 102
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 778 kr.
30.000 km: 1.712 kr.
45.000 km: 778 kr.

Vi synes:
Det er let at overse en stærk mellemklassebil

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...