Toyota Auris Touring Sports 2,0 d-4d T2+

Det trofaste transportmiddel

22. august 2014 af Mikkel Thomsager

I en stortest i BM273 gav kollega Bachmann denne Auris Touring Sports et nakkeskud i en sammenligningstest mod den nye Honda Civic med masser af plads og den veldrejede Seat Leon ST. Han kaldte motoren for grov, køreegenskaberne for uinspirerende og kabinen for dødkedelig. At han ikke bare skød frit fra hoften, behøver du ikke mange kilometer bag rattet for at konstatere.

En Auris med den 124-hestes 2-liters dieselmotor er en voksen vogn, der ikke kan se pointen i at sprinte eller dreje hurtigt om hjørner på sine høje dæk. Og ja, kabinen ser tilbageskuende ud med sit kiksede digitalur, der har den samme blå baggrundsbelysning, som du finder i en gammel VW Golf. Men efter en lang køretur kan jeg ikke få mig selv til at sparke lige så hårdt til modellen, der efterhånden ligger ned i disse spalter.
 
Affjedringen er behagelig, motoren har 310 Nm drejningsmoment at mase afsted med fra lave omdrejninger, så du kan køre den relativt dovent og i raskt tempo på motorvejen. Toyota Auris indgyder tillid og ser frisk nok ud til at falde ind i flokken af europæiske konkurrenter. Udvendigt i hvert fald. Interiøret må være en japansk fortolkning af, hvad der rykker her i Europa, for det er solidt nok men ser rustikt ud. Men sådan er der så meget. Jeg forstår mig heller ikke på gakket japansk reality-tv.

Jeg sidder dog tilbage med en fornemmelse af at være i selskab med en solid rejsemakker, der ikke tager sig af krads kritik eller tidens tand. Om ti år ser kabinen stadig ny ud. Kedelig men ny...
Det er en bil, som du ikke vil være nervøs for at købe brugt. Den virker solid og appellerer til hårdt brug. Der skal dog gode argumenter til for at vælge den fra ny. I direkte konkurrence med de stærkeste konkurrenter, er der bedre og billigere alternativer fra f.eks. Korea.

 

Toyota Auris Touring Sports 2,0 d-4d T2+


Pris 303.990 kr.


Motor R4, 1.998 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 124 hk ved 3.600 o/min

310 Nm ved 1.600 o/min | Topfart 195 km/t
0-100 km/t 10,5 sek.  EU-miks 23,3 km/l

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...