Biltest af Toyota Auris 2,2 D-4D Sol Sport DPF 5d
Biltest af Toyota Auris 2,2 D-4D Sol Sport DPF 5d© bilmagasinet.dk

Toyota Auris 2,2 D-4D Sol Sport DPF 5d

Overkill til Auris

18. september 2007 af Bilmagasinet

Af: Steen Bachmann & Søren Juul

Toyotas 2,2-liters diesel giver Auris et spark i røven

Auris fås nu i Danmark med Toyotas mesterværk af en dieselmotor: Den 2,2 liter store fire-cylindrede maskine med commonrail-indsprøjtning, dobbelt overliggende knastaksler, to balanceaksler og turbolader. I standardtrim yder den 400 Nm fra 2.000 o/-min, hvilket betyder knusende acceleration i alle gear, uanset om du kører RAV4 med en bryggerhest på krogen eller cruiser med 150 km/t i Avensis.

I Auris fungerer maskinen godt, selv om her næsten er flere kræfter, end du kan bruge. Med konstant samtale mellem elektrisk servostyring, elektronisk motorstyring og systemer for antispind og forhindring af understyring er her ingen stampen med forhjulene, når du lukker de op mod 180 heste ud på én gang. Giv fuld gas i en rundkørsel med våd vejbane, og Auris ikke så meget som sjutter med et forhjul.

På landevejen kører den op mod 20 km/l, og går du fra sjette ned i fjerde gear ved 80-90 km/t, skal du op i en alvorligt sportsvogn for at følge med, når turboen træder til.
2,2’eren er født med partikelfilter, og da Sol Sport er topmodel i Auris-programmet, er her rigt udstyr: dobbelt wishbone-ophæng bagtil, 17” alu, læderrat med fjernbetjening af hifi-anlæg med seks højttalere og mp3 (men ikke iPod), tonet forlygteglas, splitbagsæde og to-zone klima. Navigation koster 18.500 kr. ekstra. Her er topkarakter i crashtest, anti-piskesmæld-forsæder, selealarm og -strammer og alt i elektroniske hjælpesystemer, herunder naturligvis ESP. Auris har 3 år/100.000 km garanti, og du kan få en serviceaftale, der omfatter alt undtagen dæk for de første 3 år/45.000 km for rimelige 244 kr. om måneden.

Altså en fuldt udstyret, top-moderne bil med lavt forbrug. Prisen rammer 400.000 kr. inkl. navigation, metallak og måtter, og det er et problem. For de penge kan man jo få en bil, der også er sjov at køre i.

TOYOTA AURIS 2,2 D-4D SOL SPORT DPF 5D
Motor R4, 2.231 cm, 16V, turbodiesel
Ydelse 177 hk ved 3.600 o/min
400 Nm ved 2.000 o/min
0-100 km/t 8,1 sek.
Topfart 210 km/t
Forbrug EU-miks 16,1 km/l
Årlig ejerafgift 3.860 kr.
Vægt/last/påhæng 1.528/392/1.500 kg
Mål (L/B/H) 422/176/152 cm
Bagagerum 354 liter
Dæk 225/45R17V
Værditab 3 år/60.000 km ca.125.000 kr.(34 pct.)
Reservedelsindeks 105
Pris 368.278 kr.
Pris u/afgifter ca. 125.000 kr.

Vi synes...Tyst, miljøvenlig og magtfuld diesel-motor med kæmpe moment. En imponerende maskine, der er rent overkill til pæne Auris.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...