Toyotas nye og lidt skarpere ansigt klæder Auris. I baggrunden står den 5-dørs© bilmagasinet.dk

Toyota Auris 1,3 VVT-i 3d

Faceliftet Toyota Auris får dansk premiere. Her er første test

18. marts 2010 af Steen Bachmann


Auris fik slag, da vi testede den mod Kia Ceed ved den danske premiere i 2007. Den var ikke helt så harmonisk affjedret og skuffede i kabinen. Det var vi ikke de eneste, der syntes, og derfor har Toyota fokuseret på affjedring, materialer i kabinen og styretøj i den faceliftede udgave, der kommer til Danmark til april.

Det er de sluppet godt fra. Paul Bennington, der er Principal Project Manager på Auris, fortæller til Bil Magasinet, at man byggede den originale Auris i én version til alle kontinenter for at spare penge. Europæerne gider bare ikke sejle afsted, så derfor bygger man nu en version specifikt til os med hårdere støddæmpere, ændret styretøj med mere feedback og mere modstand ved neutral midterstilling på rattet.

Styretøjet reagerer også hurtigere, og i kombination med et forbløffende lækkert læderrat med flad bund, der er standard i alle varianter, er det ikke længere uhørt at tage et sving lidt tjept i en Auris. Men okay, det er ingen Honda Civic og skal heller ikke være det, for gennemsnitskøberen af Auris i Danmark er 56 år og forventer en komfortabel no bullshit-bil.

Tre diesel- og tre benzinmotorer
Der fås tre dieseler på 1,4, 2,0 og 2,2 liter, og tre benzinere på 1,3, 1,6 og 1,8 liter. Den 136-hestes, 1,6-liters benziner trækker godt og har en rimelig merpris i forhold til den lille 1,3-liters aluminimumsmotor, som vi kørte mest i til præsentationen. Dén skal du ikke købe.

For selv om Auris kun vejer 1.295 kg i køreklar stand, føles de 99 hk mere som 49 hk. Maks.-ydelsen er helt oppe ved 6.000 o/min, hvor ingen Auris-ejer hører til, og moment er her intet af. Ved 100 km/t på motorvejen skal du fra 6. og ned i 3. gear for at udføre en forsvarlig overhaling.

Motoren er 13 kg lettere end den 1,4-liters, den erstatter, og er kun 418 mm lang. Den har særlige, lette stempler og stempelringe med lav friktion og aut. start/stop, der fungerer glimrende i Barcelonas stop'n'go. Men det duer bare ikke, når køreoplevelsen føles, som om bremsen ­sidder fast. Næ, tag 1,6 benzin eller den lille diesel i stedet.

Til gengæld er Toyota Auris ikke længere blandt de dyrere biler i Golf-klassen. Den danske importør sælger billigste 3-dørs variant for 199.900 kr., mens den fås via privatleasing over 3 år/45.000 km for 2.749 kr./mdr. og en 1.-gangsydelse på 25.000 kr.

Den velkørende 1,6 benziner med fem døre og T1-udstyr koster 237.231 kr., mens billigste diesel med 1,4-liters motor står til 271.235 kr.  Tjek prisliste og udstyr hos Toyota.

Testbilen har S-pakke med 225/45-dæk og 17"-alu. Standard er 205/55 16"-stålfælge

© bilmagasinet.dk

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...