Test: Toyota Corolla med stort bagagerum og lille hybridmotor

Toyota lover, det er slut med kedelige biler, og derfor er den nye Corolla konstrueret, så den prøver at få et smil frem på dine læber.

21. september 2019 af Frederik T. Frey

I de to foregående numre af Bil Magasinet har du kunnet læse, at jeg først roste den nye Toyota Camry, og måneden efter kårede jeg RAV4 som testvinder i en SUV-test. Begge biler har japanernes konventionelle hybridteknologi og trinløse CVT-gear. Begge konstruktioner har tidligere fået hårde ord med på vejen – men som jeg skrev, “var det blevet bedre”. Det er det også, men forventningens glæde løb måske en smule af med mig. 

Kabinen har fået et stort løft i forhold til den gamle Auris. Se bare gearvælgeren, der rent faktisk ligner en gearvælger og ikke et stykke legetøj.

© Foto: Søren Juul

Forbedringer hos Toyota

Da jeg får udleveret nøglen til testbilen på denne side er der indrømmet lidt mindre kriller i maven: En Toyota Corolla stationcar med hybridmotor og 122 hk. Og lige præcis antallet af hestekræfter er skelsættende i denne sammenhæng. Når jeg tidligere har rost RAV4 og Camry for, at man slap for den monotone motorstøj ved konstante omdrejninger under acceleration, har kræfterne spillet en vigtig rolle. Begge biler yder 212 hk, og er derfor så kvikke i accelerationen, at man meget sjældent har speederen i bund flere sekunder ad gangen. Det kan desværre ikke påstås at være situationen i Corolla 1,8 Hybrid.

Den yder 122 hk og 142 Nm fra benzinmotoren, mens elmotoren leverer 163 Nm ekstra. Kræfterne synes en smule underdimensionerede i den rummelige Toyota, og jeg får deja vu, når jeg gang på gang løber ind i lydmuren af en motor, der bliver pint oppe i det røde felt under alle former for accelerationer. Naturligvis er der også sket lidt forbedringer i forhold til forgængeren. Gearkassen hviner mindre, end den gjorde i Auris. Er pengepungen til det, så gå efter Corolla med 2-liters hybridteknologi – her får du en systemydelse på 180 hk.

122 hk er ikke nok efter vores mening. Der findes en Corolla-variant med 180 hk. Med H3-udstyr er merprisen 45.000 kr. for den kraftigere. 

© Foto: Søren Juul

Auris er fortid

Med introduktionen af Corolla, er Auris’ forsigtige væsen sat på porten. Det udvendige design er lækkert og moderne, mens en designpakke til 18.000 kr. hjælper yderligere med bl.a. 17” alufælge, LED-lygter og metallak med kontrastdetaljer. Også kabinen virker lækker både i materialer og særligt designet af instrumentbordet med vinkler og linjer står skarpt. Der kunne dog være mere fralægningsplads i kardantunnelen, og Toyota lader til at have gjort det til en mærkesag at holde fast i gammeldags vippeknapper til sædevarmen.

Køreegenskaberne er også med mere krydderi, end Auris var velsignet med. Styretøjet går let, og forhjulene reagere på input uden, at bilen bliver nervøs. Affjedringen er til den bløde side, men heldigvis kan man nyde godt af, at ujævnheder stryges ud uden, japaneren forvandles til et skib i stormvejr. Forbruget og en lav ejer­afgift er endnu et par plusser i karakterbogen. Corolla Touring Sports fortjener flere kræfter men klarer sig ellers helt hæderligt med det store bagagerum, der kan sluge mellem 598-1606 liters habengut.

Netop flere kræfter findes et andet sted i Corolla-modelprogrammet. Både hatchback og stationcar fås med 2-liters hybridsystem, der har en samlet systemydelse på 180 hk, og mønstrer et blandet brændstofforbrug på 20,4 km/l (WLTP) i stationcarkarrossen. Priserne for den største hybridvariant som Touring Sports starter ved 332.990 kr.

Artiklen blev oprindeligt bragt i BM1910.

Toyota Corolla Touring Sports 1,8 VVT-i Hybrid H3

Pris 287.990 kr.   
Motor R4, 1.798 cm3, 16V + el
Systemydelse 122 hk ved 5.200 o/min, 142 Nm ved 3.600 o/min  
Topfart 180 km/t  0-100 km/t 11,1 sek.
EU-miks (WLTP) 22,2 km/l

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...