TOYOTA URBAN CRUISER Den kompakte Urban Cruiser er testens mindste bil. Den er bygget på samme platform og delvist af samme stumper som den vellykkede Yaris. Den har en ny avanceret 1,3-liters motor med over 100 hk og automatisk start/stop. Når man standser, stopper motoren, og når man rører speederen, springer den i gang af sig selv. Som i Yaris savner vi mere bund i den nye motor, da mellemaccelerationer altid kræver et gearskift. Til gengæld er den klart testens mest sparsommelige. Testens mest direkte køreegenskaber, men undervognen er også til den kontante side. Fint vægtet styretøj og godt gearskifte.
CITROËN C3 PICASSO Panorama-forruden og de tynde forreste vinduesstolper giver indtryk af, at det er terrassen derhjemme, der er sat på hjul. Der er lidt Harry Potter-effekt over C3 Picasso - altså det der med tomandsteltet, der er rummeligt som en pragtvilla indeni. Sædehynderne er både lidt flade i det for og bag, til gengæld støtter forsæderne godt helt oppe ved skuldrene, og rutsjebænken bagi gør det sammen med det flade gulv let at komme til at montere og afmontere børn og barnesæder. På vejen er bilen yderst komfortabelt afstemt uden at være gyngende eller svampet. Introprisen er ekstremt attraktiv.
SKODA ROOMSTER I modsætning til de tre øvrige kombattanter ved vi lige nøjagtig, hvad Skoda Roomster står for. Tyske Autobild har haft Roomster gennem sin berømte test, hvor hele bilen skilles ad og analyseres efter at have 100.000 km, og her var der ikke det store at komme efter. Pointen med det aparte design er, at den er en personbil forrest og en kassebil bagest. Passagerer på bagsædet sidder så højt, at de kan se over forsæderne, og bagagerummet er så stort, at du sjældent har brug for mere plads. Prisen er rimelig.
KIA SOUL er designet, udviklet og bygget i Europa, men skal erobre bilkøbernes hjerter over hele verden. Den indirekte grund til, at Soul er forsinket i Danmark, er, at især amerikanerne er så pjattede med bilen, at de aftager en meget stor del af produktionen. Den opfører sig mere end Citroën, men er stadig komfortabel. Bag rattet sidder jeg højt, men godt, og både foran og bagi er der rigtig god benplads ved sæderne - her er Soul markant større end f.eks. Toyotaen. Og det er der en helt naturlig årsag til, for bagagerummet i Soul er nemlig ualmindeligt trangt.
KONKLUSION
Hurra for, at det er blevet mere cool at køre container! Citroën C3 Picasso kombinerer stil og praktik bedst, mens Soul bare er funky. Urban Cruiser er nøjsom, men for snæver, hvor Roomster er rummelig, men lidt kedelig.
TESTVINDER
Citroën C3 Picasso
Læs hele testen i Bil Magasinet nr. 216.
DATA |
Citroën C3 Picasso 1,4 VTI |
Kia Soul 1,6 EX |
Toyota Urban Cruiser 1,3 T2 |
Skoda Roomster 1,6 Style |
Motor |
R4, 1.397 cm³, 16V
|
R4, 1.591 cm³, 16V
|
R4, 1.329 cm³, 16V
|
R4, 1.597 cm³, 16V |
Ydelse |
95 hk ved 6.000 o/min 140 Nm ved 4.000 o/min |
126 hk ved 6.300 o/min 156 Nm ved 4.200 o/min
|
100 hk ved 6.000 o/min 132 Nm ved 3.800 o/min
|
105 hk ved 5.600 o/min 153 Nm ved 3.800 o/min
|
Forbrug EU-miks |
14,7 km/l |
15,4 km/l |
18,2 km/l |
13,3 km/l |
Bagagerum |
385-1.506 liter |
222-1.258 liter |
314-1.253 liter |
450-1.780 liter |
Pris |
199.900 kr. |
219.999 kr. |
239.995 kr. |
212.000 kr. |