Toyota Yaris Gazoo Racing
© Toyota Gazoo Racing

Se billederne: Nürburgring-variant af GR Yaris ser ond ud

Toyota er draget til Auto Salon, og fremviste over weekenden to specielle nye varianter af GR Yaris.

17. januar 2022 af Frederik Hauschildt

Ny 'GRMN'-variant af GR Yaris

Lidt uden for Tokyo har det årlige 'Auto Salon' raset over weekenden. Her får både tredjeparts-tuningsfabrikanter, såvel som in-house tuningsafdelinger, lov til at vise alt det, de har arbejdet på. For Toyota indeholder puljen en masse spændende ting, om man er interesseret i litium eller benzin.

Toyota starter præsentationen med en ny, begrænset GRMN-serie af den vellykkede GR Yaris. GRMN står for Gazoo Racing, Meister of Nürburgring, og er i sin essens en fortsættelse på en model af den forrige Yaris. Den skal produceres i bare 500 enheder.

Læs mere om den gamle Yaris GRMN lige her!

© Toyota Gazoo Racing

Udviklet til rally eller ræs

Under 'GRMN Yaris', findes yderligere to ekstraudstyrspakker: Circuit og Rally. Fælles for begge er, at gearene er kortere, så accelerationen er bedre. Justérbare Bilstein-dæmpere binder det hele sammen, og sænker i Circuit-varianten bilen med 10 mm.

Mest visuelt tydeligt er nok slankekuren: Yaris har fået kølerhjelm udført i kulfiber, bagsæderne er afløst af en afstiver, og forsæderne er erstattet af skålsæder. En kulfiber hækvinge følger også Circuit-udgaven.

© Toyota Gazoo Racing

Sælges kun i Japan - og dog?

Vil du have den absolut fedeste GR Yaris, så skal du opfylde en række kriterier: Du skal først og fremmest vinde lodtrækningen, for at få mulighed for at købe én af de i alt 500 eksemplarer, som skal produceres. Dernæst skal du kunne modtage bilen ved en lokal, japansk GR-forhandler. 

Til sidst skal du have råd til den - GRMN koster fra ca. 7.5 mio. yen i Japan, og hvis du omregner den procentuelle stigning til danske priser, så vil GRMN komme til at koste ca. 825.000 kr. herhjemme. Av!

Toyota GR siger dog også, at mange af de dele, der udgør GRMN også vil lanceres til den regulære GR Yaris. Det betyder altså, at drømmen om en letvægts-Yaris med kulfiberdele og tæt gearing langt fra er død.

Er du mere interesseret i den GR Yaris, vi kan købe herhjemme? Læs mere her!

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...