Mød Toyota 2000GT Hommage
Det Indo-tyske designfirma TUGBOTZ har, ligesom mange andre, holdt øje med Toyotas seneste udviklinger. Det startede tilbage i 2012 med FRZ-86-platformen. I mange markeder har Toyota genindført Corolla-navnet, fremfor Avensis. Sidste år lancerede de så Supra, og senest har de taget fat i den kommende kultbil, GR Yaris.
Det er altså på tide, for alvor at kigge tilbage til Toyotas sjove, sportsinspirerede rødder. Det er præcis, hvad den indiske designer, Nirmit Soni, tænkte, da han tegnede de første tegninger:

Toyota 2000GT 'Hommage', som Soni tegnede den
© TUGBOTZ"Min mening var ikke, at genskabe Toyota 2000GT, for det ville aldrig blive lige så godt."
I stedet ville Soni genopfinde den legendariske racerbil, men bruge moderne teknik og design. Præcis på samme måde, som Toyota selv har gjort med den nye Supra.
Derfor gør designkonceptet blandt andet brug af elmotorer i stedet for forbrændningsmotorer.
For det første, så har bilen afskaffet den lange snude, som 2000GT var kendt for. Men selvom skærmene er skubbet længere ud end på originalen, så har bilen bibeholdt de 'hofter' over hvert hjul, der også findes på originalen.
I kofangeren finder man de store lygtehuse med én, rund lygte i hver. Det stemmer overens med originalen, men formen er blevet mere aggressiv og vinklet, for at afspejle nutidens normer.

Sandeep Dasari, som også er ansat på TUGBOTZ, har udviklet den digitale 3D-model, der fremgår på billederne.
© TUGBOTZDet sjove startede her
Udover at figurere som cabriolet i James Bond-klassikeren "You Only Live Twice", så har Toyota 2000GT også en veldokumenteret succes indenfor motorsport. Med 13 FIA-rekorder i 1966, og flere langdistancesejre i Japan under bæltet, var bilens relativt korte liv en succes.
Også uden for Japan klarede bilen sig godt: Carroll Shelby (Ja, den Carroll Shelby,) hentede tre styks til USA i 1968, hvor de sejrede mod blandt andet Porsche 911'ere.
Så selvom det er fristende at genopfinde Bond-bilen, så er det startskuddet til Toyotas interesse i sjove biler, der vægter mest for Sino. Derfor skal bilen også bemales som en af de racerbiler Shelby lavede i 1968: Scooter Patricks #33.

De dobbelte, runde baglygter er også et vink til originalen.
© TUGBOTZMen... En Bond-bil med el..?
Hvad synes du selv om Sinos 'Hommage'? Er det dommedag og helligbrøde, eller er det en velkommen fremtid?
Se flere billeder af 3D-renderingen nedenfor:



