Toyota GR Yaris 2020 2021 horsepower hestekræfter
© Toyota

Så kraftig er den i virkeligheden: Har Toyota undersolgt GR Yaris?

Når nye biler skal imponere, flashes der hestekræfter og 0-100-tider, som skal skrige racerbil. Men Toyotas nye rally-Yaris underbyder sig selv...

3. december 2020 af Frederik Hauschildt

Flere hestekræfter end lovet?

De officielle angivelser for GR Yaris er en ydelse på 261 hk. Det er ikke småting, for bilen har en køreklar vægt på beskedne 1.355 kg. 

Det sker, at en ny model har flere hestekræfter, end den er opgivet til. Sjovt nok specielt hos de biler, der skal imponere. Blandt andre den nye Corvette C8, Porsche 992 Carrera S og Toyota Supra stiller hver med mindst 40 hestekræfter mere end lovet.

Det er ikke kun 6-cylindrede sportsvogne, der overpræsterer. Den nye Toyota GR Yaris er nemlig blevet sat på utallige rullefelter, og dommen er gennemgående en højere ydelse end Toyota lover.

Toyota GR Yaris 2020 2021 horsepower hestekræfter
© Toyota

Men hvor meget yder GR Yaris?

Én test har fået Toyota helt op på 278,1 hk, på rullefelt. Det er ca. 17 hk mere end den angivne ydelse. Momentet overskyder også, men dog kun med 7 Nm. Det er ved hjulene, så det er brugbar kraft.

Det giver Toyota GR Yaris en praktisk tid fra 0-100 km/t, der også er en my hurtigere, end Toyota opgiver. 

Under lanceringen lød dette tal nemlig på 5,5 sekunder. YouTuberen Mat Wattson fra kanalen Carwow har testet 0-100 km/t på GR Yaris, og her ligger den på omtrent 5,3 sekunder. På nuværende tidspunkt, er der dog delte meninger om bilens egentlige opgivne hastighed. Toyota Europa siger 5,2 sekunder, mens Toyota UK siger 5,5.

Toyota GR Yaris 2020 2021 horsepower hestekræfter
© Toyota

Potentielt meget mere

Toyotas 3-cylindrede rækkemotor med turbo yder 278 hk, men det mest imponerende er, at bilen opnår alt dette med standarddele.

Motoren er unik, og udviklet til GR Yaris alene. På den måde er den altså udviklet til at fungere i rally, og kan af den grund forventes at være god for langt mere end de 278 hk, som den kan lave standard. 

Rykker man ved udstødning, motorstyring og ladetryk på turboen, gemmer der sig måske en ægte rallybil under gadebilen.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...