Toyota Prius hybrid test pris
© Toyota

Ny Toyota Prius: Test af den nye, mere lækre Prius

Hybridbilens bedstefar, Toyota Prius, kommer i en ny generation. Den fås kun som plugin-hybrid, men det forhindrer ikke Toyota i at love meget, når det kommer til elmotoren. Vi har testet den nyeste aftapning af dydsmønstret.

31. marts 2023 af Gustav Reeh Persson og Søren Juul

Sportsligt design til Prius

Toyota har præsenteret femte generation af Toyota Prius, hvor der sker ting og sager under hjelmen. Den kommer til Europa kun som plugin-hybrid og altså ikke med det hybridsystem, den ellers er mest kendt for. Designet udenpå har fået et løft, som gav positive reaktioner her på redaktionen.

Toyota siger designet og de rene linjer er til for at sikrer en lav vindmodstand, men vi klager ikke. 

Den er faktisk blevet 50 mm lavere og 22 mm bredere, og det højeste punkt er rykket længere tilbage på bilen. Så tør vi sige, at Prius ser sportslig ud? Hvis du køber Prius for designet kan du tilkøbe 19" alufælge. Toyota lover også, at den har været på slankekur.

Vi har netop haft fingrene i Toyota's hypede elbil bZ4X, og det afslørede et meget stort problem med bilen.

Toyota Prius hybrid test pris

I kabinen har de gjort det umulige med både en 7" skærm og mange knapper på rattet.

223 hk i en Prius?!

Teknikken under hjelmen er en 2.0 liters benzinmotor med 140 hk tilsluttet en elmotor med 160 hk, hele systemet yder maks 223 hk, hvilket er 100 hk mere end tidligere. De ekstra kræfter kommer primært fra el-motoren, der sikrer at man kan køre behageligt med kun elmotor tændt. 

Toyota Prius hybrid test pris
© Toyota

Test af Toyota Prius: Meget mere end et grønt dydsmønster

Søren Juul

Bil Magasinet er inviteret til Athen af Toyota for at køre en prototype af den nye Prius, der på de første pressebilleder før jul efterlod redaktionen med kæben tabt et eller andet sted under skrivebordene: Den excentriske øko-bil gjorde comeback som en lavere, længere og bredere hatchback med frække coupé-former, mærkets nye “hammerhaj” fjæs kendt fra bZ4X og op til 19” alufælge i skærmkasserne.

I praksis opleves stilskiftet ligeså radikalt. Foran hotellet i Athen har fabrikken linet hele Prius-familien op, startende med 1. generation Prius, der var verdens første masseproducerede hybridbil, der blev født med en ambition om at reducere brændstofforbruget med 50% – og helt op til 4. generation fra 2016, der som den første Prius fokuserede på mere end forfine hybrid- og på det tidspunkt også plugin-hybrid-teknikken.

Den var nemlig den første Prius, der byggede på Toyota’s modulære TNGA-platform, der skærpede køreegenskaber gennem lavere vægt og et stivere karrosseri, men med 122 hk og et sært design var dét en bil, vi helst testede fra bagsædet, når den dukkede op som taxa i nattelivet…

Sporty Prius?!

Det bliver der lavet om på nu. 5. generation ser sporty ud – også i virkeligheden – og den har fået teknik til at bakke attituden op. Den nye Prius bygger på anden generation af den såkaldte GA-C platform, som er lettere, stivere og med et lavere tyngdepunkt end forgængeren.

Under motorhjelmen har Toyota installeret seneste aftapning af sin plugin-hybriddrivlinje, hvor en 2,0 liters sugemotor arbejder sammen med et større batteri og to elmotorer om at levere en systemydelse på 223 hk, hvilket booster effekten med 80% i forhold til en Prius hybrid i forrige generation.

De grønne ambitioner lever i bedste velgående: Er batteriet ladt op hjemmefra, kan du køre op til 69 km på ren el med op til 135 km/t – og Toyota arbejder på et forbrug, der lyder på 19 g/km CO2 og 125 km/l ifølge WLTP-normen (tallet er stadig under udvikling).

Du kan endda bestille din Prius med solcelle-tag, der, hvis du parkerer bilen i solen, kan give energi til 8,7 km el-kørsel om dagen eller fylde batteriet helt op på en uge.

Hvis du synes dét lyder forfærdelig kedeligt, så tjek specifikationerne: 0-100 km/t tager 6,8 sekunder og topfarten er 177 km/t – og modsat en elbil, så kan du altså køre ligeså længe, at der er benzin i 40-liters tanken.

Toyota Prius hybrid test pris

Hvordan er kabinen i den nye Prius?

Det nye batteri er mere kompakt, så ingeniørerne har flyttet det fra bunden af bagagerummet til under bagsædet, hvilket har givet markant mere plads i lastrummet.

Åbner du døren til kabinen, venter endnu en glædelig overraskelse. Prius ligner nu en helt almindelig, moderne familiebil i stedet for en underlig arkadehal fra Japan: Det grove, digitale speedometer i midterkonsollen og den spøjse slikkepind af en gearvælger er afløst af hhv. et moderne speedometer, der sidder tæt på forruden, som et head-up display bag rattet, mens eCVT-gearkassen betjenes med en lille gearstang mellem forsæderne.

Du sidder lavere, men mageligt i velstøttende forsæder og kan pille ved en stor trykskærm med infotainment, der kan opdateres i skyen. På bagsædet har bilens nye coupé-agtige profil kostet lidt af loftshøjden, men store børn kan stadig sidde deromme, for selve bagsædehynden er monteret lavere og benpladsen er rigelig.

Læs også: Hvor mange elbiler er der i Danmark?

Toyota Prius hybrid test pris
© Toyota

Hvordan kører den nye Prius?

Den forrige Prius føles pludselig som en ti år gammel, stivbenet slider med en støjende motor, når du triller i en tur i den nye. Igangsætning og acceleration er smidig og meget i stil med den du finder i en elbil – eftersom elmotoren det meste af tiden står for fremdriften.

Den alene har omkring 163 hk og du kan tvinge bilen til at køre på el – eller lade den selv styre benzin- og elmotorens samarbejde, der fungerer støjsvagt og smidigt.

Kun når du giver fuld gas i hybrid-mode – eller aktiverer det køreprogram, som sætter benzinmotoren til at lade batteriet op på farten – bemærker du benzinmotoren knurre ude foran.

Den trinløse eCVT-gearkasse holder fossilmotoren til ilden i konstante, høje omdrejninger ved fuld gas og dét gennembryder en ellers fin mur af støjsolering i kabinen. Så snart du er oppe i fart, kan du kan hvile ørerne igen.

Køreegenskaberne er ikke helt så rapfodede, som designet lægger op til, men Prius kører meget smidigt og har mere at byde på, rent køredynamisk, end sin forgænger. Det er ikke længere trofast transport fra A til B, men en bil, der er godt selskab.

Den styrer præcist og fjedrer fornemt henover dårlig asfalt. Sætter man bilen i Sport, strammes det letgående styretøj op, og man får bedre føling med, hvad bilen foretager sig.

Læs også: Hvor mange elbiler er der i Danmark?

Prius kommer til sommer

Ja, den nye Prius kommer til Danmark til sommer.

Forbrugstallene er stadig oppe i luften, så måske de ændrer sig lidt på den færdige bil, ligesom vi håber, at Toyota måske får gjort et eller andet ved de få steder på instrumentpanelet, hvor der er monteret stenhård og ridse-venlig plastik.

Og priserne? Dem kan du se lige her nedenunder!

toyota prius priser
© Toyota

Priser på Toyota Prius

Nu er priserne klar på Toyota Prius og de spænder 429.990 kr til 529.990 kr. alt afhængig af, hvilket udstyrsniveau man vælger. 

Toyota Prius priser

  • Toyota Prius Style: 429.990 kr.
  • Toyota Prius Elegant: 439.990 kr.
  • Toyota Prius Executive: 529.990 kr.

Toyota tilbyder også privatleasing af den nye Prius. Aftalen løber over 36 måneder og har inkluderet 45.000 km kørsel i perioden. Førstegangsydelsen af 14.995 kr. uanset udstyrsniveau.

Privatleasing, månedlig ydelse:

  • Toyota Prius Style: 5.895 kr.
  • Toyota Prius Elegant: 5.995 kr.
  • Toyota Prius Executive: 7.195kr.  

Solcelletag i Toyota Prius

Allerede fra laveste udstyrsniveau, Style, er der inkluderet ting som 12,3” touchskærm med navigation og live trafikopdateringer, LED-lygter for og bag, sportssæder, parkeringssensorer for og bag, bakkamera, varme i forruden, adaptiv fartpilot og 2-zonet klimaanlæg.

Niveauet over Style hedder Elegant og koster 10.000 kr. For de penge får du sortlakerede skærmkasser, bagkofanger, B-stolpe og ramme omkring frontgrill, samt varme i rattet, digitalt bakspejl, elbagklap, og intelligent fjernlysassistent, der automatisk blænder op og ned for mod- og medkørende. Man kan vælge at opgradere sin Prius Elegant med større 19” hjul til 5.000 kr. samt et panoramatag til 10.000 kr. ekstra.

Allerhøjeste udstyrsniveau i Prius hedder Executive. Her er bilen proppet med udstyr, som udover alt det ovennævnte udstyr også inkluderer et solcelletag, som kan give op til 8 km ekstra rækkevidde på el pr. dag. Derudover får man 360 graders panoramavisning af bilen og dens omgivelser på touch skærmen, kunstlæderindtræk, bagsæder med varme, ventilerede forsæder, førersæde med hukommelsesfunktion samt intelligent parkeringsassistent med fjernstyring via app. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...