Ny Toyota Auris Hybrid fra 259.990 kr.

Toyota har store forventninger til hybrid-teknologien og sænker prisen på Toyota Auris hybrid, så man nu kan få den faceliftede model fra 259.990 kr.

10. august 2015 af Bil Magasinet

Det skal være endnu mere attraktivt at vælge en hybridbil som sin næste bil. Derfor introducerer Toyota nu den faceliftede Auris Hybrid til en ny pris, som begynder ved 259.990 kr. Bilen kan i snit køre op til 29 km/l ved bykørsel med en CO2-udledning på under 79 g/km, hvilket betyder ekstra lave driftsomkostninger. Auris Hybrid kører på både el og benzin, og bilen lader selv op under kørslen.  

Salget af Auris som hybridbil er kraftigt stigende, og i fjor var hver tredje Auris en hybridbil. Toyota forventer, at den andel vil stige yderligere, så over halvdelen af de solgte Auris’er fremover vil være hybridbiler. 

”Flere og flere danskere har fået øjnene op for hybrid og de mange fordele, der følger med, når man ejer en hybridbil. Ud over at den er miljørigtig og kører langt på literen, så er en hybridbil fx også altid højt udstyret med klimaanlæg og automatgear. Og så er det ifølge flere statistikker en af de mest driftssikre biler, der overhovedet findes. Vi giver da også fem års garanti på hybridkomponenterne og op til 10 års tryghed på hybridbatteriet. Så der er mange fordele ved at vælge hybrid,” påpeger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S.

Selv om Toyota forventer, at hybridudgaven af den nye Auris bliver den mest populære, introducerer man også en anden og helt ny motorvariant  – nemlig Toyotas nyudviklede 1.2-liters turbobenzinmotor med 116 hestekræfter og et maksimalt omdrejningsmoment på 185 Nm fra 1.500 omdrejninger. Den kører i gennemsnit over 21 km/l ved blandet kørsel.

Det er første gang i nyere tid, at Toyota introducerer turbo i en benzinmotor. Men med introduktionen af den egenudviklede 1.2-liters turbobenzin-motor følger Toyota tidens trend om at downsize for at optimere brændstofforbruget og gennem en turbolader samtidig at bevare en høj ydelse. Priserne på den nye Auris med turbobenzinmotor starter som for hybridudgaven også fra 259.990 kr. – også for udgaven i det mellemste udstyrsniveau med betegnelsen T2. 

PÅ det laveste udstyrsniveau har den nye Auris klimaanlæg, LED-kørelys, LED-baglygter og sædevarme som standard. Bevæger man sig et udstyrstrin op til det mellemste udstyrsniveau, får man bl.a. også bakkamera, den nyeste generation af Toyotas multimediesystem Toyota Touch 2 med en 7” trykfølsom farveskærm og mulighed for integreret navigation med danske menuer og dansk tale.

Ligeledes fra den mellemste udstyrsudgave af den nye Auris fylder en ny 4,2” TFT-farveskærm med køreinformationer desuden pladsen ud mellem det sportslige speedometer og omdrejningstælleren direkte foran føreren. I farvedisplayet vises bl.a. alle relevante informationer fra bilens nye sikkerhedssystemer.


Den nye Auris er en af de første modeller, som Toyota introducerer sikkerhedspakken Toyota Safety Sense i. Her bliver det muligt fra mellemste udstyrsudgave at tilvælge Pre-Collision System (PCS) – også kendt som automatisk nødbremse – der registrerer objekter foran bilen og nedsætter risikoen for at ramme den forankørende bil.

Hvis der er risiko for en ulykke, advarer PCS-systemet både visuelt og med lyd føreren om at bremse. Hvis føreren ikke når at reagere i tide, nødbremser systemet automatisk og reducerer hastigheden med op til 30 km/t. eller bremser bilen helt. Systemet fungerer ved hastigheder mellem 10 og 80 km/t., hvilket er den hastighed, op til 80 procent af ulykker sker ved. Ud over den automatiske nødbremse rummer Toyota Safety Sense sikkerhedspakken også Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) og Road Sign Assist (RSA).

LDA, også kaldet vognbaneassistent, holder øje med afmærkninger på vejen og hjælper med at holde bilen i samme vognbane, så længe man ikke bruger blinklyset. Hvis bilen begynder at afvige fra vognbanen, uden man benytter blinklys, advarer LDA-systemet føreren både visuelt og med lyd. AHB, også kaldet automatisk op- og nedblænding af fjernlys, sørger for, at man i mørke altid kan have fjernlyset tændt, da systemet automatisk blænder ned for forankørende og modkørende bilister. Sidst men ikke mindst hjælper RSA, også kaldet vejskilteassistent, føreren med altid at have den bedst mulige information tilgængelig i kabinen ved automatisk at aflæse farttavler og andre skilte, der så løbende vises i farvedisplayet i instrumentpanelet under kørslen.

Toyota Safety Sense sikkerhedspakken kan tilkøbes den nye Auris fra mellemste udstyrsniveau for 10.995 kr. og er standard i den topudstyrede udgave med navnet T4 eller H4. 

Ud over hybridudgaven, som Toyota forventer vil blive den mest solgte motorvariant, og 1.2-liters turbobenzin-modellen, fås den nye Auris også med 1.33-liters benzinmotor med 99 hestekræfter til 214.990 kr.

Hvis man ønsker ekstra meget komfort, er det muligt at tilvælge forskellige udstyrspakker til det mellemste udstyrstrin T2. I komfortpakken med navnet T2 Comfort får man regnsensor, skumringssensor (automatisk lysregulering), elektrisk foldbare sidespejle med varme, automatisk nedblændeligt bakspejl og mørktonede bageste sideruder og bagrude for 4.995 kr.

En anden udstyrspakke kaldet Style-pakken byder på 17” alufælge, LED-forlygter og fartpilot til 19.995 kr., mens en såkaldt Smart-pakke indeholder nøglefri betjening og automatisk parkeringsassistent og koster 14.995 kr.

Den nye Auris vil ligesom den gamle model både kunne fås som hatchback og stationcar og bliver produceret side om side med den nye Avensis på Toyota-fabrikken i Burnaston i England. De første biler triller ud til Toyota-forhandlerne over hele landet allerede i løbet af august.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.