Toyota Aygo
Toyota Aygo

Lidt bedre, men knap godt

Uge 26/14 Toyota Aygo X-Cite NOT

1. juli 2014 af Mikkel Thomsager

Første tur i den nye Toyota Aygo blev en god oplevelse. Problemet opstår først, når man sammenligner den med konkurrenterne, hvoraf flere gør det bedre.

Aygo fortsætter som søsterbil til Citroën C1 og Peugeot 108 (før 107), og den grundlæggende teknik er uændret. Det gælder de grundlæggende dimensioner, den 3-cylindrede motor og den 5-trins gearkasse.

Nyt er designet, som skiller bilen ud, og det gælder også de tre søsterbiler indbyrdes. De fremstår nu mere som selvstændige modeller end før. Aygo har fået et aggressiv udtyk med et stort kryds i bilens front. Også hækken har fået sit helt eget udtryk.

Nyt er flere udstyrs-detaljer. Aygo fås nu med touch screen, som styrer radio og navigation, og det til en forholdsvis beskeden merpris. Finish-oplevelsen i hele kabinen er blevet en anelse bedre, mens køreoplevelsen er uændret. Komforten er bedre hos flere konkurrenter, motoren klarer sig fint, hvorimod gearkssen er lidt træls.

I Bilradio på Radio24syv søndag (lyt til det her) kom jeg til at sige, at gearakssen var ok. Det er en stramning. Den er bedre end i Chevrolet Spark, men alle andre konkurrenter gør det bedre, og det gør de også på en række andre områder.

VW Up er mere lækker, Hyundai i10 har bedre komfort og lavere støjniveau, og Kia Picanto har mere udstyr. Jeg ville stadig vælge en af de tre frem for Aygo.

Det ville Thomas Brixen også. Læs hans stortest af de tre i næste nummer af Bil Magasinet d. 17. juli.

Lyt til seneste udgave af Bilradio på Radio24syv

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.