Toyota Corolla SR 1600
© Bil Magasinet

Kultbilen: Dansk Toyota med over 40 års rallyhistorie

Selv om Toyota går meget op i at lave ­fornuftige biler til folket, så har japanerne også en vild side. En af de biler, der er kommet ud af det, er denne helt specielle Corolla SR 1600, som har kørt rally i Danmark siden den var ny.

4. juli 2018 af Mikkel Thomsager

Lyden af syngende metal bliver til et helt musiknummer, da jeg smækker døren. De bare pladedele fra det strippede karrosseri vibrerer med så megen efterklang, at jeg lige må prøve igen. Havde dette været en ny bil, ville du køre direkte tilbage til forhandleren for at klage. I dette tilfælde er alt præcis, som det skal være. Faktisk funkler denne hvide Toyota Corolla Coupé SR 1600 næsten mere, end da den kom til Danmark i 1975 uagtet, at den mangler en hel del af den kabine, der var intakt, da bilen i sin tid landede hos Toyota i Jægerspris.

Det tager sin tid at spænde de brede bælter i 6-punktsselen i de blå Cobra-sæder. Først derefter finder jeg den sorte startknap, og den 4-cylindrede motor springer modvilligt i gang. Det ryster i hele karrosseriet. 

 Toyota Corolla SR 1600

Kabinen ser ud præcis, som da Corolla’en stod rally-klar i 1976. De blå sæder og seler er dog nye som følge af sikkerhedskrav.

© Bil Magasinet

Twin Cam-motor ala Lotus

Vibrationerne går gennem den skålformede racerstol og helt ind i rygraden, præcis som det skal, inden motorens raslen går over i en utålmodig tomgang. Motoren har en klassisk mekanisk vrælen, som kunne stamme fra flere 70’er motorer med overliggende knastaksler, men et dab på speederen afslører for kendere, at dette er en Toyota fra dengang, hvor det japanske mærke overtog ejerskabet af “Twin Cam”-begrebet fra Lotus.

Jeg sætter bilen i første gear og får endnu et par ledetråde til tingenes rette sammenhæng. Motoren tager nemt gas, men koblingen kræver overbevisning. Det samme gør gearskiftet, og da jeg endelig kommer i gang, bliver det til endnu et musikindslag. Denne gang fra gearkassen, hvor tandhjulene skråler om sit ihærdige arbejde.

Dansk kulturhistorie

Det lyder voldsomt, men alt er, som det skal være, hvilket understreges af, at bilens ejer, Kenneth Saust, sidder roligt i passagersædet i sikker forvisning om, at selv en ivrig og uerfaren chauffør næppe kan gøre noget ved bilen, som han ikke selv har gjort, siden han begyndte at køre klassisk rally med den i 2003. Det var tre år efter, han havde hentet den som skrotbunke på flere trailere med en klar ambition om, at bringe et stykke dansk kulturhistorie tilbage på de danske rallyhastighedsprøver. 

 Toyota Corolla SR 1600

1600-motoren stammer fra en Celica. Topstykket med overliggende knastaksler er oprindeligt udviklet af Yamaha.

© Bil Magasinet
 Toyota Corolla SR 1600

Under det røde dæksel ved siden af startknappen findes knappen til tændingen.

© Bil Magasinet

Skulle konkurrere mod de bedste

Registreringsnummeret DZ 54 867 sidder på en bil, som blev en pioner i dansk rally. Bilen blev hentet til Danmark af Toyota-forhandleren Bent Egede fra Jægerspris. Han ville bygge en Toyota-rallybil i konkurrence med Ford Escort, Volvo 142, BMW 2002, Opel Ascona A og ikke mindst Mini, som huserede i dansk og international rallysport i midten af 70’erne.

Toyota var allerede i motorsport andre steder i verden, blandt andet med Celica-modellen. Den havde Bent Egede også forsøgt sig med, men da han skulle bygge en ny rallybil til ’76-sæsonen, valgte han en Toyota Corolla Coupe SR 1600 i den særlige Levin-variant.

Corolla SR fandtes i Danmark, men kun med 1200-motor – Levin var tilnavnet på de særligt kraftfulde Toyota-varianter, som kun blev ­markedsført i Japan.

 Toyota Corolla SR 1600

Denne Corolla SR-model har fået sidespejlene monteret langt ud på forskærmene, sådan som det er tradition på japanske biler.

© Bil Magasinet

Strippet for al overflødig vægt

1600-varianten blev heller ikke bygget i en venstrestyret udgave, så da Bent Egede først havde besluttet sig, stod han foran en større opgave.

Løsningen kom i stand med hjælp fra den danske Toyota-importør. Importøren hentede en original Corolla SR 1200 hjem, og med denne som udgangspunkt opbyggede Bent Egede en rallybil med en 1600-motor, der blev hentet fra hans gamle Toyota-rallybil.

Den nye Corolla blev strippet for sit brune nappa-interiør og monteret med bur, sikkerhedsudstyr og ekstra instrumenter. Hertil kom masser af rallyrelateret udstyr som hydraulisk håndbremse, der er mere effektiv og lettere at servicere, bagtøj med begrænset spær, som sikrer, at baghjulene trækker ens, og større bremser hentet fra Celica-modellen, der sikrer, at Toyota’en kan stoppe effektivt.

En detalje er den udvendige lås på motorklappen, som også er monteret med gasstøddæmpere. Batteriet er flyttet til en forseglet kasse i bagagerummet, og al støjisolering er selvfølgelig fjernet.

Bent Egede kørte faktisk kun med bilen i to år. I 1977 blev det til en flot andenplads i dens klasse ved Rallye Monte Carlo. Da han kørte afsted på den tur, skete det fra Rådhuspladsen i København, hvor en ung Kenneth Saust var mødt op for at følge den danske rallyracer på vej til den internationale motorsportsbegivenhed.

Siden fulgte Kenneth Saust den danske Toyota Corolla SR 1600 med registreringsnummer DZ 54 867, som efterfølgende skiftede ejere og også registeringsnummer adskillige gange. 

 Toyota Corolla SR 1600

Ved ombygning til rallybil blev batteriet flyttet til bagagerummet. Et par andre mekaniske dele blev også flyttet for nem adgang.

© Bil Magasinet

Efterladt i 12 år

Til sidst havde den udtjent sin værnepligt, og den endte i en baghave i Frederikssund, hvor den stod i 12 år. Herfra fik Kenneth tilbud om at købe bilen i år 2000. Da han tog afsted for at se på den, medbragte han en biltrailer, så han kunne tage den med hjem med det samme, men der var end ikke hjul på rally-Corolla’en, som blev hjembragt i mange dele. Faktisk var der mest af alt tale om en rustbunke, som i andre sammenhænge ville være endt som skrot. Men bilens historie gav den særlig værdi for Kenneth Saust, som tog den store beslutning om at genopbygge den, så den kunne få sit andet liv.

Bilen blev strippet til det bare karrosseri, der i øvrigt krævede en del svejsearbejde. Herefter fulgte genopbygningen, som blev en anden udfordring, fordi det viste sig svært at skaffe både viden og dele til bilen. Kennet Saust indledte med at opbygge et mindre bibliotek om bilen. Der fandtes ingen litteratur, der præcis beskrev en Corolla SR 1600 og slet ikke i en rallyudgave, men via mange forskellige bøger blev det muligt at finde dokumentation for hele bilen.

Samme udfordring gjorde sig gældende for dele til bilen. Kenneth Saust måtte selv producere et helt ny ledningsnet til bilen, mens Toyota Racing Development (TRD) var i stand til at levere mange undervognskomponenter. Den danske Toyota-importør var en velvillig hjælper, men mange dele blev købt på eBay – i ét tilfælde helt fra Australien.

 Toyota Corolla SR 1600

Panelet i midten, hvor radioen oprindeligt sad, huser hovedafbryderen og bilens sikringer, så de er lette at komme til.

© Bil Magasinet

Helt sin egen

Bilen blev genopbygget minutiøst og uden kompromisser men ikke helt til historisk korrekthed. Kenneth besluttede sig for at gøre bilen til sin egen blandt andet med en speciel bemaling.

Efter tre år var han klar med bilen, og han deltog i 2003 i dansk motorsports første officielle klassiske (DASU) rallymesterskab, som han vandt, ikke mindst fordi han deltog i alle de afdelinger, det var muligt at deltage i. 

Siden blev det til mere end 70 klassiske rallyløb både i Danmark, Sverige og Tyskland, inden det gik galt i 2015. Ved et løb i Yokohama-mesterskabet i Taastrup i påsken 2015 kom Kenneth Saust alt for tæt på en kampesten i et sving, og hele bilens front blev ødelagt: “Ærligt talt var bilen temmelig medtaget. Vangerne var bukkede og forhjulsophængene var ødelagt sammen med hele fronten. Der skulle ganske enkelt en helt ny front til”, forklarer Kenneth Saust.

Samme år overværede han Eifel Rallye Festival i Tyskland, som er en stor begivenhed for klassiske rallybiler, og han satte sig som mål at deltage i denne med bilen. Her stilles der dog krav til originalitet, og Kenneth besluttede at genopbygge bilen, som den så ud, da Bent Olsen kørte til Rallye Monte Carlo fra Københavns Rådshusplads i januar 1977.

 Toyota Corolla SR 1600

Som en rigtig rallybil er Corolla’en forholdsvist lavt gearet. Den går bare 25 km/t ved 1.000 o/min, hvorfor topfarten også er lav.

© Bil Magasinet

Den er som ny

Teknisk set opfyldte Corolla’en stort set alle krav, inklusive de, der kræver sikkerhedsmæssig opdateringer, men bemalingen blev ført tilbage den oprindelige i farven “Toyota-hvid 023” med tilhørende sponsorbemalinger. Kronen på værket blev sorte emaljeplader med det originale registreringsnummer, DZ 54 867.

Med 266 mm skivebremser på forhjulene er der mere end bremsekraft nok til den kun 950 kg tunge bil, og 140 hk var voldsomt i 1976. 14” Mini­lite-fælgene har i dag den beskedne dækmontering med 185/55R14 Yokohama A048, og undervognen er nok strammet op i forhold til standardbilen, men også her er der sket meget, siden Corolla SR 1600 var ny.

Oplevelsen af at sidde bag rattet af en hårdkogt rallybil er dog 100 procent indtakt. Styretøjet uden servo er tungt og lige som alt andet i bilen fungerer det med den tyngde, der skulle til for at gøre mekanikken holdbar i 1976.

En fantastisk køreoplevelse både bag rattet og som indslag på et rallystint og et stykke dansk kulturhistorie af de helt særlige.

 Toyota Corolla SR 1600

Da Kenneth Saust købte bilen, kom den uden hjul og i mange dele. Siden har han genopbygget den to gange.

© Bil Magasinet

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.