Toyota TS040 HYBRID Le Mans racer
Toyota TS040 HYBRID Le Mans racer

Her er Toyotas Le Mans-bil

Toyota Racing viser hybridracerbilen, der skal forbedre 2.-pladsen ved 24-timers løbet i Le Mans til juni

29. marts 2014 af Mikkel Thomsager

Med hele 480 hestekræfters firehjulsdrevet el-boost i tillæg til de 520 hestekræfter fra en 3.7-liters benzinmotor er der tale om noget af en kraftfuld hybridracerbil fra Toyota. Maksimalydelsen på 1.000 hestekræfter opnås, når hybridsystemet og benzinmotoren arbejder på fuld kraft samtidig.

Toyotas nye hybridracer er udstyret med motorsportens absolut mest avancerede hybridteknologi. Helt nyt er også, at hybridraceren trækker på alle fire hjul. Dermed vender TOYOTA tilbage til det koncept, der har været en del af hybridudviklingen siden 2007, hvor den firehjulstrukne Supra HV-R blev den første hybridbil der vandt et udholdenhedsløb. Det skete ved 24-timers løbet Tokachi i Japan.

Det nye hybridsystem er udviklet med øje på de ændrede regler i World Endurance Championship, der har særlig fokus på brændstofforbrug. I 2014-sæson er der krav om reduktion af brændstofforbruget med 25 procent i forhold til 2013-sæsonen, hvilket primært skal hentes gennem forbedring af drivlinje, aerodynamik og optimering af kørestil.

 

En særlig brændstofmåler vil løbende holde øje med brændstofforbrug, og man vil blive straffet under løbet, hvis man bruger mere end det fastlagte gennemsnit over tre omgange.

Det tilladte brændstofforbrug bliver bestemt ud fra det enkelte teams hybrid kapacitet. TOYOTA Racing går efter en hybrid kapacitet på 6MJ per omgang under 24-timers løbet i Le Mans.

Under nedbremsning omdannes bremseenergien til el, der lagres i specielt kondensator. Ved acceleration vendes generator, så den bliver til en elmotor, der kan  udnytte den lagrede energi, til at kunne give et elektrisk boost på op til 480 hestekræfter.

 

TS040 HYBRID, som er Le Mans racerens navn og kode, er designet, udviklet og bygget af Toyota Motorsport GmbH (TMG) i Køln i Tyskland. Den er en markant videreudvikling af seneste sæsons hybridracer TS030 HYBRID.

Nye regler har gjort, at Toyotas hybridracer er blevet 10 cm smallere og har 5 cm smallerede dæk. For at kompensere for dette har der været særlig fokus på luftstrømmen omkring bilen - både i forhold til at reducere vindmodstanden og dermed bedre brændstoføkonomien og i forhold til at sikre nok downforce og dermed endnu bedre vejgreb.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.