Hvilken ville du vælge?
Navnene HKS, TOM'S, CUSCO, SARD, TRUST og BLITZ er buzzwords, hvis du har spillet Gran Turismo som ung. Det er alle sammen tredjepartsproducenter af dele til biler, og de har alle sammen givet deres bud på en modificeret Toyota GR86. De fleste af disse biler blev fremvist til den årlige Fuji 86 Style-festival, der fejrer hele den arv, som den legendarisk Corolla/Sprinter AE86 stiftede.
Demobilerne har til formål at demonstrere diverse dele, som firmaerne producerer.
TOM'S GR86
Det kan godt være, at TOM'S ikke har forvandlet den nye GR86 til chokolade, men det de har gjort er uden tvivl lækkert. Udover den orange maling har GR86 fået et bredere sæt skærme, en aero-pakke med diffuser, front-spoiler, ducktail og kronen på værket: En helt ny udstødning, hvis afgangsrør er taget lige ud af Lexus' bog. Hør og se den i videoen her.
Hvis du er Gran Turismo-fan, så kender du allerbedst TOM'S fra Gran Turismo-spillene, hvor de stod bag den umiskendelige Castrol-bemalede racer-Supra. Fabrikanten specialiserer sig i Toyota og Lexus og kører stadigvæk ræs med mærkerne i japanske serier som Super GT og Super Formula.
TRUST GR86
TRUST er navnet på det firma, der står som ejer for tuningsproducenten GReddy. Både TRUST og GReddy er kendt bedst for deres udstødninger, turboladere og kølingsløsninger. Det er altså ikke et under, at de har haft mest gang i netop disse dele: GR86 har fået et turbokit og en udstødning. Systemydelsen er ikke fastslået, men det samme kit gav på forrige generation knap 100 hk ekstra.
Men TRUST har ikke bare rodet ved drivlinen. De har også udstyret GR86 med en hækvinge, frontspoiler, diffuser og skørtesæt, som alt sammen er udviklet af GReddy selv, dog i samarbejde med VOLTEX. Sportssæder fra BRIDE og bremser fra D2 er også en del af TRUST's demobil.
BLITZ GR86
BLITZ har også udviklet et tuningskit til GR86, og modsat mange af de andre, kan du hos BLITZ få et helt bodykit med både for- og bagkofanger, bredere skærme og en vinge, der har mere hjemme på et fly end en bil. Kittet slutter sig til en større serie af kits, der i sig selv er et kig værd.
Indvendig er BLITZ' demobil også helt gennemarbejdet. Motoren har fået ny styreenhed, ny indsugning og en titaniumudstødning. Bremser, køler og tårnstivere er også alle udskiftet på bilen, og alt er lavet af BLITZ selv.
SARD GR86
Et andet mærke der går efter den gode krop er SARD. GR86 får en spoiler i kulfiber, som komplimenterer et skørte- og kofangersæt. Fælgene er leveret af BBS i Japan.
SARD har ikke sagt noget om det, der foregår på den anden side af deres bodykit. De nævner udstødningssystemet, som stadigvæk udvikles, men ting som trykladning og undervogn må vente til senere.
CUSCO GR86
CUSCO er en japansk producent af dele til undervognen, og det bærer deres demobil præg af. Bilen er udstyret med en masse motorrums-godter, som er produceret af CUSCO, men de store ændringer, eksempelvis udstødningen eller buret, stammer fra eksterne firmaer.
CUSCO vil allerhelst have, at du kigger på de dele, de selv har leveret: Heriblandt er en tårnstiver, et spærredifferentiale, en gevindundervogn og en sikkerhedssele.
HKS GR86
Når masserne kalder på turboladning af den japanske sportsvogn, så plomberer HKS ørene. Tuningsfirmaet, der afgjort er mest kendt for deres trykladningsløsninger, har valgt at trykke til GR86 med en GT2 kompressor, i stedet for en snegl. Motoren hjælpes også af én af to forskellige udstødninger, som HKS vil lave til GR86, samt en oliekøler til motorolien.
Udenpå får HKS' GR86 et udvalg af kulfiber-finner monteret. De fungerer sammen med skørtesættet og hækvingen, så bilen har en del mere downforce end standard. Præcis hvor meget downforce og motorkraft, der løber igennem GR86, må tiden vise.