Toyota GR 86 drift
© Toyota

Her er årets sjoveste bilnyhed!

Mens elbilerne er ved at overtage scenen, serverer Toyota en godbid til fans af den klassiske baghjulstrukne coupé, der drikker benzin og elsker at køre...

20. november 2021 af Søren Juul

En nyhed fra den gamle skole

Elbilsentusiaster kan glæde sig over en tsunami af månedlige nyheder, men det er svært at holde humøret højt, hvis man elsker en simpel sportsvogn, der trækker på baghjulene, skal fodres med benzin og betjenes med en gearstang og en koblingspedal.

Det vakte derfor stor glæde på den bagstræberiske del af redaktionen, da vi hørte at Toyota igen fik en 2+2 sportscoupé i modelprogramet. Den tager over, hvor den sjove GT86 slap for et par år siden og hedder GR 86. GR står for Gazoo Racing, motorsportsafdelingen, som har udviklet bilen i samarbejde med Subaru. Vi har kørt en tidlig forseriebil på en regnvåd bane udenfor Barcelona og kan ikke få armene ned.

Bil Magasinet er inviteret til Spanien af Toyota Danmark for at teste den nye GR 86.

GR 86 udgør sammen med GR Yaris og GR Supra Toyota's sportslige modelprogram. 

© Toyota

1 | GR 86 ligner en troværdig lillebror til GR Supra

Vi render ind i forgængeren GT86 på parkeringspladsen foran Parcmotor-banen udenfor Barcelona. Den ser pludselig ret gammeldags og kantet ud ved siden af den nye GR 86, der er 5 mm lavere og har fået et mere muskuløst karrosseri. Med sin spidse snude, de nye LED-forlygter med L-formet grafik og den kække anderumpe bagtil ligner en troværdig lillebror til GR Supra, som sammen med GR Yaris udgør Toyota’s lille familie af sportsmodeller. 

GR 86 har 5 mm lavere tyngdepunkt end GT86 – og en næsten optimal vægtdeling mellem akslerne på 53/47.

© Toyota

2 | GR 86 bygger videre på alt det fede fra GT86

Selvom designet er helt nyt, så har Gazoo Racing ikke pillet ved den grundlæggende formel på en allerede sjov og involverende bil. GR 86 har stadig en omdrejningsvillig boxermotor liggende lavt ude foran. Den leverer varen ved hjælp af mange omdrejninger i stedet for turboladning, men den har fået større slagvolumen og flere heste. Kræfterne sendes stadig til baghjulene og du skal selv skifte gear med præcis manuel gearkasse, der er blevet forstærket og forfinet, så du kan lave hurtigere nedgearinger. Du kan stadig få automatgear til modellen, men tro os - du vil selv helst røre i gryden.

Større brug af højstyrkestål og aluminium i karrosseriet og diverse forstærkninger har gjort GR 86 50 pct. stivere. Det gør styreegenskaberne endnu skarpere.

GR 86 er allerede på markedet i USA, men lander først i Danmark til sommer. I øjeblikket er Toyota ved at fintune motoren til europæiske emissionsstandarder, der kræver installation af partikelfilter. Derfor er bilen stadig under udvikling og iført camouflage.

© Toyota

3 | GR 86 rammer 100 km/t på 6,3 sekunder.

Det var god underholdning at prygle den gamle 2,0 liters boxermotor med 200 hk i den gamle GT86, men den kunne snildt bruge nogle flere kræfter. Dem får du fra den nye 2,4 liters boxermotor med 234 hk, der kapper over et sekund af sprinten til 100 km/t. Drejningsmomentet er samtidig boostet med 45 Nm til 250 Nm, som leveres i mellemområdet i stedet for i toppen af omdrejningskalaen. Det betyder, at GR 86 føles markant mere livlig fra første speedertråd, men også mere afslappende at køre, når du ikke hele tiden skal piske motoren, før den lægger sig i selen. 

De 34 ekstra heste fra den større boxermotor kan virkelig mærkes! 

© Toyota

4 | Kabinen ligner ikke længere noget fra gamle dage

Du sidder som i den gamle GT86 lavt i omfavnende sportssæder, men kabinen har fået et tiltrængt make-over, så den ikke længere minder dig om dengang, hvor Toyota lavede Celica’er og MR2’ere i 1990erne. Det simple digitalur er fjernet fra instrumentpanelet, der er luget ud i mængden af hård plastik og instrumenteringen er blevet digital, selvom en stor analog omdrejningstæller altså har sin charme i en bil, der elsker at blive kørt ud i gearene. Der er også kommet en lille pude på dørkarmen, så du mageligt kan smide armen derop, når du cruiser afsted til en trackday i bilen. Bagsæderne er stadig til folk uden ben, men de kan lægges ned og give plads til et ekstra sæt dæk. 

Skærmen i midterkonsollen ligner ikke længere en eftermonteret løsning fra en bil-tilbehørsbutik, men det grundlæggende kabinelayout ligner dét fra den gamle GT86.

© Toyota

5 | GR 86 elsker også at køre sidelæns

Den gamle GT 86 var trods et beskedent antal heste i motorrummet nem at lægge fejende sidelæns gennem et sving. Hemmeligheden var en fin balance i bilen, et hurtigt styretøj, baghjulstræk og nogle smalle øko-dæk med moderat vejgreb fra en Toyota Prius, der ikke skulle presses meget før de gav slip. Dæktypen er fortsat standard på GR 86, men som noget nyt kan du få den med mere baneegnede Michelin Pilot Sport dæk, der sidder på testbilen.

Sammen med det opstrammede chassis imponerer GR 86 ved at have en langt skarpere indstyring end vi er vant til i GT86, men den stiller også lidt større krav til chaufføren – overstyringen bliver serveret mere hidsigt i den nye GR 86, så man skal være på stikkerne bag rattet. 

Billederne er taget i bragende solskin. Vi kørte GR 86 i regnvejr, hvor den heller ikke havde problemer med at køre sidelæns. 

© Toyota

Den herligt analoge køreoplevelse man får i en GR 86 er en sjælden, men udsøgt fornøjelse her på tærsklen til 2022. Sportscoupéen lander i Danmark til sommerferien.

Prisen er endnu ukendt, men den bliver billigere end GR Yaris, der koster ca. 505.000 kroner. Du kan læse meget mere om bilen i det næste nummer af Bil Magasinet, som udkommer i december. 

GR 86 kommer til Danmark til sommer. Forventet pris omkring 500.000 kroner. 

© Toyota

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...