GR Yaris som inspiration
GR Corolla – nej, det danser ikke let hen over tungen, og kalder du den en Toyota, er du lidt gal på den – de hårdtpumpede biler fra det japanske bilmærke ryster Toyota-navnet af sig til fordel for GR… selv om de kører videre med det velkendte Toyota-emblem i snuden og på hækken.
GR Corolla er skåret over samme læst som GR Yaris – en favorit på Bil Magasinets redaktion. Forvandlingen fra fornuftig familiebil til ildspyende über-GTI er tæt på altomfattende, og det er ikke kun i motorrummet, at Toyota’s (undskyld, GR’s!) ingeniører har haft millimeterpapir og værktøj fremme.

GR Corolla har firehjulstræk, differentialer på begge aksler og kan forvandles til røgmaskine på få øjeblikke.
© ToyotaMere turbo-power
Men motorrummet er et fremragende sted at starte, når herlighederne ved GR Corolla skal remses op. Under motorhjelmen ligger en revideret udgave af den 1,6-liters, 3-cylindrede turbobenzinmotor, der driver GR Yaris fremad. Effekten er skruet op fra 261 hk og 360 Nm i GR Yaris til 304 hk og 370 Nm i GR Corolla gennem arbejde med rækkemotorens udstødningssystem, der som noget nyt har fået en en ventilaktiveret tredelt potte – ændringerne nedsætter trykket i systemet, hvilket gør processen mere effektiv, så motoren kan ånde lettere og producere mere power. Effektopgivelserne er på nuværende tidspunkt med udgangspunkt i en, tæt på produktionsklar, prototype rettet mod det nordamerikanske marked.Læs også: Test af Corolla - Dur den stadig i 2022?
GR Corolla har avanceret 4x4
Firehjulstrækdelen af drivlinen tager ligeledes udgangspunkt i mekanikken fra GR Yaris. GR-Four 4WD, som systemet hedder, gør GR Corolla til en sand kør-sidelæns-maskine, hvis vi skal tage de officielle pressebilleder for gode varer. Derudover er der justeret på støddæmpere, fjedre og hjulgeometri, ligesom undervognen benytter såkaldte “Pillow Ball”-bøsninger – en særlig hård type bøsninger. Hatchbacken har også et centerdifferentiale udført i aluminium med en elektronisk styret flerpladekobling. Softwaren bag de forskellige køreprogrammer er blevet optimeret, og der er mulighed for flere af hinanden uafhængige indstillingsmuligheder sammenlignet med elektronikken i GR Yaris.
Bemærk at GR Corolla har manuelt gear.
© ToyotaKarrosseriet har svulstige overarme
Karrosseriet har fået en dosis metal-Substral, og det er vokset på flere ledder og kanter. For at gøre plads til en sporvidde, der er øget med 65 mm ved forakslen og med 85 mm ved bagakslen, er for- og bagskærme strukket henholdsvis 20 mm og 30 mm – når vi taler om “øget” og “strukket”, er der tale om proportionerne i forhold til en vanlig Toyota Corolla-karrosse. Dataarket, der er tilgængeligt på nuværende tidspunkt, afslører i øvrigt Torsen-differentialer på begge aksler, 4-stemplede bremsecalipre på forakslen samt en dækmontering i 235/40R18 med blødt og klistret Michelin Pilot Sport 4-gummi – med andre ord lyder GR Corolla til at blive en “hot hatch”, der kan bide skeer med de hårde drenge.

Motoren i GR Corolla har sit ophav i GR Yaris. Tre cylindre på række med en slagvolumen på 1,6 liter får hjælp af en turbo til at producere 304 hk og 370 Nm.
© ToyotaIngen planer om dansk lancering
Selv om vi i Danmark ikke er fremmede for japanernes hidsige biler som f.eks. GR Yaris og Supra, må vi desværre se langt efter en GR Corolla på danske veje og nummerplader. På nuværende tidspunkt er modellen planlagt til lancering på det japanske, nordamarikanske og australske marked – billederne i denne artikel samt de opgivne data er således hentet fra en prototype, der er under udvikling til en gadebil på de nævnte markeder.

Forskærmene er vokset med 20 mm for blandt andet at gøre plads til sporvidden, der ved forakslen er vokset med 65 mm.
© Toyota