© Toyota

Toyotas lille sportsvogn skifter navn og får nyt look og større motor

Hvis du troede, at Toyotas lille baghjulstrukne sportscoupé GT 86, var udgået, så har du ret. Men nu genopstår den under et nyt navn

7. april 2021 af Mikkel Thomsager

Det er næsten 10 år siden, Toyota lancerede ikke bare en ny model, men en ny strategi om, at genopdage mærkets sporty fortid. Den fortid hvor coupé-modellen af Corolla, med kodenavnet AE86, havde kørt sig til legendestatus, også i motorsport. 

I 2012 blev det til Toyota GT86.

Et kig i motorrummet dengang ville have afsløret, at motoren var en 4-cylindret bokser-motor, og sådan en har Toyota aldrig haft på programmet. Forklaringen findes i Subaru BRZ, som er den samme bil, blot med let revideret design og Subaru-logo på. 

Bokser-motoren er således Subarus, og Toyota GT86, der også blev solgt som Scion FR-S i USA, blev da også produceret på Subarus fabrik i Japan.

Det skal dog ikke pille glansen af Toyota-versionen, som fabrikken har omfavnet helhjertet. Så meget, at den, efter mere end otte år i produktion, får en opfrisker og sågar ændrer navn.

Fra GT86 til GR 86

Siden GT86 retablerede Toyota som et bilmærke med sporty ambitioner, er der nemlig kommet en hel familie af sporty Toyota-modeller til, både i form og funktion. De markedsføres under navnet Gazoo Racing, eller blot GR. Således skifter GT86 nu navn til GR 86.

Den grundlæggende opbygning er uændret. Det er fortsat en regulær baghjulstrækker med boksermotoren foran, men motoren er vokset fra 2,0 til 2,4 liter, mens vægten er reduceret til 1.270 kg, blandt andet ved brug af aluminium i frontklap, tag og forskærme. Karrosseriets stivhed skulle også være forøget med 50 pct., hvilket antyder, at GR 86 har bevaret de sporty køreegenskaber og ambitioner.  

Design hentet fra Supra

Toyota oplyser endnu intet om hverken effekt eller præstationer, men Subaru, der lancerede sin reviderede version af BRZ i november 2020, oplyser, at motoren, som stadig ikke har turbo, yder 235 hk og 250 Nm.

Derudover er den grundlæggende opbygning uændret, og det samme er bilens dimensioner. Designmæssigt har både front og hæk nu fået større lighed med den seneste Toyota Supra.

GT86 er produceret i over 200.000 eksemplarer siden introduktionen 2012, heraf er knap 100 nået til danske veje, selv om GT86 ikke har været på det danske Toyota-program i et stykke tid.

Toyota GR 86 ventes først til Danmark i 2022.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...