Toyota Yaris GRMN dansk bil, hvid
© A. Hansen

Gi' gas Toyota, I kan godt

Yaris GRMN er skrig fra en fortid, som vi troede Toyota havde glemt. Det har de slet ikke!

8. maj 2018 af Mikkel Thomsager

Det er den fedeste minibil, jeg har kørt i år. Yaris GRMN virker som om den er skabt af ægte motorsportsfolk, helt ned i de små detaljer, men uden teater-effekter og kunstig befrugtning. 

En helt igennem ærlig, opløftende oplevelse, som selvsagt skydes ned af, at bilen slet ikke kan købes. De 400, der bliver produceret, er solgt for længst.

Jeg elsker de små GTi-modeller. Det er befriende, at man kan have det sjovt, uden at ramme kilometerbegrænsningen ved 250 km/t, og heldigvis kommer der flere og flere af dem.

Langt de fleste benytter de simple løsninger og billige tricks: En lidt større motor, en ekstra spoiler og lidt god lyd. Det sidste er vigtig for totaloplevelsen, så hvis ikke motoren har det i sig, så laver man den bare, via højttalere, membraner eller spjæld i udstødningen.

Jeg forventede noget lignende, da jeg satte mig bag rattet af Toyota Yaris GRMN, som er Toyota's bud på en ægte lomme-GTI, men den er helt anderledes, og på en helt fantastisk måde.

Her er ingen fartpilot, start/stop-funktionen er sløjfet. Det er ærlig talt også træls, at det er en 3-dørs, mest fordi sidedørene er så store, at det svært at komme ind og ud af bilen i parkeringsbåse.

Men i modsætning til mange konkurrenter, er det de ærlige løsninger, der skal til, for at resten af bilen spiller. Og det gør den bare.

Perfekt undervogn

Undervognen er helt perfekt afstemt til snævre sving, men uden at være ubærlig på motorvej. Motorlyden er den rigtige med summen fra kompressoren og susen fra udstødningen.

Motoren har trykladning, men den skal have omdrejninger, for at præstere. Den går 3.100 o/min ved 100 km/t i 6. gear.

Gearskiftet er kvikt uden at være aggressivt, og trækakslerne har lige præcis den mængde momentstyring (torque steer), der gør, at bilens føles levende under kraftig acceleration, men helt under kontrol.

Det var ikke bare opløftende, det var befriende at opleve en Toyota, der vidner om mærket historie og DNA, fra før "hybrid" blev koderordet hos alle Toyota-forhandlere.

Af samme grund er det selvfølgelig helt vanvittigt, at de kun laver 400, også selvom prisen i Danmark ender på 457.000 kr.  

Men måske er det netop med til at give den ekstra magi? 

Toyota Yaris GRMN er i hvert fald noget helt specielt.

Vil du læse, hvordan den klarer sig mod en Renault Clio RS, så skynd dig at køb abonnement, fordi så kommer testen direkte ind af brevsprækken. 
Få de første 3 numre for 99 kr. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.