Toyota Corolla test priser
© Mikkel Østrup-Jeppesen

Test af Toyota Corolla - Dur den stadig i 2022?

Selvom Toyota har en ny Corolla på vej i 2023, så ser modellen fra 2019 stadig skarp og moderne ud. Vi tester verdensbilen fra Japan i spanske omgivelser og kigger nærmere på køreegenskaber, specifikationer og priser.

31. oktober 2022 af Mikkel Østrup-Jeppesen, Mikkel Thomsager

Corolla er en verdensbil

Corolla er et af verden bedst kendte bilmodelnavne, og modellen fra 2019 er, hvad en Corolla altid har været. Den afløser reelt Auris, som har været på markedet i Danmark som erstatning for Corolla i 12 år og to generationer. 

Auris var produceret og udviklet til Europa. Den er en verdensbil, der skal produceres og sælges over hele verden.

Stationcar-versionen, kaldet Touring Sports, der har seks cm længere mellem akslerne end hatchback-versionen, er dog designet i Bruxelles, og den version er også forbeholdt Europa.

Selvom Auris var en bil designet til Europa og Corolla er en verdensbil, så virker Corolla mere interessant. Både i design, stil og køremåde er den mere sporty - specielt i hatchback udgaven med 2,0-liters hybrid med 180 hk.

Vi har også kørt stationcarudgaven med den 1,8-liters hybrid med 122 heste og her er oplevelsen lidt en anden. Undervognen er sat mere op til komfort og sammen med den 6 cm længere akselafstand klarer Touring Sport de lange stræk ganske behageligt.

Desværre kan den 1,8-liters hybrid virke til at kæmpe lidt mere med CVT-gear'et. Selv ved et let speedertryk tager motoren mange omdrejninger og det er lidt synd, da accelerationen faktisk virker tilstrækkelig. Læs mere om det i testen nedenunder

Hvad koster Toyota Corolla

Toyota Corolla Touring Sport - fra 321.990 kr.

Her får man bl.a. 2-zonet klimaanlæg, LED-kørelys, LED-forlygter og LED-baglygter, nøglefri start, sædevarme, adaptiv fartpilot, der automatisk tilpasser farten efter den forankørende, hvis vedkommende kører langsommere end en selv, samt anden generation af Toyotas avancerede sikkerhedspakke Toyota Safety Sense.

Toyota Corolla test priser
© Mikkel Østrup-Jeppesen

Test af Toyota Corolla Touring Sport

Mikkel Østrup-Jeppesen

I en sidegade til La Sagrada Familia i indre Barcelona får jeg nøglerne til en lettere brugt Corolla Touring Sport. Jeg spotter en enkelt bule på bagkofangeren, og inde hos forhandleren reklamerer de med den kommende, nye variant.

Bortset fra det, så er der ikke meget, der røber, at denne bil efterhånden blev præsenteret for fire år siden. 

Dengang lød dommen, at Corolla'en så skarp ud. Måske især fordi den afløste Auris'en, der havde ageret vikar for Corolla i mere end et årti. 

Jeg går min runde om bilen, der trods en tandløs farve, faktisk holder sig pænt. Designet synes tilpas modent og stilrent, og der er da bestemt heller ikke løbet de store designmæssige risici. 

Der er en voksen bil - i mere end én forstand - for den er bogstavligt talt større end forventet. Akselafstanden er seks cm længere end på hatchbacken, og de kommer mig til gode, når jeg fylder tasker i bagagerummet, inden weekendsturen går ud af byen.

Toyota Corolla test priser
© Toyota

Hvordan er kabinen?

Efter overrakende meget bøvl med Android Auto og indstilling af Google Maps lykkedes det at trille mod Zaragoza. Toyota giver et gratis kabel med i bilen, så man kan tilslutte sig Android Auto. Her fornemmer jeg, at det ikke er en ny bil længere. 

Forbindelsesproblemerne bliver en form for tilbagevendende tradition, hver gang min telefon har været frakoblet. Det er ærgerligt, for når først det fungerer, så er det på upåklagelig vis. Systemet virker velintegreret i Corolla'ens 8" multimedieskærm, der er sat intuitivt op.

Det glæder mig at se knapper til de vigtigste funktioner, som i øvrigt også er placeret, hvor man forventer at finde dem.

Knapper er gået hen og blevet noget, som selverklærede purister og entusiaster sværger til i digitalseringens epoke, og jeg må indrømme, at jeg nyder at bruge knapperne i Corolla'en. Kabinen virker tilpas digitaliseret.

Til gengæld har jeg ikke meget til overs for det blanktsorte pianolak, som Toyota har udsmykket kabinen med.

Det har klart sin appeal, når bilen står som et suttet bolsje, men det er i praksis umuligt at holde pænt. Jeg er knap nået ud af Barcelona, inden skærmkant og midterkonsol er dækket af støv og fedtfingre. 

Toyota Corolla test priser

Sådan ser midterkonsollen ud efter en weekendstur i Corolla'en. Jeg er ikke, og bliver aldrig, fan af pianolak i brugsgenstande. 

© Mikkel Østrup-Jeppesen

Corolla'en er sat godt sammen

Kabinen i en Corolla er, som man kan forvente. Der er absolut intet provokerende, dristigt eller udfordrende, men på vanlig vis er byggekvaliteten høj. Corolla'en konkurrerer mod biler som Ford Focus og VW Golf, og jeg finder kabinen markant mindre knirkende i japaneren.

Pladsen i kabinen bruger Toyota også godt. Der er rigeligt plads på bagsædet til en voksen mand, og Corolla har mange smarte opbevaringssteder til habengut.

Der er de to forventlige kopholder i midterkonsollen, men også i siderne kan der stå en flaske. Ikke ophidsende, men det er praktisk på de lange ture. 

Ligeledes er bagagerummet på 598 liter. Jeg er fan af, at det flade gulv gør det nemt at få tasker ind og ud. Det er småting, der gør Corolla Touring Sport til en praktisk rejsemakker. 

Toyota Corolla test priser
© Mikkel Østrup-Jeppesen

Hvordan kører Corolla Touring Sport?

Jeg forlader bycentrum i Barcelona og finder landevejene. Her får jeg bekræftet, at Corolla er en komfortabel cruiser.

Affjedringen er sat blødere op, end den er i hatchbacken, og det fornemmes. Langt de fleste ujævnheder i vejen trisser Corolla'en over uden problemer, og det indgyder til ro bag rattet.

På de lange stræk ligger Corolla Touring Sport også stabilt på vejen. Det er først i de skarpe sving med elevationforskelle, at jeg rigtig kan teste, hvordan en Corolla kører.

Jeg er nået til hårnålsvingene i bjergene øst for Zaragoza. Her kommer Corolla's begrænsninger frem i lyset, for undervognen kunne bestemt godt være strammere for den sportslige oplevelses skyld.

Til gengæld synes jeg, at bilen alligevel gør det selvsikkert, så længe man ikke overdriver. Jeg husker mig selv på, hvad jeg kører: en familiebil til omkring 300.000 kr.

Indstyringen føles ikke lige så præcis og direkte som i en Ford Focus, men på intet tidspunkt finder jeg Corolla'en decideret nervøs. 

Den gør det bedre end frygtet, men Corolla er bestemt mere komfortabel end underholdende.

Toyota Corolla test priser
© Mikkel Østrup-Jeppesen

Hybridmotor og CVT-gear

Jeg kører i udgaven med en 1,8-liter hybridmotor med en systemydelse på 122 hk. Der findes som bekendt en 2,0-liter hybridmotor med 180 hk, som givet ville klæde bilen bedre.

Mellem svingene giver jeg Corolla'en fuld gas. Det kan jeg roligt gøre, for den når ikke farlige hastigheder, inden jeg igen skal bremse ned. Accelerationen opleves bizart, for motoren reagerer prompte med omdrejninger ved det mindst dap på speederen.

Det underlige er bare, at der ikke sker noget umiddelbart mærkbart. Effekten kommer forsinket, og det er symptomatisk for CVT-gearkassen.

Mine kolleger på Bil Magasinet har historisk ikke været begejstrede for CVT, og det er ikke uden grund. CVT kaldes også for "milliongearet", fordi gearingen - så at sige - er uendelig. 

Gearkassen er i mine øjne Corolla'ens største udfordring. Motoren raser op i overdrevne omdrejninger, selvom det ikke føles nødvendigt. Dertil lyder det som en tunet håndmixer, når jeg træder speederen helt i bund.

Effektiv må man dog sige, at motoren er. Ved blandet og frisk kørsel fik jeg omkring 21 km/l ud af Corolla'en, selvom meget af kørslen foregik op og ned af bjerge. Det er bestemt acceptabelt. 

Ved motorvejskørsel kørte Corolla'en 18,5 km/l.

Hvad synes vi om Toyota Corolla?

Corolla føles helstøbt og som en pålidelig familiebil, der fungerer godt både i dagligdagen og på familieferien sydpå. Hybridmotoren og CVT-gearet er fortsat største irritationspunkt, men det sikrer en god brændstoføkonomi. Byggekvaliteten er højere, end prisen antyder, og til hverdagsbrug er bilen komfortabel. 

Toyota Corolla Touring Sport

Drivlinje: Forhjulstræk, 1,8-liters benzinmotor, elmotor, CTV-gearkasse

Ydeevne: 122 hk, 142 Nm

Præstationer: 1-100 km/t 10,9 sek., topfart 180 km/t

Dimensioner L/B/H: 4650/1790/1460 mm

Tilladt anhængervægt: 750 kg 

Let tilgængelig på brugtmarkedet

Da denne variant af Corolla kom i 2019, så er der efterhånden ved at være en ny på markedet. Derfor giver det god mening at kigge på brugtmarkedet, hvis man er på udkig efter den "gamle" variant.

Toyota markedsfører fortsat Touring Sport, men det er muligt at finde både stationcar'en og hatchback'en hos forhandlere og private sælgere. På Biltorvet.dk er der i skrivende stund 265 Corolla'er til salg. 

Hvem er konkurrenterne til Corolla

Corolla er en mellemklassebil, der placerer sig midt blandt konkurrenterne i klassen. Toyota sammenligner selv den nye Corolla med VW Golf, men nævner også Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane og Peugeot 308.

Dertil kommer den måske mest direkte konkurrence fra Toyota selv. Corolla kommer nemlig som nævnt i en ny variant i 2023, og allerede nu kan du læse alt om SUV'en Corolla Cross.

Er du interesseret i hybrider, så kan du her læse om de mest interessante plugin-hybrider på markedet.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...