Opdatering! Siden vi testede bilen i camouflage, har Toyota nu præsenteret det endelige ydre design. Se alle billederne af den nye bil nederst i artiklen, og læs Jacob Dalby's første test herunder!
Hvor er vi?
Hemmelighedskræmmeriet er på sit højeste og vi får ikke lov at køre en meter, uden at en instruktør er placeret i sædet ved siden af – eller i en fotobil foran. Det er egentlig helt OK, for Estoril-banen i Portugal er ikke til at spøge med. Den teknisk svære bane er endda tilsat fugtig asfalt i dagens anledning så instruktøren er mere end velkommen.
Bil Magasinet var inviteret af Toyota.

Hvorfor de mærkelige klistermærker?
GR Yaris er ikke helt færdig, så vi har i stedet fået lov at køre en prototype, inden den endelige model bliver lanceret (se de endelig fotos i bunden af artiklen). Specifikationer er altså ikke helt på plads, men vi ved, at GR Yaris får en helt ny 3-cylindret turbobenzinmotor på 1,6 liter, som yder 261 hk. Den kommer også til at veje under 1.300 kg, og så har den permanent firehjulstræk – det letteste på markedet, siger ingeniørerne.
Firehjulstrækket kan stilles i tre forskellige modes; Normal, Sport og Track. I Normal trækker GR Yaris med 60 pct. af kræfterne på forhjulene, i Sport bliver 70 pct. af kræfterne sendt til baghjulene og hvis du skal rundt på Estoril hurtigst muligt skal den stå i Track, hvor kræfterne bliver ligeligt fordelt mellem for- og baghjul.
Den lille bølle har hverken den skarpeste styring, det mest præcise gearskift eller en særlig effektiv undervogn – men for fan… hvor er den sjov! GR Yaris, på en fugtig racerbane, er så eftergivende og forudsigelig, at der er garanti for store smil. Den har tilpas med kræfter til at de alle kan udnyttes og du er aldrig bange for at ende i et hegn. Personligt er det den sjoveste Toyota, som jeg nogensinde har kørt.

Hvem er konkurrenterne?
GR Yaris er sin egen og der er ikke rigtigt direkte konkurrenter at holde den op mod. Med de omkring 260 hk, 1.100 kg og helt sikkert permanent firehjulstræk findes der ikke magen i så lille en indpakning. Man kan håbe, at GR Yaris bliver forløber til mange flere i samme genre.

Hvornår lanceres Toyota GR Yaris?
Ingen ved det – eller ingen fra Toyota har i hvert fald tænkt sig at sige noget nærmere. Når vi spørger Toyota er der intet svar på, om det bliver 2020 eller 2021. Men rallybilen skal være klar til sæsonstart så mon ikke vi får gadeversionen at se, uden camouflering, i slutningen af 2020.
Priserne er naturligvis også hemmelighedsstemplet, men GR Yaris bliver under alle omstændigheder billigere end den limiterede, forrige generation Yaris GRMN. Her lød prisen på vilde 457.000 kr. Vi håber, at den kommer et godt stykke herunder.

Vi synes...
Få hele historien om GR Yaris og læs om alle køreindtrykkene i et kommende nummer af Bil Magasinet.


