Toyota i-Road i Sverige

Første test: Kæmpe smil i trehjulet elscooter

Har du set den her? Lige nu bliver der testet to eksemplarer i København med tanken om at indsætte Toyota i-Road i en delebilsordning. Vi kører den første tur – og den er sjov!

9. september 2019 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Midt i en keglebane på Ring Knutstorp lidt udenfor Sverige.

Bil Magasinet var inviteret af Toyota

Toyota i-Road

Toyota i-Road som delebil i København

Verdens bilproducenter bruger i øjeblikket flere milliarder end vi kan forestille os på at finde løsningen på fremtidens mobilitet. Toyota, verdens største bilproducent, prøver sig med denne; Den elektriske Toyota i-Road. 

Den har kun kørt ganske få steder i verden men lige nu bliver to styks testet i København. Toyota håber, at i-Road kan indgå i en af de mange delebilsordninger. Den lille scooter skal samtidig kobles sammen med bus og tog, så du kan booke en i-Road hjemmefra og køre det sidste stykke fra staionen til dit endelige mål.

Toyota i-Road
© Toyota

Hvad er en Toyota i-Road?

Teknisk set er i-Road en knallert 45 i Danmark – det er i hvert fald sådan, de to i København er indregistreret. Men i virkeligheden er i-Road ikke i nærheden af en knallert 45. Selvom i-Road kun måler 235 cm i længden og 87 cm i bredden er der plads til to personer, hvor passageren sidder bag føreren som på en motorcykel. De små mål sammen med en venderadius på tre meter gør den perfekt i bymiljø.

Toyota i-Road er fuldt elektrisk med en opgivet rækkevidde på 40 km. og når strømmen i batteriet er brugt op kan det lades fuldt op igen på to timer. Men det er måden i-Road opfører sig på, på vejen, der gør den helt unik.

Toyota i-Road
© Toyota

Hvordan kører Toyota i-Road?

Den tilter! For at få tyngdepunktet så lavt som muligt igennem sving læner i-Road sig ind i svinget – ligesom du vil gøre på en motorcykel. Når du drejer på rattet er det baghjulet der drejer. Forhjulene har til gengæld hvert sit aktive hjulophæng, der får i-Road til at tilte ind i svinget. Følelsen er lidt som at sidde i et fly, der tipper den ene vingespids ned for at dreje.

Hastigheden, styreudslag og en gyro bestemmer, hvor meget den skal tilte og hvis du har for meget fart på igennem svinget vibrerer rattet for at fortælle dig, at det går for hurtigt. Det er en fantastisk morsom oplevelse og som du hurtigt mestrer at kontrollere.

Hvert forhjul har sin egen motor på 1,9 kW, så at i-Road yder 3,8 kW svarende til 5,2 hk. Det er ikke alverdens og i-Road er ikke specielt hurtig med en vægt på 300 kg. Topfarten er, i henhold til indregistreringen som knallert, 45 km/t.

Toyota i-Road

Gennemgribende test i Grenoble

Toyota i-Road blev faktisk præsenteret første gang i 2013 og har kørt i tre år som pilotprojekt i Grenoble. Byen for foden af de franske alper har lagt asfalt til testen af 35 i-Roads, der blev koblet til resten af det offentlige transportsystem. Brugerne har kunne reservere i-Road en time forinden og planlægge sin rute hjemmefra med adskillige transportformer.

Fleksibiliteten er en smule begrænset på grund af den lidt korte rækkevidde. Det betyder, at i-Road skal hentes og afleveres i en ladestander, så man er sikker på, at den ikke løber tør for strøm. Alligevel har omkring 1000 brugere tilmeldt sig med en tilfredshedsrate på 92%. Det må siges at være godkendt. Vi krydser fingre for, at testen i København går godt, så alle får muligheden for at sidde bag rattet af Toyota i-Road.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...