Toyota viser ny hyperbil GR010
Toyota GR010© Toyota

FØRSTE billeder: Her er Toyotas nye hyperbil

Toyota har for første gang fremvist hyperbilen GR010, der skal kæmpe for holdets sejre i 24-timers løbet i Le Mans

15. januar 2021 af Frederik Hauschildt

Mød Toyota GR010

Toyota har længe pirret med billeder, informationer og 'hovsa-beskeder', der løftede sløret for dele af projektet. Nu er alt blottet, og slibrige detaljer samt en bemaling, der kan genkendes på lang afstand er afsløret.

Bilens officielle navn er Toyota GR010 HYBRID. Fælge leveres, tradtionen tro, af RAYS, og bremserne er lavet af Akebono. Fossilmotoren er en Toyota V6 3,5-liters benziner med dobbelte turboladere og 680 hk. 

Ydelsen leveres til bagakslen af en sekventiel 7-trins gearkass. Elmotoren til forakslen er lavet af Aisin og Denso, og leverer 272 hk, der løbende erstatter benzinmotoren, så systemydelsen altid forbliver 680 hk. Litiumbatteriet leveres af Toyota. Michelin-dækkene bæres af dobbelt wishbone-affjedring med pushrod-fjedre for og bag. Hele molevitten vejer kun 1.040 kg.

Toyota viser ny hyperbil GR010
© Toyota

Langsommere end tidligere Le Mans-biler

GR010 er projiceret en langsommere omgangstid på den franske bane end tidligere LMP1-biler. Manglen er på ca. 10 sekunder, og den skyldes det nye reglement:

Biler kan kun gøre brug af ét aero-setup til hele WEC-serien, der køres på i alt 6 baner. Det eneste, der kan justeres fra løb til løb er vingen bagpå. Det betyder også, at øvrige vinger ikke er optimalt opsat til netop Circuit de la Sarthe, og det trækker tid i svingene. Et andet sted, hvor Pascal forudser, at bilen mister tid, er ved accelerationer. På vej ud af sving vil bilen mange elmotoren før 120 km/t, og det vil koste på spurten til 100 km/t.

Bilen er også både tungere og mere svag end tidligere års biler, der ofte blev skudt af sted med over 1.000 hk. Det kan naturligvis også mærkes, når sømmet trædes i bund.

Toyota viser ny hyperbil GR010
© Toyota

Det er IKKE gadebilen

Det nye Le Mans-Hypercar reglement har været igennem mange forskellige versioner, siden konceptet først blev født i 2018. Nogle nyere tilføjelser betyder også, at LMH-bilen ikke længere behøver at masseproduceres som gadebil: Nu er det kun drivlinen, der skal masseproduceres. Det har fået mange fabrikanter til at bygge en prototype, der så deler drivline med en fremtidig gadebil. Det gælder også for Toyota.

“Det er billigere at bygge en decideret racerbil, end at bygge en gadebil, der så skal køre ræs. Derfor bygger Toyota to forskellige biler: En LMH-bil og en gadebil." siger chefoperatør Pascal Vasselon i et  digitalt pressemøde, som Bil Magasinet var inviteret til.

Når det er sagt, så er alle fra Toyota enige om, at den nye gadebil minder meget om prototypen. Pascal siger nemlig også:

"Meget af Le Mans-bilen vil være det, vi også ser på gadebilen. Dem, der har bygget gadebilen, har brugt præcis samme principper, som dem, der byggede prototypen.”

Toyota viser ny hyperbil GR010
© Toyota

6 Toyota-kørere er udnævnt 

Udover bilen er de seks kørere, der skal køre teamets to Le Mans-racere også udvalgt. Har man fulgt med i Le Mans i de seneste år, kommer line-uppet ikke som nogen overraskelse: 

I bil #7 skal sidde Mike Conway, Kamui Kobayashi og José Maria López. Bil #8, der historisk har været 'vinderbilen', huserer Sébastian Buemi, Kazuki Nakajima og Brendon Hartley i løbet af de 24 timer, der køres på Circuit de la Sarthe i Le Mans. Disse 6 kørere deltager også i pressemødet, og har kommentarer om den nye bil.

Toyota viser ny hyperbil GR010
© Toyota

Ser frem til det nye reglement

Et gennemgående tema, er benzin: Førere glæder sig til at køre langdistanceræs med mindre hensyn til benzinforbrug. Tidligere var det nødvendigt at lade bilen rulle uden gas, men med det nye reglement, kan man bruge benzinmotoren helt op til svingets start, og bremse hårdt.

Bilens udfoldelse på en langside er også mere konventionel: Eftersom MGU-enheden ikke har samme styrke og effekt som i det tidligere reglement, er bilens topfart opnået langt senere. Det gør, at Toyotas kørere bruger ord som 'konventionel' og 'klassisk' om køremåden, der skal bruges til GR010.

Disse kvaliteter gør også, at kørerne er spændte på gadebilen, der endnu ikke er sat tidshorisont på. Kazuki Nakajima sagde til pressemødet fredag d. 15., at han allerede for mange år siden havde nævnt idéen med en gade-variant af den Le Mans Prototype, der dengang hed TS040:

“For lang tid siden talte vi om, at hvis der var en gadebil, der havde alt det, som TS040 havde, så ville det være en rigtig sjov gadebil. Nu er den endelig på vej, og den bliver bedre, end vi havde forventet dengang.”

Toyota viser ny hyperbil GR010
© Toyota

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...