Toyota Mirai Brintbil langdistance distance lang
© Toyota

Et skridt i den rigtige retning? Toyota opnår 1.000 kilometer på én tank brint

Toyota har kørt 1.000 km på en tank i deres splinternye brintbil - men kan det lade sig gøre i virkeligheden, og hvor meget koster sådan en tur egentlig?

2. juni 2021 af Frederik Hauschildt

Toyota Mirai kan køre 1.000 km på en tank

Det største problem ved at køre elbil er den begrænsede rækkevidde. Mærker har arbejdet meget med både opladningstid og rækkevidde, men vil du have opladningstider og rækkevidde, der tilsvarer fossilbiler, så er svaret på nuværende tidspunkt brint.

Udvalget er her småt, men Toyota har med en nylig testkørsel bevist, at de har det bedste udgangspunkt i Toyota Mirai. Den japanske brintbil nåede nemlig forbi 1.000 km på en enkelt tank over weekenden, og Toyota siger, at du kan opnå det samme. Mirai'en var nemlig udstyret med en helt standard brinttank og kørte i præcis samme øko-køreprogram, som enhver menig mand kan aktivere. 

Toyota Mirai Brintbil langdistance distance lang
© Toyota

Hvad skal du bruge det til?

Gør du brug af en let speederfod og økonomisk omtanke, kan du altså ifølge Toyota opnå en lignende statistik med din egen Mirai. Brintbilen er størrelsesmæssigt at sammenligne med Toyota Camry, der på en fuld benzintank kan nå ca. 800 km, jf. Toyota's opgivne statistik. En Audi A4 med TDI-motor kan derimod opnå 1.200 km i blandet kørsel.

At køre på brint koster ca. det samme som det gør at køre i en benzinbil, der kører 17 km/l. Det betyder, at de 1000 km har kostet ca. 708 kr. at køre. Ting som kørestil og kørselsområde kan naturligvis skubbe omkostningerne i den ene eller den anden retning.

Toyota Mirai Brintbil langdistance distance lang

Påfyldningsåbningen i siden blev forseglet inden rekordforsøget satte ind.

© Toyota

Skal du vælge brint?

En læser har tidligere skrevet ind til chefredaktøren og spurgt, hvad fremtidens brændstof er. Chefredaktør Mikkel Thomsager har svaret læseren, at verden endnu ikke er klar til et storstilet skift til brint:

"Brint kan produceres med udgangspunkt i mange stoffer, men det kræver megen energi, at gøre det. Derfor er brint en decideret dyr og dårlig løsning, hvis ikke produktionen er kædet samme med vedvarende energi." Det betyder dog ikke, at der ikke er en brug til brinten. Som løsning til bæredygtig, tung transport kan brint egne sig fint: "I bilbranchen synes der at være enighed om, at brint først og fremmest er velegnet til tung transport. Det lægger eksempelvis Toyota, som netop har lanceret en ny brintbil, Mirai, heller ikke skjul på."

Du kan læse det udførlige svar på læserens spørgsmål her.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...