© Toyota

Elbil SKUFFER igen og igen - tager Toyota ansvar?

Flere danske tests har konkluderet, at den længe ventede Toyota bZ4X har et unormalt højt forbrug af el og dermed en meget skuffende rækkevidde. Vi har spurgt Toyota Danmarks pressechef, om der er noget galt med bilen.

6. december 2022 af Patrick Boje Jensen

Her på Bil Magasinet har vi været til hele to pressepræsentationer af Toyota’s nye elbil, bZ4X, og begge gange gjorde den et godt indtryk på de korte testture. Så vi havde store forventninger, da vi skulle teste bilen en uge i Danmark, hvor vi havde fat i en firehjulstrukket variant med 218 hk, en officiel rækkevidde på 418 km og et opgivet forbrug på 5,6 km pr. kWh.

Men i løbet af ugen dukkede et stort problem op. Ifølge bilens display kørte den nemlig kun 4 km/kWh – et abnormt højt forbrug for en ny elbil. I testugen var temperaturen et godt stykke over 10 grader, vi kørte en blanding af motorvej og bykørsel, og vi brugte den indbyggede energiopsamling, der fylder el tilbage på batteriet, når man slipper speederen.

Samtidig opnåede det norske elbilmagasin, Elbil24, en overraskende lav rækkevidde – lige over 300 km – og et højt forbrug i deres meget grundige test.

(Du kan læse hele vores test af Toyota bZ4X her)

Kæmpeforbrug i flere tests

Kort tid efter havde FDM fat i den forhjulstrukne variant, der har en officiel rækkevidde på 513 km. I FDM’s test kørte bZ4X blot 246 km på en opladning – temperaturen var fire grader, og testen foregik hovedsageligt på motorvej. FDM kalder resultatet en slem skuffelse.

Også Bilbasen har testet rækkevidden på Toyota bZ4X og opnåede et ENDNU lavere forbrug, end vi selv gjorde, og kalder i deres test forbruget for "uforsvarligt højt".

Så hvordan kan det være, at en bil, som koster over 450.000 kr. i den udgave, vi testede, præsterer så skuffende resultater i en række nordiske tests?

Vi spurgte Anders Tystrup, der er pressechef for Toyota Danmark:

© Toyota

Først og fremmest: Mener I, at der er en udfordring med forbrug og rækkevidde i Toyota bZ4X?

Det, som vi kan forstå at visse medier har oplevet, er at de har opnået et forbrug og rækkevidde, som ikke stemmer overens med det officielle WLTP-tal. Det er ikke så overraskende for en elbil, specielt ikke på den her årstid. Ud fra det jeg kender til jeres test, så overrasker det mig, at I opnår det resultat. Jeg ved jo ikke, hvordan I har kørt bilen, så jeg har lidt svært ved at svare direkte på spørgsmålet.

Vi, FDM og Elbil24 har alle opnået lav rækkevidde eller højt forbrug – opfatter I det som et problem?

Vi er selvfølgelig ærgerlige over, at det energiforbrug og den rækkevidde, nogle medier er kommet frem til, afviger så voldsomt fra de officielle målinger. Når det så er sagt, vil jeg sige, rækkevidde og forbrug er virkelig afhængige af mange faktorer som temperatur, vejr, hastighed, kørestil, brug af klimaanlæg, vinterdæk og så videre, og det kan være flere forskellige faktorer, der har indvirket på resultaterne.

Læs også: Hvor mange elbiler er der i Danmark?

Hvad er jeres forklaring på, at den i tre tests opnår højt forbrug eller lav rækkevidde?

Som jeg nævnte før, så er det svært at sige præcis, hvad der er årsagen til det. Der er så mange eksterne faktorer, der kan spille ind på, hvad det er for et resultat, man kommer frem til. Så det er svært for mig at sige, hvad det kan være, der er årsagen til det her.

Er der planer om at gøre noget for at imødekomme det?

Toyota arbejder meget intenst på at kigge på den her udfordring, der ligger med, at det officielle tal varierer meget fra de tal, der er blevet opnået i mediernes test. Det bliver der kigget meget, meget intenst på for at undersøge, hvad baggrunden er for det. Og selvfølgelig for at undersøge, om det giver anledning til, om der skal ændres noget.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...