© Toyota

Efter hård kritik: Toyota vil fikse udskældt elbil

Toyota bZ4X har fået en hård medfart, fordi den faktiske rækkevidde viste sig at være langt lavere end den officielle. Nu vil Toyota forsøge at løse problemet - men der er risiko for, at de ikke løser det største problem.

17. januar 2023 af Patrick Boje Jensen

Toyota’s første bud på en rendyrket elbil fik en hård medfart, da den landede hos Bil Magasinet i efteråret. Vores test viste et unormalt højt energiforbrug for en elbil, og det resultat blev underbygget af en lang række andre test fra Danmark og Norge.

Det høje forbrug betød, at Toyota bZ4X slet ikke kunne komme i nærheden af den officielle rækkevidde, der ligger mellem 416 og 513 km alt efter udstyr og drivline.

I den forbindelse forklarede Toyota, at batteriet (der er på 71,4 kWh brutto) havde en forholdsvis stor “buffer” - altså at der stadig er omkring 8 kWh tilbage på batteriet, når der vises 0 pct. i instrumenteringen. Det har Toyota gjort blandt andet for at skåne batteriet, men de erkender nu, at det var for konservativt, og med en opdatering vil man sænke bufferen, så man kan bruge mere af batteriet, før den viser 0.

Det oplyser Robert Tickner fra Toyota til Car Magazine

Toyota Danmark bekræfter til Bil Magasinet, at opdateringen er på vej, men hvad den præcist kommer til at indholde, eller hvornår den bliver implementeret, er endnu ikke fastsat.

Desuden oplyser Toyota Danmark, at det endnu er for tidligt at sige, om det får nogen betydning for effektiviteten i Toyota bZ4X - og det er det største problem.

For selv hvis du kan køre lidt længere pr. opladning står man stadig med en elbil, der bruger uforholdsmæssigt meget energi pr. kørt kilometer - og effektivitet er alfa omega i en elbil. Jo længere du kører pr. kWh, des kortere tid skal du bruge på opladning, og jo billigere er det at køre i den.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...