Mazda 323 4WD GT-R 1994
Mazda 323 4WD GT-R 1994

Den knaldhårde fødselshjælper

Toyota GT86 med TRD-kit er så hård i undervognen, at den fremtvinger et kært minde om en gal Mazda

17. juni 2014 af Mikkel Thomsager

Den 17. juni er det 21 år siden. Det ved jeg, for det skete præcis den dag, min ældste søn blev født.

Min hustru var gået en dag over tiden, og ynglen ville ikke ud. Men så skete der noget, og vi kørte til på hospitalet. Kun for at blive sendt hjem igen. Der var ikke sket nok.

Jeg benyttede ventetiden til at hente en testbil, som jeg skulle bruge dagen efter: En Mazda 323 4WD GT-R. Jeg tænkte, at hun jo heller ikke skulle andet end vente, så jeg ville lige give hende en tur i bilen. Det hjalp.

Mazda 323 4WD GT-R var en decideret homologeringsbil fra den gang, hvor bilproducenterne skulle producere et vist antal af en model, for at de kunne bruges i rally-VM, og Mazda 323 4WD GT-R var kompromisløs.

Den stillede med vanvittige 185 hk og gik fra 0-100 km/t på under 7,2 sekunder og kostede 299.991 kr., hvilket var 100.000 kr. mere end en Peugeot 205 GTi.

1,8 motoren havde vild turbo-tøven, og det var uden sidestykke den hårdest affjedrede bil, jeg havde kørt i, på det tidspunkt. Efter at min hustru havde fået en tur i passagersædet, gik hun i fødsel, og vi kørte direkte på hospitalet.

Skulle problemet genopstå, kan jeg anbefale Toyota GT86 TRD som fødselshjælper. Den specielle TRD-udgaver har ekstra hård undervogn. Den er så fast, at det er vanskeligt at tale, uden at vibrere i stemmen, ved lave hastigheder, så en fødselsigangsættelse skulle være en smal sag. Ved motorvejsfart går det bedre. I tilgift stiller den på 18" hjul. Mazdas rystemaskine fra 1993 nøjedes med 15".

Toyota GT85 TRD
Toyota GT85 TRD

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...