Brintbil klar præcis i utide

Toyota er klar med en banebrydende ny bil næsten præcis samtidig med, at regeringen lægger an til at lukke den ned. Brintbilen Toyota Mirai riskerer en kort succes

29. september 2015 af Mikkel Thomsager

Mirai er navnet på en Toyota, som ikke bare er en helt ny bilmodel – det er også en helt ny biltype. Mirai er nemlig en elbil, der drives af en brændselscelle, som producerer strøm ved at spalte brint, mens den kører.

Hyundai var faktisk først med brintbiler i Danmark. Københavns Kommune købte 15 Hyundai ix35 brintbiler i 2013, og de er nu i drift i kommunens tjeneste, men Toyotas brintbil er den første personbil med brintdrift, som kan købes af private. 

Og så alligevel ikke. I første omgang kan Mirai nemlig ikke købes, men kun leases til 10.000 kr. pr. måned uden udbetaling.

Toyota forventer dog, at kunderne til de første 25 biler, der kommer i 2016, bliver forretningskunder og firmaer med en særlig interesse i emnet. 

I stil med BMW's tilgang til sine el-biler har Toyota valgt at laver sine biler med alternative drivmidler i et helt særegent design. Mirai ser vel mest af alt japansk ud - nærmest tegneserie-agtigt. Men er der en Toyota, der kan bære det, er det vel brintbilen.

Tilsvarende i kabinen, hvor sputnik-designet fra Prius har fået endnu et par omgange med fremtidsskruen. Det ser nærmest uvirkeligt ud.

Bortset fra signalet har det dog intet med brintdriften at gøre. Der er faktisk ingen instrumenter, der afslører, at dette er en brintbil. Brændselscellen fungerer uden andre kontrolinstrumenter end en tankstandsmåler, og bortset fra en lav, konstant men ikke fartafhængig brummen ved kraftig acceleration, kører og lyder Mirai så enhver anden elbil.

Den futuristiske Mirai er på størrelse med en Avensis, og den er lige så rummelig. Brinten gemmes i to cylinder-tanke, der ligger under bagsædet og lige bag. Selve brændselscellen ligger under forsæderne. 

Tankene vejer 90 kg. Brinten vejer til gengæld bare fem kg, men den opbervares under 700 atmosfæres tryk.

De fem kg er nok til ca. 500 km. På den strækning udleder Miraj godt 40 liter rent vand, som er det eneste "affaldsstof" fra processen.

Ligesom der kun er én pris i Danmark, er der kun én model. Den har til gengæld et omfattende standardudstyr.

I det hele taget ligner Mirai en spændende pakke, som giver nok så megen mening, når Danmark inden 1. januar har 15 brintstationer i funktioin over hele landet. Der er i øvrigt udviklet og opsat af det dansk firma H2 Logic fra Herning, som er godt i gang med at eksportere teknologien til andere lande i Europa.

Så meget desto mere ærgerligt er det, at regeringen netop i disse dage lægger an til at stoppe afgiftsfritagelsen for elbiler. Sker det, bliver prisen på Mirai tredoblet, og dermed bliver udsigten til en interessant succes omgående skiftet ud med udsigten til et fåtalligt kuriosum.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...