Årets bil i Japan. Ja da - eller hva'?

Japanerne har kåret årets bil i Japan og det blev en Toyota – og det er faktisk overraskende

27. december 2019 af Mikkel Thomsager
Toyota RAV4 i ælgtest teknikens värld

"Teknikens Värld" har "Elg-testet" den nye RAV4 to gange, og begge gange gik den på to hjul i undvigemanøvren. 

Japanske motorjournalister har kåret ”Årets Biler i Japan 2020”, og det blev en Toyota RAV4. Naturligvis, siger du, de er vel japanere, og de kårer gerne deres egne biler. 

Men faktisk har juryen de to seneste år kåret en Volvo som ”Årets Bil i Japan”. Sidste år var det en XC40 og året før en XC60.

Det er 40. gang at den japanske jury, der består af 60 motorjournalister, kårer ”Årets Bil i Japan”, og i mange år var det helt naturligt en japansk bil, der vandt. Men i 2014 blev det VW Golf, og de to seneste har det været en Volvo, hvilket vidner om et vist minimum af internationalt udsyn.

Se de sidste ti års vindere herunder.

  • 2020 Toyota Rav4

  • 2019 Volvo XC40

  • 2018 Volvo XC60

  • 2017 Subaru Impreza

  • 2016 Mazda MX-5

  • 2015 Mazda2

  • 2014 VW Golf

  • 2013 Mazda CX5

  • 2012 Nissan Leaf

  • 2011 Honda CR-Z

  • 2010 Toyota Prius

Ved dette års kåring kom Mazda3 ind sommer nr. to, BMW 3-Series blev nr. 3, Toyota Corolla blev nr. fire og ”Car of the Year 2020” i Europa, Jaguar I-Pace, blev nr. nr. 5.

Toyota RAV4 Årets bil i Japan Car of the Year japan 2020

Japanske journalist-kolleger fejrer Toyota RAV4 som "Årets Bil i Japan 2020".

På to hjul

Kåringen af Toyota RAV4 falder dog sammen med, at vort svenske søstermagasin ”Teknikens Värld” afslører, at Toyota vil tage hånd og en grundlæggende usikkerhed i RAV4, som svenskernes afslørede i sin kendte undvigemanøvre ”Elgtesten” i sommeren 2019. Det var "Elgtesten", der satte Mercedes på den anden ende i 1997, da en Mercedes A-klasse væltede i netop denne test.

Under testen, som det svenske magasin foretager mere end 100 gange om året, gik den højbenene Toyota op på to hjul, til skræk for kabinens passagerer.

RAV4 bygger på samme grundlæggende teknik, den såkaldte TNGA-platform, som adskillige andre Toyota modeller i det danske modelprogram, men tilsynelandende er kombinationen med den lidt højere RAV4 kritisk.

Toyota forholdt sig i første omgang tavse omkring hændelsen, men i december meddelte  producenten, at man vil opgradere bilens antiudskridningssystem, så væltetendensen tøjles.

Den nye RAV4 har været en succes i Danmark. I 2019 blev der til og med november solgt 2.084 RAV4 i Danmark.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...