Den fikse lille Toyota iQ er chokerende kort, og mange er i tvivl om, hvorvidt det kan lade sig gøre at konstruere en sikker bil næsten helt uden udhæng. Det kan det ifølge EuroNCAP, der har smadret bilen fra siden, forfra og mod en pæl.
Kabinen forbliver stabil under kollisionen med en fast genstand med 64 km/t. En airbag under rattet beskytter førerens knæ og mave, mens en airbag under forreste passagersæde understøtter passagerens ben og forhindrer denne i at glide ud af selen.
Begge systemer virker efter hensigten, og dataudskrift fra dummiens knæ angiver god beskyttelse. iQ scorer maksimum point for beskyttelse af passagereren.
I pæletesten, hvor bilen kastes sidelæns ind i en pæl (der efterligner en lygtepæl), skete der kun marginal skade på dummiens ribben. Endvidere er beskyttelsen mod whiplash-skader (ved påkørsel bagfra) god.
Beskyttelse af børn
Under bilens sidelæns kollision mod en fast barriere skete der en defekt på ISOFIX-beslaget til autostolen Britax-Roemer for det 3-årige barn. Toyota har identificeret problemet som en materialefejl fra producenten, der laver beslaget, og skifter det ud, inden bilen bliver solgt. iQ-ejere, der har købt en stol af dette mærke med bilen, får det skiftet hurtigst muligt.
EuroNCAP tillod en ny test med et nyt beslag, og her var ingen problemer. Et kritikpunkt er, at autostolen ikke var i stand til at holde den 3-åriges hovede fra at kollidere med autostolen for det 1 1/2-årige barn ved siden af.
Andre kritikpunkter er mangelfuld information om hvorvidt passageraitbaggen er slået fra, og mangelfuld markering af ISOFIX-beslag.
Fodgænger
iQ scorer topkarakter for kofangerens beskyttelse af fodgængere ved påkørsel. Motorhjelmen yder overvejende god beskyttelse for en voksen fodgænger, men mindre for børn.
ESC-system er standard i bilen på alle europæiske markeder, ligesom selealarm på alle fire sæder.
Se detaljer fra crashtesten her.