Tesla skærer 231 hk af ydelsen på model P85D

Tesla har nedjusteret effekten af sin model P85D med 231 hk. Det sker efter længere tids utilfredshed fra kunder, mens Tesla selv kalder nedjusteringen for en ændring i måden at kommunikere

4. november 2015 af Christian Thestrup

I månedsvis har danske ejere af Tesla tidligere topmodel, P85D, brokket sig over, at deres hurtige elbil reelt ikke havde den acceleration eller ydelse, som de mener, Tesla havde markedsført bilen med og sat dem i vente. Mens P85D har været solgt med 700 hk, mistænkte ejerne nemlig, at det reelle tal var noget mindre. De har derfor lavet deres egne effekt-målinger, som bekræftede dem i deres mistanke, og nu kommer Tesla bilejerne i møde.

Læs også: Her er Teslas nye Model 3

På sin hjemmeside har Tesla nemlig nedjusteret antallet af hestekræfter i P85D fra 
fra 700 hk til 469 hk i den rene P85D-model, mens man med tilkøbet af den nye Ludicrous-knap får 539 hk.

Det skyldes, at Tesla indtil nu har opgivet bilens maksimale output ved at lægge ydelsen på 476 hk fra motoren på baghjulene sammen med de 224 hk fra motoren på forhjulene, hvilket giver 700 hk.   

Problemet er bare, at når man bruger strøm så hårdt fra batteriet, falder spændingen, og så giver motoren ikke mere end den reducerede effekt. Det svarer i princippet til, hvis en benzinmotor har en forsnævring i indsugningen (eller at gasspjældet kun kan åbne halvt, som det somme tider findes på droslede biler), og man så opgiver man effekten for motoren uden forsnævring (eller med fuldt åbent gasspjæld), selv om denne tilstand aldrig forekommer.

Og nu har Tesla altså ændret i den måde, de opgiver bilernes ydelse og tilføjet den sætningen 'Battery limited maximum motor shaft power', hvilket er nogenlunde det, vi har beskrevet ovenfor. Samtidg kalder Tesla nedjusteringen for en ændring i kommunikationen, men afviser, at der har været noget galt i de oprindelige tal.

"Vi har simpelthen bare fulgt den gældende EU-lovgivning, der siger, at vi skal opgive bilens maksimale ydelse," siger Teslas nordiske pressechef, Espen Pedersen.
"Men nu har vi præciseret ydelsen, hvilket ikke er krævet af loven. Der er heller ingen af vores konkurrenter, som gør det, men det gør vi altså nu."

Tesla har desuden nedjusteret – eller præcicseret – bilens accelerationstid. Før var 0-100 km/t-tiden for PP8D i Ludicrous-mode opgivet til 2,8 sekunder, men den er nu angivet til 3 sekunder. Det samme gælder for P85D, hvor 0-100 km/t-tiden er ændret fra 3,1 til 3,3 sekunder. Ændringen skyldes, at man på Tesla hjemmeside har brugt den amerikanske måde at opgive accelerations-tider på, hvor man går efter metoden One Foot Rollout.


Det er en metode, der bruges i dragracing, hvor man først måler farten efter en fod – svarende til 30 centimeter – hvor bilen allerede er over 5 km/t.  Derfor han man i en note på Teslas hjemmeside nu skrevet, at: "Model S Performance base option acceleration ratings follow Motor Trend's test procedure of subtracting the first 30 cm rollout time to represent drag strip performance."

Så nu skulle alt være i den skønneste orden på Teslas hjemmeside. Så er sopørgsmålet bare, om de Tesla-ejere, der mener, at de har mistet 231 hk, har tænkt sig at gøre mere ved sagen, men det bliver lige nu debatteret på den hjemmeside, de har oprettet til formålet.

Her på Bil Magasinet følger vi sagen.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...