Tesla's HEMMELIGE billig-batteri vil endelig få elbiler til at falde drastisk i pris

Kina skulle angiveligt blive det første marked, som kommer til at mærke Tesla's nye batteritype, som skulle kunne skære en god luns af elbilernes priser.

15. maj 2020 af Anders Richter

Tesla lancerer snart en ny type batteri

Tesla er i øjeblikket i fuld sving med at udvikle og forhåbentlig snart introducere et nyt batteri, som både er billigere og kan holde længere end tidligere. Angiveligt skulle det kunne få elbilernes pris ned, så de prismæssigt kan konkurrere mod benzin- og dieselbiler. Et problem som er større udenfor Danmarks grænser – specielt i USA, hvor elbiler koster væsentligt mere end konventionelle biler, da der ikke er nogle afgifter af betydning på hverken det ene eller det andet.

I Danmark er billedet lidt anderledes, da vores konventionelle biler er beskattet så meget, at de kommer "op på siden af" elbiler, som til sammenligning ikke er pålagt med de store afgifter. 

Tanken er, at den nye batteriteknologi skal introduceres i Model 3, men indtil videre kun på det kinesiske marked. Introduktionen skal efter planen ske i år eller senest i 2021, skriver autoblog.com

Nyt og billigt batteri på vej i Tesla

I de sidste par måneder har Tesla-bossen, Elon Musk, teaset investorer og andre med snak om, at de har foretaget store skridt indenfor batteriteknologien hos Tesla. Skridt, der skal få prisen ned, mens holdbarheden og effektiviteten går op.

Batteriet går indtil videre under navnet "Million Mile-battery", hvilket refererer til, at det angiveligt skulle kunne holde en million miles – svarende til 1,6 mio. kr. – før det kræver en udskiftning. Tesla holder dog kortene meget tæt til kroppen omkring det nye billig-batteri, men vi har dog kunnet skrabe lidt sammen fra rygtebørsen.

Batterier i Tesla uden brug af kobolt

Tesla er ikke selv meget for at gå i detaljer med den nye batteritype, men rygterne går på, at det vil være innovativt i den forstand, at den vil indeholde lave lave mængder kobolt, hvis overhovedet noget. Kobolt er pt. det dyreste metal, der bruges til batterier. 

Samtidig skulle en stribe nye additiver i batteriet gøre det muligt at nedsætte modstanden og dermed gøre, at det kan opsamle mere energi. 

Tesla vil bygge en "Terafactory"!

Oveni alt dette har Tesla også planer om at bygge nye fabrikker, som vil kunne producere batterier og biler hurtigere og i langt større styktal. Tesla's fabrikker har indtil nu gået under navnet "Gigafactories", men planen er, at de nye skal være 30 gange så store, og derfor er betegnelsen "Terafactories" kommet på bane. 

Bil Magasinet følger udviklingen i sagen, så følg med her på bilmagasinet.dk, når der er nyt i forhold til Tesla's udvikling af nye batterier, eller start dit abonnement på det trykte magasin i dag ved at klikke hér!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...