2019 Tesla Model 3 rød sving
2019 Tesla Model 3 © Søren Juul

Tesla-rapport: Sådan påvirker vores biler miljøet

Den amerikanske bilproducent offentliggør for første gang baggrundsviden om miljøpåvirkningen af deres biler og produktion

27. april 2019


Tesla Impact Report er en status på bilproducentens påvirkning af mijøet hvad angår produktionen og driften af deres biler.

Tesla skriver, at der stadig er meget, der skal gøres, men at de fremover vil udgive rapporten en gang om året for at gøre arbejdet mod CO2-neutral produktion og drift mere gennemskueligt.

CO2-udslip fra Tesla

Siden 2008 er der solgt mere end 550.000 Tesla'er, som tilsammen har kørt mere end 16 milliarder kilometer. Det har ifølge Tesla sænket det globale CO2-udslip med mere end 4 mio. tons i forhold til, hvis samme antal kilometre skulle være kørt i fossilbiler. 

Tesla-ejede solcelleanlæg har produceret mere elektricitet (13,25 TWh) end mærkets biler har forbrugt i perioden (5,26 TWh).

Miljøpåvirkning fra produktion af biler

Tesla lagde en plan for at sænke CO2-udslippet fra produktion af biler og batterier i 2017. En del af planen er at udbygge solcellerne på taget af fabrikken i Freemont syd for San Fransisco, og udbygge en park af stationære batterier, der kan fungere som bank for overskudsstrøm. 

Der er mangel på strøm i Californien, og når forbruget i staten kulminerer, bruger fabrikken strøm fra sin egen batteribank i stedet for at købe strøm fra det offentlige net.

Nye og mere effektive processer i afdelingen for lakering har sparet 10 GWh energi de seneste fem år. 

Fabrikken er oppe på at genbruge 93 pct. af affaldsmaterialerne fra produktionen, og arbejder på at hæve tallet. 

Tesla Giga Factory i Nevada, USA, bliver verdens største bygning, når den er færdig i 2020. På taget er her solceller, og målet er, at al strøm til produktionen skal komme fra vedvarende energi.

Gigafabrikken i Nevada

Batterifabrikken Gigafactory 1 i Nevada bliver på størrelse med 100 fodboldbaner, når den efter planen står færdig i 2020. Produktionen skal være CO2-neutral, så hele taget vil være dækket af solceller. Fabrikken bliver ikke koblet til det lokale naturgasnet.

Der kan blive varmt om dagen i Nevada, så Tesla har udviklet et klimaanlæg baseret på naturens egne principper. Vand i et stort internt system køles om natten i den kolde ørken, og bruges til at køle bygningen ned om dagen.

Hvad med problematiske materialer?

Med hensyn til udvinding og produktion af materialer som kobolt, litium, tin, tungsten og guld skriver Tesla i rapporten, at de har nultolerance over for underleverandører, der ikke overholder aftaler om arbejdsmiljø og etik.

Læs mere om dette emne fra side 32 i Tesla Impact Report 2019, som kan læses her (åbner som pdf i nyt vindue). 

Bil Magasinet er tidligere blevet inviteret til at se fabrikken, hvilket vi sagde ja tak – vi afventer fortsat en dato for besøget.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.