Tesla Model X P90D Performance
Tesla Model X P90D Performance

Tesla Model X: Første indtryk bag rattet i Oslo

Bil Magasinet kører den første Model X i Skandinavien – her er Steen Bachmanns første indtryk

10. juni 2016 af Steen Bachmann

HVAD?

Tesla Model X er en stor firehjulstrukken SUV med fem, seks eller syv sæder. Den californiske bilproducents tredje model har været længe undervejs, men de første danskere købere får deres biler sidst i denne måned. 

Model X fås kun med firehjulstræk og er drevet af en lithium ion-batteripakke placeret i bunden af bilen.

Tesla Model S (t.v.) og Model X foran det skandinaviske hovedkvarter i Oslo
Tesla Model S (t.v.) og Model X foran det skandinaviske hovedkvarter i Oslo

HVORFOR?

Tesla's officielle begrundelse for at lancere Model X er, at markedet efterspørger SUV'er over hele verden. Derfor giver det mening for Tesla at lave en SUV baseret på platformen fra luksusbilen Model S.

Det stemmer ikke helt overens med CEO Elon Musk´ oprindelige tretrins-plan om at udbrede elbiler til hele verden: Først introducerer vi en kostbar sportsvogn til de få (Tesla Roadster 2008-12), så en luksusbil til flere (Model S 2013-) og endelig en brugbar mellemklassebil til mange (Model 3, forventes til Danmark i 2018).

De to første trin er nødvendige for at rejse kapital til at udvikle og masseproducere Model 3. I mellemtiden er SUV-markedet eksploderet, så Model X har presset sig ind i planen.

Tesla Model X P90D Performance med 22"-fælge
Tesla Model X P90D Performance med 22"-fælge

HVAD SKER DER MED BAGDØRENE?

De efterhånden berømte Falcon-døre (falke-døre) skal give nemmere adgang til anden og tredje sæderække. De åbner ikke lige op som mågevingedøre, men 'knækker' via et avanceret system med hydraulik, der har voldt mange problemer i udviklingen. Tesla lover, at der er styr på det, inden samlebåndet når op på maksimal kapacitet.

Ved at lade dørene knække, når de åbner, kræves der kun 30 cm plads på hver side af bilen. Med dørene oppe er bilen 220 cm høj. Der sidder sensorer hele vejen rundt, der sikrer, at døren kan lukkes sikkert.

Vi testede systemet ved at lade journalist Ebbe Sommerlund stikke armen ind – døren standsede som forventet, men Ebbe kunne ikke trække sin arm til sig, før vi trykkede på knappen igen. Døren standser, men springer altså ikke selv op igen.

Selve dørkonstruktionen virker solid. Vi har naturligvis ingen anelse om, hvor stabil og pålidelig konstruktionen vil være efter 150.000 km. 

HVAD HAR DEN AF MOTOR?

Model X har en elmotor på både for- og bagakslen, firehjulstræk og den største batteripakke, Tesla Motors tilbyder.

Der fås tre varianter med en systemydelse på 422, 471 eller 539 hk, og et moment på hhv. 600, 830 eller 967 Nm.

Rækkevidden i NEDC-normen er 417 til 489 km afhængig af variant, og 0-100-tiden er ned til 3,4 sek. (husk at advare familien og spænd køteren fast, for den lægger edderbankemig hårdt fra land).

HVAD KOSTER DEN?

Model X 75D med fem sæder, en rækkevidde på op til 417 km og 0-100 på 6,3 sek. fås fra 940.657 kr. (heraf udgør moms og registreringsafgift 337.500 kr.).

Den hurtigste Model X P90D Performance med Ludicrous Speed Upgrade, luftaffjedring og omfattende udstyr koster 1.410.737 kr. (heraf udgør moms og registreringsafgift 518.300 kr.).

Anhængertræk kan tilkøbes for 6.400 kr. Model X må trække op til 2.250 kg. Der er otte års garanti på batteriet og fire år på bilen, og bestiller du én i dag, vil du kunne få den leveret sidst på året.

Læs første test af bilen i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...