Tesla Model X

Læs lige denne artikel inden du køber en brugt Tesla Model X

Tesla Model X har power, plads og rækkevidde – men hvordan klarer Tesla sig som en brugt bil efter tusindvis af kilometer? Vi tager arbejdshandskerne på og undersøger det.

12. september 2020 af Andreas Lang Hedegaard

OBS! Tesla er kommet med en stribe kommentarer til brugttesten. Artiklen er derfor rettet til, og genpubliceret på bilmagasinet.dk, oktober 2020. 

Tesla Model X | Brugttest

Det er ikke kun batteriet, der gør Tesla’er unikke. Hele deres service og eftermarked er specielt, fordi bilerne kan modtage softwareopdateringer over nettet, og disse opdateringer kan fikse mange af de problemer, der kan opstå med bilerne.Vi tester Tesla Model X P100D ­Ludicrous, og det er næsten frygtindgydende, hvor ubesværet det er for bilen på 2,5 ton at runde 100 km/t på tre sekunder. Men den slags koster. Testbilen har seks sæder, er til salg hos Fleasing i Hørsholm, har kørt 72.000 kilometer og koster 870.000 kr.

Lad os starte med bilens absolut dyreste del – batteriet. I testbilen er det på gigantiske 100 kWh. Til sammenligning bruger en dansk gennemsnitsfamilie omkring 84 kWh på en uge. Tesla byder på otte års garanti eller 240.000 kilometer på batteriet og påstår, at deres særlige styring af batterierne gør, at de ikke oplever problemer med teknikken. Skulle problemet alligevel opstå, efter garantien er udløbet, vil man kunne udskifte en blok af individuelle celler til en pris på 20.000-30.000 kr. Så i stedet for at frygte ­dårlige batterier, skal du nærmere se det som en lille risiko i stil med at skulle skifte gearkasse eller turbo på en almindelig bil. 

Tesla Model X

Instrumentbordet domineres af den store 17-tommer skærm. Tjek om bilen har Netflix, så har den nemlig en nyere, bedre computer. Tjek også skærmen for fejl og misfarvninger.

Tesla har generelle fejl

Det er ikke kun batteriet, der gør Tesla’er unikke. Hele deres service og eftermarked er specielt, fordi bilerne kan modtage softwareopdateringer over nettet, og disse opdateringer kan fikse mange af de problemer, der kan opstå med bilerne.

Der findes også nogle generelle fejl, du bør være opmærksom på, når du kigger efter en brugt Model X. 

Vi har talt med Jeppe Buksted, som er indehaver af Hinnerup Auto udenfor Aarhus, men som ikke et officielt Tesla-værksted. Her har man specialiseret sig i at lave Tesla’er. Han understreger flere gange, at de ikke ser nær så mange Model X’er som Model S’er, men da de to modeller teknisk er meget ens, er der alligevel nogle tips, du kan bruge. 

Tesla Model X

Model X er hyper-praktisk. Den kan fås med op til syv sæder.

Undersøg om Tesla'en har Netflix

Tjek om bilen har Netflix i den store skærm i midterkonsollen. Har den Netflix, har den nemlig også en nyere Media Control Unit, og det er en god ting. Frem til 2018 brugte Tesla et flash-hukommelseskort, som ikke kan tåle at blive overskrevet mange gange, og fordi Tesla’erne er så avancerede, lammer det hele bilen, hvis MCU’en bliver ristet. Du kan få MCU’en opgraderet hos Hinnerup Auto for 6.495 kroner. Tesla har senere rakt ud til os og forklaret, at de kan reparere MCU'en for omkring 3.500 kr. med et "Daughterboard" med en opgraderet 64 GB chip

Vores testbil havde en gul stribe i venstre hjørne af skærmen, som misfarvede indholdet på skærmen. Det er også en typisk fejl, som kan udbedres af Tesla selv med en proces hvor de bruger ultraviolet lys til at fjerne misfarvningen.

Tesla Model X

Tesla Model S har svage bærearme

Kigger vi på det mekaniske, finder vi de mest almindelige fejl omkring undervognen, forklarer Jeppe Buksted. Han har oplevet mange Model S’er, som deler undervogn med Model X, hvor bærearmen i forhjulsophænget knækker. Det er et spontant brud, og det kan ske, selv om de ikke har kørt ret langt. 

Hos Hinnerup Auto koster det 10.000 kr. at skifte de fire nederste bærearme til de to forhjul. Et andet problem opstår hos Model X, fordi bilens SUV-form kræver en højere frihøjde. Det gør, at forhjulenes trækaksler presses i en mere ekstrem vinkel, og det kan sende nogle ubehagelige klonklyde ved kraftige accelerationer. Tesla’s løsning er at undgå accelerationer, mens affjedringen er i højeste niveau.

Tesla har rakt ud til os og forklaret, at man har udviklet en ny løsning, de kalder "Cheetah Mode", som giver chaufføren tydelige instruktioner i forhold til, hvordan man undgår problemer under hårde accelerationer. De fortæller dog også, at man på nogle modeller har udskiftet både motorer og trækaksler i produktionen. 

Tesla Model X

Flere kunder har fået skiftet elmotoren i både Tesla Model S og Model X, men det er altid sket på Tesla’s regning. Generelt er der ingen serviceudgifter forbundet med en elmotor.

Model X's bagdøre kan give bøvl

De vilde bagdøre på Model X (Falcon-­døre) kan få en hel børnehaveklasse til at stoppe op, men kan også være besværlige. Indbyggede sensorer sørger for, at de ikke ødelægger sig selv, hvis du er parkeret under eller ved siden af noget, men en ikke altid ­imponerende pasform gør, at malingen kan slides af omkring dørene. Tesla har lavet en retrofit-løsning, som løser problemet, forklarer Flemming Pedersen, der er værkfører hos DAS Karrosseri, som har Tesla’s velsignelse til at lave karrosseriarbejde på deres biler. Nogle kunder har også klaget over, at den lidt sløsede pasform betyder, at Falcon-dørene kan gnave i gummilister. Det får dem til at stritte, hvilket aktiverer sensorerne, så dørene ikke vil lukke ordentligt. 

Tesla Model X

Tesla Model X er bygget helt i aluminium, så rust skal du ikke frygte. Til gengæld har specielt Falcon-dørene ofte en dårlig pasform, som kan slide maling af. 

Fejlfri er en Tesla Model X ikke...

Tesla Model X er ikke uden fejl, men de behøver ikke være mere alvorlige, end vi er vant til fra andre dyre biler.

Så hvis du vil have en SUV, der kan hænge på et rumskib, må trække op til 2.250 kg, har plads til hele familien og som ikke udleder CO2 lokalt, så findes der ingen alternativer til den mægtige ­amerikaner. 

Vi synes:

Tesla Model X er fagre nye verden, og ny teknik kommer ikke uden børnesygdomme. Det er en dyr bil, men ser du dig godt for, får du også en spændende bil. 

Positivt:

Psykopatisk hurtig, rummelig, støjsvag. Ingen lokale emissioner

Negativt:

Mange mindre fejl

Tesla Model X P100D Ludicrous årg. 2017

  • Km-tal 72.000  
  • Brugtpris 870.000 kr.
  • Motor 2 x el, 100 kWh batteri,  
  • Ydelse 775 hk, 967 Nm
  • Topfart 250 km/t  0-100 km/t 3,1 sek.
  • EU-miks (NEDC) 165 Wh/km  
  • Årlig afgift 780 kr. 
  • Mål (L/B/H) 505/200/168 cm´


  • Reservedelspriser
  • Bremseklodser for 1.808 kr.
  • Bremseskiver for 2.828 kr.
  • Bremseklodser bag 1.512 kr.
  • Bremseskiver bag 2.112 kr.
  • Støddæmpere for 6.440 kr.
  • Forrude 6.440 kr.
  • Forlygte 7.280 kr.
  • Baglygte 1.804 kr. 
  • Reservedelsprisindeks 219

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...