Tesla Model 3
Tesla Model 3 © A. Hansen

Tesla Model 3 er faktisk en velkørende mellemklassebil

Model 3 har ramt dansk jord. Vi kører et af de første eksemplarer i Danmark, der viser sig som en forfinet, simplificeret og velkørende elbil

11. maj 2019 af Anders Richter


Bag rattet af den nye Tesla Model 3 er første gang, at en elbil virkelig frister. Tesla har lavet elbiler før, men i min bog har ingen af dem siddet lige i skabet. Både Model S og X har været for store og tunge til at køre godt, men det laver den nye Model 3 om på. 

Den er 29 cm kortere og 300 kg lettere end sin storebror, Model S. At elbilen har været på en alvorlig slankekur kan virkelig mærkes bag rattet. I sving lystrer Model 3 bedre dine input på rattet, som ovenikøbet også har fået en meget fin tyngde – sidstnævnte kan justeres i tre trin.

Over 400 km i Model 3

Testbilen er en Performance-variant, hvilket betyder, at den handler mere om præstationer end rækkevidde. Officielt vil den kunne køre 530 km, men det vil kræve, at du kører den på en unaturlig pæn måde. 

I det daglige kan du snildt komme over 400 km og også gerne længere. Det gør også, at du slipper for rækkeviddeangst, hvilket er en helt rar fornemmelse, og det er ikke det eneste sted, hvor Model 3 får roen til at brede sig i dit sind. 

Tesla Model 3
Tesla Model 3

Long Range-varianten af Tesla Model 3 koster 430.500 kr. Den hurtigere Performance-variant står i 514.400 kr., mens Standard Range nu fås fra 378.000 kr.

© A. Hansen


Sæt dig ind bag rattet, og du vil blive overrasket over, hvor minimalistisk kabinen er indrettet. Du har et rat, hvor der er monteret to knapper ved dine tommelfingre. Knappernes funktion kan skifte, hvilket gør, at disse to knapper erstatter en hel klynge. Til venstre for rattet er en lys- og blinkerstilk, mens den højre stadig er til gearvælgeren. Resten styres fra skærmen i midten, der måler vilde 15”.

Kræver et par dages tilvænning

Løsningen giver en helt anden ro og orden i interiøret, som du hurtigt lærer at sætte pris på. Lidt længere tid tager det dog at blive dus med, hvad der foregår på den store skærm. Ens hjerne skal lige genstartes, før femøren falder. De første par dage i selskab med en Model 3 kan man godt bande og svovle højlydt, når man ikke engang kan finde ud af at åbne handskerummet?!?

Når først funktionerne sidder på rygraden, er det som om, man aldrig har prøvet andet. 

Tesla Model 3
Tesla Model 3

På bagsædet er der masser af lys og luft, da ruden går op over hovedet. Det er en fin løsning.

© A. Hansen


Der findes også en Long Range-variant af Model 3, som er 84.400 kr. billigere. Jeg er ikke i tvivl om, at den hårde undervogn passer bedst i netop Performance-variant, som samtidig rammer 100 km/t på 3,5 sekunder. Jeg ville dog til hver en tid spare pengene og vælge Long-Range-varianten. 

4,8 sekunder til 100 km/t er mere, end du nogensinde får brug for, og i en elbil vil du hellere have rækkevidde end dragster-accelerationstider, der til gengæld ødelægger din mulighed for at køre langt.

270 ekstra km på 30 min.

Med stikket monteret i en Tesla superlader kan du påfylde 270 km rækkevidde på kun 30 minutter. Det forøger mulighederne for at bruge den i Danmark specielt fordi, der er super­ladere langs både E45- og E20-motorvejen. Flere er endda på vej i bl.a. Nyborg, Holbæk, Holstebro og ikke mindst Esbjerg længst mod vest. 

Tesla Model 3
Tesla Model 3

Kameraet i B-stolpen kan optage – også når bilen er låst og holder stille. Tanken er, at det skal holde vandaler væk.

© A. Hansen


Denne Model 3 får 4,5 ud af fem stjerner – i hvert fald når det er undertegnede, der leger overdommer. Efter min mening er dette en af de mest brugbare og seriøse elbiler, vi har set. 

Det er en blanding af dens gadgets, rækkevidde og generelle stil, der i min bog giver den så gode karakterer. Når den så samtidig kører godt og faktisk er en bil, som gerne vil angribe de sving, jeg serverer for den, så får jeg alt, hvad jeg beder om.

Tesla skal dog alligevel passe på, for de tyske konkurrenter ånder dem i nakken med stribevis af nye elbilsmodeller, som måske endda er endnu længere fremme end Model 3. Og når tyskerne kommer, kan det meget vel tænkes at være som en flok elefanter, der tramper samtlige modstandere ned. Det bliver spændende at iagttage. 

Tesla Model 3 Performance

Opbygning
Firedørs sedan, fem sæder, motor for og bag, 75 kWh lithiumbatteri i bunden, firehjulstræk

Ydelse 
483 hk, 525 Nm

Data
Topfart 261 km/t  
0-100 km/t 3,4 sek.

Rækkevidde (WLTP) 
530 km

Pris 
514.400 kr.  

Hvad med konkurrenterne?

Hvor god er Model 3 i forhold til de direkte konkurrenter på markedet i dag? Det undersøger vi i det nye nummer af Bil Magasinet, som er på gaden nu. 

Vi tester Model 3 mod den nye helt BMW 3-serie og den netop opfriskede Mercedes C-klasse. Hvem vinder? Det kan du læse i Bil Magasinets juni-nummer.

Find det i kiosken eller på tankstationen, eller bliv abonnent og få det med posten!

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.