Tesla Model 3
Tesla Model 3© A. Hansen

Skal Tesla Model 3 være din første elbil? Så læs vores test først

Tesla Model 3 koster fra 369.900 kr., og de til penge er det svært at finde noget bedre – også når det gælder benzin- eller dieselbiler. Læs vores test hér!

23. juni 2020 af Anders Richter

Overvejer du også en Tesla Model 3?

Bag rattet af den nye Tesla Model 3 er første gang, at en elbil virkelig frister mig. Tesla har lavet elbiler før, men i min bog har ingen af dem siddet lige i skabet. Både Model S og X har været for store og tunge til at køre godt, men det laver den nye Model 3 om på. 

Den er 29 cm kortere og 300 kg lettere end sin storebror, Model S. At elbilen har været på en alvorlig slankekur kan virkelig mærkes bag rattet. I sving lystrer Model 3 bedre dine input på rattet, som ovenikøbet også har fået en meget fin tyngde – sidstnævnte kan justeres i tre trin.

Tesla Model 3 kabine

Over 400 km i Tesla Model 3

Testbilen er en Performance-variant, hvilket betyder, at den handler mere om præstationer end rækkevidde. Officielt vil den kunne køre 530 km, men det vil kræve, at du kører den på en unaturlig pæn måde.

I det daglige kan du snildt komme over 400 km og også gerne længere. Det gør også, at du slipper for rækkeviddeangst, hvilket er en helt rar fornemmelse, og det er ikke det eneste sted, hvor Model 3 får roen til at brede sig i dit sind. 

Tesla Model 3 opladning

Long Range-varianten af Tesla Model 3 koster 449.900 kr. Den hurtigere Performance-variant står i 484.900 kr., mens Standard Range nu fås fra 369.900 kr.

© A. Hansen

Tesla Model 3 er minimalistisk

Sæt dig ind bag rattet, og du vil blive overrasket over, hvor minimalistisk kabinen er indrettet. Du har et rat, hvor der er monteret to knapper ved dine tommelfingre. Knappernes funktion kan skifte, hvilket gør, at disse to knapper erstatter en hel klynge. Til venstre for rattet er en lys- og blinkerstilk, mens den højre stadig er til gearvælgeren. Resten styres fra skærmen i midten, der måler vilde 15”.

Tesla Model 3

Model 3 kræver tilvænning

Løsningen giver en helt anden ro og orden i interiøret, som du hurtigt lærer at sætte pris på. Lidt længere tid tager det dog at blive dus med, hvad der foregår på den store skærm. Ens hjerne skal lige genstartes, før femøren falder. De første par dage i selskab med en Model 3 kan man godt bande og svovle højlydt, når man ikke engang kan finde ud af at åbne handskerummet?!?

Når først funktionerne sidder på rygraden, er det som om, man aldrig har prøvet andet. 

Tesla Model 3

På bagsædet er der masser af lys og luft, da ruden går op over hovedet. Det er en fin løsning.

© A. Hansen

Snup Long Range-varianten af Tesla Model 3

Der findes også en Long Range-variant af Model 3, som er billigere. Jeg er ikke i tvivl om, at den hårde undervogn passer bedst i netop Performance-variant, som samtidig rammer 100 km/t på 3,5 sekunder. Jeg ville dog til hver en tid spare pengene og vælge Long-Range-varianten.

4,8 sekunder til 100 km/t er mere, end du nogensinde får brug for, og i en elbil vil du hellere have rækkevidde end dragster-accelerationstider, der til gengæld ødelægger din mulighed for at køre langt.

Tesla Model 3

120 km på 5 min. i Tesla Model 3

Med stikket monteret i en Tesla superlader kan du virkelig pumpe strøm på bilen. Faktisk kan du få helt op til 120 km på blot 5 minutter, når det går vildest for sig i Tesla's seneste lynladere. Det forøger mulighederne for at bruge den i Danmark specielt fordi, der er super­ladere langs både E45- og E20-motorvejen. 

Tesla Model 3

Kameraet i B-stolpen kan optage – også når bilen er låst og holder stille. Tanken er, at det skal holde vandaler væk.

© A. Hansen

Model 3 får 4,5 ud af 5 stjerner

Denne Model 3 får 4,5 ud af fem stjerner – i hvert fald når det er undertegnede, der leger overdommer. Efter min mening er dette en af de mest brugbare og seriøse elbiler, vi har set. 

Det er en blanding af dens gadgets, rækkevidde og generelle stil, der i min bog giver den så gode karakterer. Når den så samtidig kører godt og faktisk er en bil, som gerne vil angribe de sving, jeg serverer for den, så får jeg alt, hvad jeg beder om.

Tesla skal dog alligevel passe på, for de tyske (og den svensk-kinesiske Polestar 2) konkurrenter ånder dem i nakken med stribevis af nye elbilsmodeller, som måske endda er endnu længere fremme end Model 3. Og når tyskerne kommer, kan det meget vel tænkes at være som en flok elefanter, der tramper samtlige modstandere ned. Det bliver spændende at iagttage. 

Tesla Model 3

Tesla Model 3 Performance

Opbygning
Firedørs sedan, fem sæder, motor for og bag, 75 kWh lithiumbatteri i bunden, firehjulstræk

Ydelse 
483 hk, 525 Nm

Data
Topfart 261 km/t  
0-100 km/t 3,4 sek.

Rækkevidde (WLTP) 
530 km

Pris 
484.900 kr.  

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...