Tesla model 3 elbil pris test

Model 3 var et øjeblikkeligt hit, da den kom på markedet i 2019.

© Søren Juul

Tesla Model 3: Test og gennemgang af Tesla's bestseller

Konkurrencen på elbilsmarkedet er en helt anden, end da Tesla Model 3 kom på markedet. Vi har været bag rattet på den faceliftede version for at se, om den stadig kan være med - både i dagligdagen og på racerbane!

10. september 2022 af Redaktionen

Tesla Model 3 - holder den stadig?

For to år siden gav Tesla Model 3 mest mening, hvis du ville have en elbil til under en halv million kroner, men i dag er udvalget stort med blandt andet den lækre Polestar 2, en Audi Q4, der fører sig frem på pris, og kommende elbiler fra både BMW og Mercedes-Benz. Ligeledes har Model 3 fået selskab af en storebror i form af Model Y. Hvor stiller det gode gamle Model 3? Nyhedens interesse og wow-effekten er væk, men tilbage står en overbevisende og gennemført bil med suveræne præstationer (selv den langsomste er hurtig), en rækkevidde så betydelig, at man ikke gider tænke på den, og en pris, der giver meget bil for pengene.

Vi var med til at kåre den til Årets Bil i Danmark 2020, og siden er den opdateret på mere end 70 punkter. Børne­sygdommene er kureret, og elbagklappen kan nu åbnes udefra ved et tryk på en knap. Dækkene er med lav ­rullemodstand og vindmodstanden er sænket via nye pladefælge. 

Tesla model 3 elbil pris test

Det ydre design er uændret og har mistet sin wow-­effekt. Pyt med det, for bilen er modnet.

© Steen Bachmann

Dommen over Tesla Model 3

Der fås tre varianter: Baghjulstræk, 0-100 km/t på 5,6 sek. og rækkevidde 448 km, testbilen med firehjulstræk, 0-100 km/t på 4,4 sek. og 580 km og så den forrykte Performance med firehjulstræk, 0-100 km/t på 3,3 sek. og 567 km. Priserne er fra 424.990 til 535.992 kr., og her er så meget standardudstyr, at ekstraudstyrslisten kun omfatter ting som metallak (9.500 kr.), 19” fælge (13.500 kr.) og anhængertræk (9.500 kr.).

På to år er Model 3 gået fra at være et eksotisk valg til at være det sikre køb af elbil i denne klasse.

Vi synes

Model 3 glider ind i familien og er forbløffende letkørt og nem at bruge. Den er tilmed hurtig.

Bil Magasinet er proppet med tests som den her. Har du husket at aktivere dit prøveabonnement? Læs mere her!

Tesla Model 3 Long Range AWD (den testede bil)

  • Startpris: 479.992 kr. 
  • Pris (testbil i 2021): 555.708 kr.
  • Årlig afgift: 660 kr.
  • Ydelse: 351 hk og 527 Nm
  • Topfart: 233 km/t
  • 0-100 km/t: 4,4 sek.
  • Rækkevidde på el: 580 km
  • Maks. ladekapacitet: 250 kW
  • Mål: 469/185/144 cm L/B/H
  • Vægt: 1.931 kg
  • Last: 301 kg
  • Påhæng: 1.000 kg
  • Bagagerum: 542 liter

Tesla Model 3 - danske priser

Model 3 Standard

  • Baghjulstræk
  • Rækkevidde (WLTP): 491 km
  • Pris fra 424.990 kr.

Model 3 Long Range

  • Firehjulstræk
  • Rækkevidde (WLTP): 602 km
  • Pris fra 479.992 kr.

Model 3 Performance

  • Firehjulstræk
  • Rækkevidde (WLTP): 547 km
  • Pris fra 535.992 kr.

Tesla Model 3 elbil pris guide

Kan man virkelig køre sidelæns i en Tesla?

© Søren Juul

Vi tester Model 3 på bane!

I foråret satte Bil Magasinet sig for at se, hvordan Tesla Model 3 præsterer på en vaskeægte racerbane. Derfor drog vi til Sturup Raceway i Sverige og satte Mathias Brandt bag rattet i en Model 3 Performance. Her er testen!

Banetest: Tesla Model 3

Tesla Model 3 Performance har en forholdsvis kort historie sammenlignet med de andre konkurrenter. Amerikanerne har ingen motorsportserfaring at trække på. Med oplevelsen i BMW M50’eren i baghovedet har jeg sænket forventningerne til Tesla’en til et minimum.

Men Model 3 Performance tager mig på sengen. Den er naturligvis ekstremt hurtig, men den er levende i en grad, som i4’eren aldrig kommer i nærheden af. Selv i sin standardindstilling vil den gerne overstyre og smide med bagenden. Bremsepedalen er nem at dosere, og under nedbremsninger er det tydeligt at mærke, at Model 3 er 359 kg lettere end i4’eren.

Gadgets er der masser af i Tesla, og deres Track Mode er et sjovt værktøj at arbejde med på banen. Dels fordi den slår ESC’en delvist fra, men også fordi man kan justere, hvordan kræfterne fordeles på for- og bagakslen. Smider man 100 pct. af kræfterne til bagakslen, bliver Model 3 Performance direkte balstyrisk og uregerlig. Men vælger man en mere ligelig fordeling mellem akslerne, er Model 3 forudsigelig og nem at lave overstyringer i.

Læs også: Stortest af fem familievenlige elbiler.

Tesla Model 3 Performance

Pris: 507.672 kr.

Effekt / Moment: 513 hk / 660 Nm

0-100 km/t: 3,3 sek.

Rækkekvidde: 567 km

Tesla Model 3 elbil pris guide

Den lille spoiler i carbon afslører, at det er den helt lede Performance-variant.

© Søren Juul

Hvordan kører Model 3?

For hver runde, jeg tager på Sturup Raceway, kan jeg smage de ord, jeg bliver nødt til at bide i mig – fordi jeg tidligere har sagt, at Model 3 ikke har køreglæde. Jeg lægger mig fladt ned og må medgive, at det har den masser af!

Men, der følger også et “men” med til denne historie. For lige så underholdende, den er på en bane med fuldkommen jævnt underlag, ligeså udfordret er den på almindelig landevej. Den har affjedringskomfort som en trillebør. Det er ærgerligt, fordi Tesla har edderbankeme styr på, hvordan man laver elbiler, og ikke mindst en infrastruktur, der stort set eliminerer enhver form for rækkeviddeangst. Det er en af de væsentligste bekymringer, der opstår, når folk overvejer købet af elbiler. Derfor er det heller ikke så underligt, at mange danskere tyer til en Tesla.

Men når man kører de fire testbiler, stikker Model 3 ud ved at have dårlig affjedringskomfort. Det er et meget snævert felt, hvor undervognen er komfortabel. Den har svært ved at håndtere ujævnheder, som bliver sendt direkte op gennem støddæmperne og forplanter sig i hele bilen. 

Interiør og kabine i Model 3

Kabinen er en historie for sig. Lad os starte med det mest iøjnefaldende – sædebetrækket. Det får øjeblikkeligt tankerne over på sofaarrangementet på et provinsdiskotek i slutningen af 00’erne. Det virker billigt og ikke mindst sart i forhold til misfarvninger fra tøjet.

Sæderne hører også til i bunden af denne test. Sædehynden er ekstremt kort og har ingen justeringsmuligheder. Som bagsædepassager har man mere lårstøtte, men til gengæld mangler jeg plads til fødderne, når forsædet er indstillet til mine 187 cm. Takket været det gennemgående glastag er der dog ingen problemer med lofthøjden.

Generelt kræver betjening af bilens infotainment-system lidt tilvænning, men det hele lettes af Tesla’s stemmestyring, der fungerer upåklageligt. Her kan man styre alt fra opkald og navigation til sædevarme og kabinetemperatur samt en masse andet.

Tesla Model 3 elbil pris guide
© Søren Juul

Tesla Model 3 - Her er dommen

På vejen - 3,5 ud af 5 stjerner

  • Model 3 er super underholdende på banen, men til hverdag bliver undervognen for uraffineret og mangler komfort.

Motor - 4 ud af 5 stjerner

  • Det er imponerende, hvor dygtige Tesla er til at lave hurtige biler med god rækkevidde. 

Kabine - 2,5 ud af 5 stjerner

  • Dele af kabinen er i udmærket kvalitet, men sædebetrækket er ærlig talt for tarveligt, og sæderne har ringe komfort. 

Økonomi - 5 ud af 5 stjerner

  • Model 3 Performance er på mange måder virkelig godt prissat, og det taler for at vælge den. 

Konkurrenterne

I 2021 kom SUV-udgaven af Model 3 under navnet Model Y. Den kan du læse om her

Vi har testet Jaguar's modsvar til Tesla Model 3 - den hedder I-Pace. Læs testen her. 

Vi har også samlet en oversigt over nogle af de mest interessante elbiler på markedet lige nu - den kan du finde her.

Og så har vi givet Audi's elsportsvogn, E-tron GT, videobehandlingen - se den herunder!

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...