Tesla Gigafactory Tyskland

Tesla's tyske Gigafactory stoppes - først af bomber, nu af miljøaktivister

Arbejdet med Tesla's Gigafactory stoppes endnu engang af de tyske myndigheder. Miljøgrupper er bekymret over indvirkningen på miljøet.

19. februar 2020 af Christian Birkekvist

Efter den sprængfarlige episode med de tyske bomber fra 2. Verdenskrig, der blevet fundet i sidste måned, stoppes arbejdet på Tesla’s nye Gigafactory ved Berlin endnu engang.

Elbilselskabet var i færd med at rydde 92 ha skov i Grünheide, øst for Berlin, hvor fabrikken skal ligge. Men nu har en tysk domstol sat arbejdet med fabrikken på pause efter lokale aktivister har udtrykt stor bekymring over indvirkningen på miljøet. 

Allerede tilbage i november annoncerede Tesla at de ville bygge deres første europæiske Gigafactory i Tyskland, som bliver deres fjerde Gigafactory i verden. Men Tesla har endnu ikke fået byggetilladelse. 

Beskeden fra det tyske miljøministerium var, at Tesla kunne lave forberedelser på stedet, hvor fabrikken skal ligge, men på eget ansvar. Klager har efterfølgende væltet ind fra aktivistgruppen, Grüne Liga Brandenburg.

Tesla Cybertruck

Tesla er ikke de første, der møder modstand

Tesla manglede kun yderligere tre dages træfældning, for at nå målet, da de tyske myndigheder greb ind og stoppede dem. Retten forsvarer deres beslutning om indstille arbejdet med, at aktivisterne, modsat af hvad mange tror, faktisk har en chance for at få den retslige beskyttelse af skoven som de søger. Flere retsmøder forventes i løbet af ugen. 

Hundredvis af demonstranter har protesteret over fabrikken og dens indvirkning på miljøet. To lovgiverer har udtrykt bekymring. En fra Tysklands Kristelig-Demokratiske Union (CDU), og en fra Tysklands liberale parti (FDP). De frygter, at den juridiske kamp som miljøklagerne har affødt, kan skade Tysklands erhvervsliv. 

Tesla er ikke den første store virksomhed, der har mødt modstand i landet. Tilbage i 2018 måtte Google droppe deres planer om at etablere en inkubator i Kreuzberg, Berlin efter lokale protester.

Tesla Model S

Elon Musk er gået på barrikaderne

Sammenlagt har Tesla købt 300 ha til deres tyske fabrik som de håber på at kunne åbne i 2021. Elbil-giganten har udtalt, at den vil flytte kolonier af myre, reptiler og flagermus, der påvirkes af arbejdet. Øverste direktør for Tesla, Elon Musk, er gået på barrikaderne. Han forsvarer fabrikkens indvirkning på miljøet. 

Igennem twitter har Elon Musk oplyst, at fabrikken kun vil bruge en lille smule vand dagligt, og at skoven ikke er en naturlig skov, men én der blev plantet af en papfabrik. Desuden slår han på, at Tesla kan skal bruge en lille del af skovområdet til deres Gigafactory.

Læs den originale artikel om de tyske bomber nedenunder

Tesla Model Y

Tesla støder på bomber

Elon Musk annoncerede tilbage i november, at Tesla ville udvide med en ny Gigafactory i Tyskland lidt uden for Berlin. Arbejderne fik sig dog lidt af en overraskelse, da de stødte på bomber fra 2. verdenskrig, som ikke var sprængt endnu.

Hele 7 bomber er blevet fundet i området. Der er tale om såkaldte "forsager", som er en bombe eller granat, der ved nedslaget ikke er detoneret. I amerikanske Tesla's tilfælde kommer bomberne hjemmefra. De er blevet smidt af USA’s luftvåben under 2. Verdenskrig.
De tyske myndigheder er blevet kontaktet og har været ude for at rydde de sprængfarlige levn fra 1940’erne, så arbejdet med den nye Gigafactory snart kan fortsætte. 

Masser af bomber i Tyskland

Der er ikke noget særligt i at finde forsager i Tyskland. Myndighederne fortæller, at de jævnligt støder på udetonerede bomber fra 2. verdenskrig. 

Det tyske politi oplyser, at bomberne er relativt små i forhold til, hvad man ellers har fundet. Kun omkring 50 kg hver. Til sammenligning fandt man for nyligt én 500-kg's eksplosiv krabat i Köln.

500.000 biler produceret årligt

Tesla's nye Gigafactory skal ligge lidt uden for Berlin i den lille by, Grünheide. Det er den 4. Gigafactory i rækken. Her vil Tesla begynde at bygge Model 3 og Model Y på et tidspunkt i løbet af 2021. 

Tesla forventer at starte med en årlig kapacitet på 150.000 biler og sidenhen øge produktionen til 500.000 biler årligt på det 300 ha store område i Tyskland.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...